شیوه جدید برگزاری امتحانات نهایی اعلام شد/ سازمان ملی سنجش چه می‌کند؟

 محسن زارعی در این باره گفت: برگزاری آزمون نهایی در وزارت آموزش و پرورش از  طراحی تا اجرا و تصحیح اوراق امتحانی با همکاری معلمان صورت می‌گیرد. در سال گذشته ۴۸ هزار فرهنگی به عنوان مصحح مشارکت داشتند و بالغ بر ۲۳ میلیون پاسخ برگ تصحیح شد؛  حال اینکه هر مجموعه دیگری قصد داشته باشد این کار را انجام دهد، باز هم نیازمند حضور و رجوع به همکاران وزارت آموزش و پرورش است.

وی ضمن یاد آوری اینکه برگزاری تمام الکترونیک آزمونهای نهایی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، اشاره‌ای به مصوبه هیات وزیران در این باره داشت که بر اساس آن مقرر شده است تا سال ۱۴۰۷ مراکز آزمون استاندارد تمام الکترونیک در همه مناطق آموزشی کشور راه اندازی شود و اظهار کرد: البته این امر نیاز به ایجاد زیرساخت و بسترهای مربوطه دارد و در این صورت ممکن است تا آن سال (۱۴۰۷) تصحیح تمام الکترونیک اوراق امتحانی نیز انجام شود؛ اما  در بخش طراحی و اجرا نیازمند حضور همکاران آموزشی و پرورش هستیم چرا که الان هم آزمون سراسری با مشارکت همکاران  آموزش و پرورش در حال انجام است.

رئیس مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش افزود: اینکه متولی برگزاری آزمونهای نهایی کدام ارگان باشد؟ به نظر چندان دغدغه‌ای نیست چرا که صرفا مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش متولی این کار نیست و معتقدیم متولی آن خیل عظیم همکاران ما هستند؛ مثلا آزمون‌های سراسری هم با مشارکت و همکاری فرهنگیان و وزارت علوم برگزار می‌شود.

زارعی در خصوص نحوه طراحی سوالات آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان با اجرایی شدن این تصمیم ادامه داد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سازوکاری تعیین شده که منظور از «سابقه تحصیلی» برای داوطلبان کنکور چیست؟ و یا طراحی سوالات آزمون نهایی بایستی مبتنی بر اهداف برنامه درسی و محتوای کتاب‌های درسی باشد؛ بدین منظور از سوی سازمان پژوهش جداولی تعریف می‌شود و حتی ما هم برای برای گزاری آزمونها تابع این فرآیند هستیم و طراحان سوالات ناظر به همین دستورالعمل ها باید کار را پیش ببرند لذا هر ارگانی که متولی برگزاری آزمونها هم شود، در همین چارچوب فعالیت خواهد کرد؛ البته با همکاری همین همکاران کار را باید پیش ببرد لذا در اجرا، طراحی  و تصحیح اوراق اتفاق و تغییر خاصی رخ نخواهد افتاد.

رئیس مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در پاسخ به اینکه دلیل اتخاذ چنین تصمیمی چیست؟ گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد تا سازمان سنجش به عنوان سازمانی بالادستی ابتدا بحث نظارت بر فرآیند برگزاری آزمون‌های ملی و سراسری را انجام دهد که بعد تصمیم بر این شد تا هماهنگ کننده در اجرا هم باشد که البته باید ابلاغ آن صورت گیرد؛ اگر ابلاغ هم با همین شیوه انجام بگیرد، هماهنگی‌ها در همان سطح انجام اما اجرا و تصحیح اوراق آزمون و امتحانات قطعا با همکاری همان دستگاه (آموزش و پرورش) انجام خواهد شد.

زارعی در ادامه در پاسخ به اینکه اقدام سازمان ملی سنجش صرفا مشمول آزمونهای نهایی خردادماه می‌شود یا امتحانات شهریورماه دانش‌آموزان را نیز  پوشش می‌دهد؟ گفت: فعلا این زوایا و جزییات آن مشخص نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.