گرچه در حال حاضر وضعیت صنعتگرانی که از ماشین‌آلات جدید و به‌روز در خطوط تولید بهره می‌برند، مناسب است اما شرایط تولیدکنندگانی که از ماشین‌آلات قدیمی استفاده می‌کنند تعریفی ندارد. یکی از مشکلات دیگری که واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس با آن دست به گریبان هستند، تامین مواد اولیه است که این موضوع باعث شده تا ما از سایر تولیدکنندگان عقب بمانیم، زیرا ماشین‌آلاتی که ما استفاده می‌کنیم، توان بالایی نداشته و امکان استفاده از بیلت‌های استاندارد را نداریم؛ بیلت‌های مورد نیاز ما توسط تولیدکنندگان بزرگ مواد اولیه تولید نشده و ما مجبور به خرید ضایعات آلومینیومی برای ریخته‌گری بیلت هستیم. البته برخی واحدهای تولیدی بیلت‌های مورد نیاز ما را تولید می‌کنند، اما به دلیل عدم ارائه آنالیز مشخص و کیفیت ثابت ما ریخته‌گری بیلت را انتخاب کردیم. باید اذعان کنم که با توجه به شرایط بازار و قیمت ضایعات، ریخته‌گری بیلت و تولید محصولات نهایی به صرفه نبوده و هزینه‌های زیادی به ما تحمیل می‌شود زیرا در زمان ذوب، مقدار زیادی از مواد قابل استفاده نبوده و به هدر می‌رود. در صورتی که اگر تولیدکنندگان بزرگ این بیلت‌ها را تولید می‌کردند، شرایط کاملا متفاوت بود و ما مجبور به خرید ضایعات با شرایط دشوار از منابع مختلف نبودیم. لازم به ذکر است که قیمت قراضه متناسب با قیمت بیلت آلومینیومی تعیین می‌شود و به همین دلیل نوسان قیمت بیلت تاثیر مستقیمی بر قیمت قراضه دارد.

صنعت؛ زخمی از مشکلات

در این بین محدودیت‌های انرژی در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعتگران در کشور است؛ در فصل تابستان اکثر واحدهای تولیدی با قطعی برق مواجه بودند که ما هم از این موضوع مستثنی نبودیم. زمان قطعی برق از قبل به ما اعلام شده بود، اما در برخی موارد برق یا زودتر یا دیرتر از زمان اعلام‌شده و گاهی اوقات هم بدون اطلاع‌رسانی قبلی، قطع می‌شد؛ قطعی ناگهانی برق خسارات زیادی را هم به ما و هم به دستگاه‌ها وارد می‌کند، زیرا با خاموش شدن دستگاه پرس اکستروژن، بیلت آلومینیومی درون آن دیگر قابل استفاده نیست و باید تخلیه شود. علاوه بر هدررفت مواد و زمان، با قطعی برق کارکنان مجموعه دیگر امکان ادامه فعالیت نداشته و زمان زیادی به طول می‌انجامد تا مجددا برق متصل شود؛ خوشبختانه در زمینه انرژی گاز با محدودیت روبه‌رو نبوده و تاکنون گاز مجموعه قطع نشده است. به‌رغم وعده‌های فراوانی که در خصوص حمایت از تولید و تولیدکنندگان داده می‌شود، هزینه انرژی واحدهای صنعتی به طور آزاد محاسبه می‌شود؛ این در حالی است که اکنون حاشیه سود این صنعت به شدت کاهش یافته و تولیدکنندگان به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.ضمنا کارخانه آلوم رنگ در استان تبریز واقع شده و در ۶ ماه نخست امسال بسیاری از همکاران ما در این استان مجبور به تعطیلی مجموعه خود شدند؛ شرایط این واحد تولیدی هم مشخص نبوده و این احتمال وجود دارد که در آینده ما هم به فعالیت خود خاتمه دهیم.

اخذ مالیات‌های سنگین از تولیدکنندگان به مانعی بزرگ در مسیر رشد صنعت تبدیل شده است؛ به همین دلیل اکنون صنعتگران در وضعیت بقا قرار داشته و به هیچ وجه امکان توسعه و گسترش فعالیت‌ها وجود ندارد، مگر اینکه دولت در این زمینه دست به‌کار شده و از ما حمایت کند. با توجه به مشکلات ذکر شده و نبود سرمایه کافی برای توسعه فعالیت‌ها، تنها خواسته ما از دولت و بانک‌ها اعطای تسهیلات و وام‌های کم‌بهره است زیرا اخذ وام با سودهای بانکی بالا برای تولیدکنندگان به صرفه نیست؛ همچنین خواهان این هستیم که مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان به منظور خرید ماشین‌آلات و دستگاه جدید در نظر گرفته شود. باید اضافه کنم که سازمان‌ حفاظت محیط زیست هم به سنگ‌اندازی در مسیر صنعتگران می‌پردازد؛ باوجود اینکه کارخانه آلوم رنگ در خارج از شهر و در شهرک صنعتی واقع شده، این سازمان به بهانه‌های مختلف مشکلاتی را برای ما به وجود می‌آورد. در زمینه نیروی انسانی نیز اکثر واحدهای صنعتی در کشور با چالش مواجه بوده و ما هم در یک سال اخیر برای جذب کارکنان جدید اقدامات مختلفی را انجام داده‌ایم، اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. متاسفانه نیروی کار به دلیل حقوق پایین و هزینه‌های بالای زندگی به دنبال شغل‌هایی با درآمد بالاتر است اما پرداخت حقوق‌های بالا برای تولیدکنندگان به سبب مشکلات فراوان و حاشیه سود پایین مقدور نیست. اکنون هشت نفر در کارخانه آلوم رنگ مشغول به فعالیت هستند، اما اگر با تمام توان خود به تولید بپردازیم، امکان اشتغال‌زایی برای تعداد افراد بیشتری را داریم.

میدان خالی رقابت و یکه‌تازی رقبا

 علاوه بر موارد ذکر‌شده در حال حاضر با افت پروژه‌های عمرانی در کشور با رکود بازار و کاهش میزان تقاضا برای پروفیل آلومینیومی مواجه هستیم؛ همزمان با کاهش تقاضا برای پروفیل‌های آلومینیومی، شاهد افزایش مصرف محصولات «UPVC»  در بازار هستیم. در صورتی که در گذشته برای رفع نیاز بازار در دو شیفت کاری و به صورت اضافه‌کاری مشغول به فعالیت بودیم، اما اکنون حتی ادامه کار در زمان شیفت کاری هم بسیار دشوار است. باید گفت که تبلیغات زیاد محصولات «UPVC» نسبت به محصولات آلومینیومی باعث شده تا مشتریان تمایل به استفاده از آنها داشته باشند؛ در صورتی که این محصولات تنها قیمت پایین‌تری نسبت به در و پنجره‌های آلومینیومی داشته و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار نیستند زیرا بعد از مدتی رنگ و اندازه در و پنجره‌های «UPVC»  تغییر می‌کند. با توجه به میزان پایین سفارش‌ها در استان تبریز، عمده محصولات ما (پروفیل ساختمانی و صنعتی) در سایر‌ استان‌های شمال غربی کشور به فروش می‌رسند. همچنین تا جایی که اطلاع دارم برخی از تولیدکنندگان محصولات خود را به کشورهای همسایه مانند عراق و ارمنستان صادر می‌کنند.