دنیای اقتصاد-بندرعباس؛ فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به‌منظور شرکت در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره مطبوعات خلیج فارس به بندرعباس سفر کرده است، پیش از ظهر امروز در نشستی  با اصحاب رسانه این استان دیدار کرد.

وی در این نشست با بیان اینکه هرمزگان و به‌ویژه بندرعباس به دلیل موقعیتی که در دوره جدید ایران دارد، در لبه تغییرات و تحولات تمدنی قرار داشته و نام این استان همواره با تحولات تاریخی چهار سده اخیر ایران عجین شده است افزود : در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این استان نقشی غیر قابل انکار در سربلندی، سرافرازی و بزرگداشت موقعیت ایران داشته و تمامی افتخارات ایران در سال های اخیر همواره با هرمزگان و خلیج فارس پیوند خورده است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به بندهایی از قانون مطبوعات، روشنگری برای افکار عمومی، حفاظت و حراست از قانون اساسی، جلوگیری از شکاف های قومیتی و فرهنگی و مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری و در نهایت تحکیم سیاست نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی را جزء تکلیف های مهم رسانه ها برشمرد و گفت: اگر هرمزگان نقش برجسته ای در کشور دارد، باید به رسانه های استان نیز به همین میزان  نقش آفرینی کنند و از هم گسیختگی‌، واگرایی و تک افتادگی‌های اجتماعی یا سیاسی که ممکن است در ماه های گذشته بیشتر افزایش پیدا کرده باشد را باید از تریبون رسانه حل کرد و زمینه افزایش مشارکت اجتماعی را برای اهداف اصیل انقلاب اسلامی فراهم کرد.

وی خطاب به اصحاب رسانه و خبرنگاران ادامه داد: شما باید یکپارچگی ملی را به اتکای پیوندهای ساختاری این منطقه با جغرافیای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور دنبال کنید.

مهدی پور با اشاره به رشد ۱۰۰درصد تخصیص آگهی های دولتی در استان هرمزگان، گفت: هیچ بخش دولتی حق ندارد آگهی‌های دولتی را خارج از سامانه توزیع کند و اگر تخلفی صورت می گیرد در سطح استان و در مرکز پیگیری می شود.

وی همچنین در خصوص پرداخت بخشی از یارانه مربوط به سال ۱۴۰۱، گفت : یارانه ها به پشتوانه نظام رتبه بندی پرداخت می شود که خوشبختانه پس از چند سال معطلی، رتبه بندی نشریات و نزدیک به ۲هزار پایگاه خبری انجام و بر همین اساس یارانه ها پرداخت می شود.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یک دغدغه دیگر اهالی رسانه استان هم پاسخ داد و گفت: معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما تا سقف ۵ نفر برای مطبوعات اعم از نشریات چاپی و پایگاه های خبری می بایست بر اساس قانون توسط تأمین اجتماعی انجام شود و اگر عملیاتی نشود یک تخلف قانونی است و این موضوع را از طریق مرکز پیگیری خواهیم کرد.

مهدی پور،‌ مقابله با فیک نیوزها و باج نیوزها را هم مورد تاکید قرار داد و گفت:  اگر رسانه ها یا افرادی در بستر غیر فیلتر اقدام به انتشار اخبار جعلی یا فیک می کنند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است این رسانه ها و افراد را شناسایی کند اما اگر در شبکه های فیلتر شده تولید محتوای رسانه ای دارند، این امر مستلزم یک کار مشترکی بین رسانه ها و دستگاه های نظارتی است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص کم رنگ شدن مرجعیت رسانه‌های داخلی، بدون اشاره به آمار دقیق در این خصوص، گفت: بر اساس پایش هفتگی رسانه های خارج از ایران، عمده محتوای رسانه های خارج از کشور بر اساس  محتوای تولید و منتشر شده در  رسانه های رسمی داخلی است. بنابراین رسانه‌های ما مرجعیت لازم را دارند و نباید با طرح این مسئله، انگیزه خبرنگاران و رسانه ها را برای تولید محتوا هدف قرار دهیم.

شایان ذکر است، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه امروز چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنواره مطبوعات خلیج فارس حضور می یابد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.