سعید فرخی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی که در محل شرکت توزیع برق استان برگزار شد، عنوان کرد: در روزهای اخیر زلزله‌های بسیاری در استان های مختلف کشور از جمله تهران به ثبت رسیده است که نشان می دهد باید قبل از وقوع هر حادثه‌ای از آمادگی مقابله و مواجهه با زلزله احتمالی در تهران برخوردار باشیم.

وی با بیان اینکه شهر تهران براساس مناطق مختلف به استان‌های معین واگذار شده است و برای برخی مناطق علاوه بر استان‌های معین، استان پشتیبان نیز تعیین شده است، افزود: استان مرکزی معین منطقه چهار و استان خراسان شمالی پشتیبان استان مرکزی خواهد بود و هماهنگی لازم هر دو استان و شناخت ظرفیت‌ها و اعلام نیازها به وزارت کشور در این موضوع ضروری است.

فرخی در خصوص دستور وزارت کشور مبنی بر بررسی ظرفیت‌های موجود و اعلام آنها به مرکز گفت: در این راستا باید امکانات موجود کاملا شناسایی و اعلام، همچنین نیازها از طریق استان معین و پشتیان تامین شود. طی ۱۵ روز آینده نیز اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی از منطقه چهار تهران بازدید خواهند داشت تا شناخت کاملی نسبت به منطقه حاصل شود.

وی با تاکید بر اینکه کسب آمادگی جهت وقوع زلزله احتمالی در تهران مسئله ای جدی است و در دستور کار اول هیات دولت و وزارت کشور قرار دارد، اظهار کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده هلال‌احمر استان مرکزی مسئول جست‌وجو و تخلیه مجروحان، بنیاد مسکن مسئول ارزیابی خسارات و اسکان زلزله‌زدگان، شرکت گاز و برق مسئول رسیدگی به شریان‌های حیاتی، دانشگاه علوم‌پزشکی مسئول بهداشت و درمان و اداره کل حمل و نقل و راهداری استان نیز هماهنگی لجستیک را بر عهده خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی اضافه کرد: مسئولیت رسیدگی به آواربرداری با راه و شهرسازی همراه با استفاده از شهرداری‌ها، اطلاع‌رسانی و هشدار با صدا و سیما، سوخت‌رسانی با مسئولیت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، تریاژ با مرکز فوریت‌های پزشکی استان، تامین سلامت روانی زلزله‌زدگان با بهزیستی و مسئولیت تدفین و مهار آتش احتمالی با شهرداری اراک و دیگر شهرداری‌های استان خواهد بود.

وی تصریح کرد: این تقسیم‌بندی وظایف به معنای واگذاری تام و تمام مسئولیت‌ها به یک دستگاه نیست بلکه دستگاه های مذکور وظیفه هماهنگی را برعهده دارند و باید با کلیه دستگاه‌های متناظر خود در خراسان شمالی مرتبط و هماهنگ شوند و تلاش خواهد شد که بازدید از منطقه چهار تهران همراه با اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خراسان شمالی انجام گیرد.

فرخی با تاکید بر اینکه بازدید میدانی از منطقه چهار به منظور آشنایی نیست بلکه شروعی برای استخراج اطلاعات خاص است و دستگاه‌های مذکور نیز باید موارد مورد نیاز و ظرفیت‌های موجود را استخراج و اعلام کنند، گفت: نظام توزیع پاشنه آشیل ما در حوادثی همچون زلزله است و باید در این راستا آگاهی عمومی جامعه را افزایش داد، علاوه بر آن باید مسیرهای ارتباطی نیز برای خدمات‌رسانی مشخص و حتی در صورت نیاز مسیرهای ریلی یا جایگزین پیش‌بینی شود.

وی تصریح کرد: باید تعارفات را با مردم کنار گذاشت، اولین امدادگران خود مردم هستند و این استنباط که بعد از وقوع زلزله بلافاصله باید همه دستگاه‌های خدمات‌رسان در محل حادثه حاضر باشند، اشتباه است. مردم خود باید گام اول را بردارند چراکه با تجهیزات صرف نمی ‌توان فاجعه را مدیریت کرد. باید مردم را آموزش داد و اجرای سند آموزش مدیریت بحران استان مرکزی می‌تواند این آموزش‌ها را توسعه و ترویج دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: از یک اتفاق عادی نباید بحران ساخت و باید واقع‌بینانه عمل کرد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست عنوان کرد: یکی از مهمترین بحران‌های رایج دنیا آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است که در این راستا قوانین و کنفوانسیون‌های بین‌المللی تدوین شده است.

یوسف یوسفی بیان کرد: استان مرکزی از ابتدای سال تاکنون ۴۹ فقره آتش‌سوزی برابر با ۳۴۱ هکتار داشته است که این رقم در سال گذشته ۱۰۴ فقره در قالب هزار و ۷۰۰ هکتار بوده است.

وی برگزاری جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران، تشکیل کمیته اضطرار، دوره‌های آموزشی و ترویجی، خرید تجهیزات، ساماندهی چرای دام و استفاده از توان دامداران جهت کنترل حریق و اطفا را از جمله اقدامات موثر در کاهش حریق مراتع در استان عنوان کرد.

یوسفی خواستار ادامه حمایت های مدیریت بحران استان شد و گفت: به منظور کاهش و کنترل آتش‌سوزی مراتع لازم است که هواپیمای اطفای حریق به صورت دائمی در فرودگاه اراک مستقر باشد، تجهیزات اطفای خریق اعم از لباس، کفش، دمنده و هزینه بالگرد و تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات موافقت‌نامه استانی حفاظت و تخصیص اعتبارات پروژه موافقت‌نامه ترویج و مشارکت های مردمی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی از سایت دوچرخه شرکت توزیع برق استان بازدید کردند. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.