به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو در کنفرانسی خبری با همتای یونانی‌اش اعلام کرد: ۹۹۵ شهروند ترکیه بعد از کودتای سال گذشته به یونان درخواست پناهندگی داده‌اند.

وی ادامه داد: باید درباره تمام افراد درخواست کننده پناهندگی تحقیقات لازم انجام شود تا مشخص شود چند نفر از آنها وابسته به سازمان فتو هستند.

او افزود: ترکیه بر این باور است که یونان خائنان را تحمل نمی‌کند با وجود اینکه دادگاه‌های این کشور استرداد هشت سرباز پیشین ترکیه را که مظنون به مشارکت در کودتای سال گذشته بودند، رد کرد.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: ما امید خود را به طور کامل از دست نداده‌ایم.

چاووش‌اوغلو هم‌چنین از اظهارات همتای خود مبنی بر اینکه اقلیت ترک‌ها در منطقه تراکیه غربی را اقلیت مسلمان نامیده است، انتقاد کرد.

وی گفت: وزیر خارجه یونان آنها را اقلیت مسلمان اعلام می‌کند اما دیگر اقلیت‌های مسلمان غیر ترکیه‌ای نیز در این کشور حضور دارند، چرا برای شما قبول ترک‌ها دشوار است؟ در این باره تصمیم دادگاه اروپایی حقوق بشر وجود دارد. باید این تصمیم اجرا شود.

هم‌چنین در ادامه این کنفرانس خبری نیکوس کوتزیاس، وزیر امور خارجه یونان نیز اعلام کرد، وی یکی از قربانیان کودتای ۱۹۶۷ در یونان بوده است و هنوز جلسات دادگاه‌های خود در دادگاه نظامی را به یاد می‌آورد.

وی ادامه داد: من کودتاها را دوست ندارم.

وزیر امور خارجه یونان با اشاره به شب کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه اعلام کرد: به هنگام وقوع این کودتا من در مغولستان بودم و همان روز به یونان بازگشتم. یونان حمایت خود را از دولت دموکراتیک ترکیه اعلام کرد.

او افزود: هرکس که با به دست گرفتن اسلحه علیه دموکراسی در ترکیه به پاخاسته است باید در برابر قانون جمهوری ترکیه پاسخگو باشد.

کوتزیاس درباره اعطای پناهندگی به اعضای سازمان فتو در یونان نیز گفت: مسائل مربوط به اعطای پناهندگی در یونان توسط دستگاه قضایی انجام می‌شود و دولت در این باره دخیل نیست. تصمیمات دادگاه هرآنچه که باشد باید توسط همه کس مورد احترام قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.