به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه کمتر از یکماه مانده به سفر رسمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به چین گفت، ایالات متحده رایزنی‌ها درباره ایجاد جایگزین‌هایی برای منابع مالی زیرساختی چین در آسیا را آغاز کرده است.

او در اظهارنظر دیگری که موجب است واکنش چین را در پی داشته باشد، گفت واشنگتن آماده دعوت از دیگر کشورها از جمله استرالیا برای پیوستن به همکاری امنیتی آمریکا – هند – ژاپن است؛ حرکتی که پکن آن را علیه خود می‌داند. این سخنان با آغاز کنگره یک هفته‌ای حزب کمونیست چین همراه شد که در آن شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به دنبال تحکیم قدرت خود است.

تیلرسون در اندیشکده مطالعات مرکز استراتژیک و بین‌الملل گفت: ایالات متحده آمریکا به دنبال روابط سازنده با چین است اما ما از چالش‌های چین به نظم مبتنی بر قانون و جایی که چین در حاکمیت کشورهای همسایه مانع‌تراشی می‌کند و به ایالات متحده و دوستان ما ضرر می‌رساند نزول نمی‌کنیم.

به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، تصمیم واشنگتن برای توسعه روابط با هند به احتمال قوی رقیب هند، پاکستان را هم نگران خواهد کرد؛ جایی که تیلرسون طی روزهای آتی سفری هم به اسلام آباد خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.