کاهش مالکیت حقیقی!

ریزش بی‌سر‌و‌صدای شاخص‌های سهامی! / پیش بینی بازار سهام امروز 23 اردیبهشت

کدخبر: ۶۴۶۰۹۲
اقتصادنیوز: بورس تهران روز گذشته را با کاهش تراز شاخص کل و افت تراز شاخص هم‌وزن و در کنار خروج سرمایه حقیقی 272 میلیارد تومانی از سهام پشت سر گذاشت. کاهش ارزش معاملات خرد در روز شنبه 11 درصد بود و ارزش معاملات خرد در نزدیکی کف سطح 3 همتی باقی ماند.
ریزش بی‌سر‌و‌صدای شاخص‌های سهامی! / پیش بینی بازار سهام امروز 23 اردیبهشت

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل در کنار افت تراز شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز بازار سهام شاهد خروج سرمایه حقیقی از موقعیت‌های سهامی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بود. بازار سهام دیروز شاهد افزایش تراز شاخص هم‌وزن در ابتدای نیمه اول معاملات بود اما با گذشت نیم ساعت با روند ریزشی شاخص کل همسو شد.

روز شنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران عملکردی مشابه نسبت به شاخص‌های اصلی بازار بورس به ثبت رساندند و کاملا قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران 11 صدم درصد بود و کاهش تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد. این معیار برای فرابورس ایران با 10 درصد بیانگر عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با 85 صدم درصد کاهش تراز به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار اول فرابورس با 60 صدم درصد کاهش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت حمل و نقل با 14.3 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت انبوه‌سازی با 6.7 میلیارد تومان و صنعت اطلاعات و ارتباطات با 3.3 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با 62.4 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با 54.5 میلیارد تومان و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 50.4 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام روز گذشته شاهد کاهش ارزش معاملات خرد تا سطح 3 هزار و 120 میلیارد تومانی بود. بورس تهران روز گذشته شاهد کاهش مالکیت حقیقی در سهام و صندوق‌های درآمد ثابت بود. رکود معاملاتی در این روز‌ها به اوج خود رسیده و شاخص‌های سهامی در سکوت به ریزش خود ادامه می‌دهند.

030222

ارزش صف‌های خرید سهام دیروز افزایش 23 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 67 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به سطح 144 میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های خرید تا 121 میلیارد تومان افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 21.3 میلیون تومان روز چهارشنبه تا 20.6 میلیون تومان کاهش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش داشت و به 23.3 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با کف حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن تشدید خروج پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، می‌توان تداوم این روند را برای معاملات امروز پیش بینی کرد. بازار سهام پس از فتح تراز 2 میلیون و 300 هزار واحدی شاخص کل و از دست دادن آن، شاهد کاهش نوسانات شاخص‌ها بوده و به نظر می‌رسد وارد اصلاح زمانی شاخص کل با تغییر موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در بین فعالان بازار سهام شده است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 2 تا 4 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت احتمال بالایی خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 20 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 23 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً کاهش تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی