«بوابه افریقیا الاخباریه»  گزارش داد وزیر خارجه فرانسه بر ضرورت اجرای سریع طرح سازمان ملل در مورد لیبی مبنی بر گفت و گوی ملی و برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۸ میلادی جهت نجات دادن این کشور از هرج و مرج، تاکید کرد.

ژان ایو لودریان در پی گفت و گو با «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی در مورد طرح سازمان ملل برای حل بحران این کشور گفت: این طرح،راه حلی سیاسی است که لیبی چاره ای جز آن ندارد و اکنون و درسریعترین زمان ممکن باید اجرایی شود.

وی افزود: فرانسه دیدگاه مشترکی با السراج در خصوص اجرای طرح های سازمان ملل و با سرعت پیش بردن آن دارد.

طرح و برنامه کاری که «غسان سلامه» نماینده سازمان ملل برای حل بحران لیبی در ماه سپتامبر در شورای امنیت ارائه داد، شامل چند مرحله است که در نهایت به برگزاری انتخابات ختم می شود اما وی تاریخ دقیقی برای برگزاری این انتخابات تعیین نکرده است.

لودریان همچنین گفت: لیبی برای همکاری با فرانسه در خصوص مبارزه با قاچاق انسان به ویژه همکاری اطلاعاتی در خصوص شبکه های قاچاق انسان تمایل دارد.

وزیر خارجه فرانسه امروز همچنین دیداری با ژنرال خلیفه حفتر داشت و از او خواست به روند صلح که سازمان ملل در حال پیشبرد آن است، احترام بگذارد.

لودریان در خصوص این دیدار گفت: &#۳۹;به ژنرال حفتر گفتم هیچ جایگزینی برای طرح سازمان ملل نیست شما باید در خدمت کشورتان باشید.&#۳۹; 

«امانوئل مکرون » رئیس جمهوری فرانسه تابستان گذشته و در پی دیدار فایز السراج و ژنرال «خلیفه حفتر » فرمانده ارتش لیبی از پاریس و جلسه مشترک این دو اعلام کرد در خصوص برگزاری انتخابات در لیبی در بهار ۲۰۱۸ توافق حاصل شده است.

لودریان امروز صبح در راس هیاتی وارد طرابلس شد.وی ماه سپتامبر گذشته نیز از این کشور نفتی دیدار کرده بود.

لیبی از زمان سقوط حکومت قذافی در سال ۲۰۱۱ دستخوش جنگ و ناآرامی است. این هرج و مرج سبب تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است و داعش نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد. 

اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی(دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی » . ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش این کشور نیز شخصیتی قدرتمند و مورد تایید پارلمان لیبی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.