گروه بین‌الملل: ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، بیشترین میزان کوچک‌شدن اقتصاد را از زمین‌لرزه بی‌سابقه در سه سال پیش تاکنون ثبت کرد، زیرا سرمایه‌گذاری و مصرف پس از افزایش مالیات‌ها در ماه آوریل افت کرد. به گزارش بلومبرگ، دفتر کابینه ژاپن اعلام کرد تولید ناخالص داخلی در سه‌ماه منتهی به ژوئن با نرخ سالانه ۸/۶ درصد کاهش یافته است. به‌این ترتیب بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی از مارس ۲۰۱۱ تاکنون رقم خورد. بدون درنظر گرفتن تغییر قیمت‌ها، تولید ناخالص داخلی با کاهش ۴/۰درصدی روبه‌رو شده است. این در شرایطی است که اقتصاد ژاپن در فصل نخست رشد ۱/۶درصدی را ثبت کرده بود.

در شرایطی که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، درحال بررسی این مساله است که آیا این کشور می‌تواند یک افزایش مالیات دیگر را در سال آینده تحمل کند یا خیر، آکیرا آماری، وزیر اقتصاد، اعلام کرد دولت آماده است در صورت نیاز اقدامات انعطاف‌پذیرتری را اتخاذ کند. تاکسین مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچاکین در توکیو، می‌گوید: «به احتمال بسیار زیاد در دوره ژوئیه تا سپتامبر شاهد احیای رشد اقتصادی خواهیم بود. با این وجود کاهش درآمد واقعی و ضعف در بخش تولیدی بر این احیا تاثیر منفی خواهد داشت.» براساس نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد ژاپن در فصل سوم با نرخ سالانه ۹/۲درصد رشد خواهد کرد.

گزارش دفتر کابینه ژاپن نشان داد مصرف خانوارها در فصل دوم نسبت به فصل قبل از آن با نرخ سالانه ۲/۱۹درصد سقوط کرده و سرمایه‌گذاری خصوصی ۷/۹درصد افت کرده است. این مساله نشان می‌دهد افزایش ۳درصدی مالیات‌ها به تقاضا آسیب وارد کرده است. افزایش مالیات بر فروش، مصرف‌کنندگان را تحت‌تاثیر قرار داده است. این در شرایطی است که آنان شاهد رشد اندک دستمزدها و افزایش هزینه‌های زندگی بوده‌اند. در ماه ژوئن قیمت مصرف‌کننده نسبت به سال گذشته ۶/۳درصد رشد کرد که ۹ برابر افزایش کل درآمد بود و قیمت مواد غذایی با افزایش ۱/۵درصدی رو به رو شد.