انفجار بمب در نزدیکی خانه العبادی در بغداد

۲۶۹۰۰۰گروه بین‌الملل: دو روز پس از اینکه رئیس‌جمهوری عراق، حیدر العبادی را برای پست نخست‌وزیری به پارلمان معرفی کرد، یک بمبگذار انتحاری با انفجار بمبی به یک ایست بازرسی در نزدیکی خانه نامزد نخست‌وزیری حمله کرد.به گزارش یورونیوز، هنوز گزارشی مبنی بر تعداد قربانیان احتمالی بر اثر این حمله انتحاری منتشر نشده است. یک زن در بغداد و در نزدیکی محل انفجار می‌گوید: «ما چه گناهی کرده‌ایم؟ آنها فروشگاه‌ها و ساختمان‌ها را ویران کردند. این پسران جوان چه گناهی مرتکب شده‌اند؟»

فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق دو روز قبل حیدر العبادی، نایب رئیس پارلمان را که فرد چندان شناخته شده‌ای نبود، برای تصاحب پست نخست‌وزیری به پارلمان این کشور معرفی کرد.

عبادی، از طرف ائتلاف ملی عراق که بزرگترین ائتلاف شیعیان در پارلمان است، به رئیس‌جمهوری پیشنهاد شده بود تا جای نوری المالکی را بگیرد.

اقدام رئیس‌جمهوری عراق مبنی بر معرفی نکردن دوباره نوری المالکی، نخست‌وزیر کنونی به پارلمان، اختلاف‌های چندماهه بین این دو را به اوج خود رساند.

مالکی و یارانش این اقدام رئیس‌جمهوری را خلاف قانون اساسی خواندند و گفتند که آن را نمی‌پذیرند با این استدلال که ائتلاف «حکومت قانون» که حامی نخست‌وزیری نوری المالکی است، بیشترین آرا را در انتخابات اخیر به دست آورده بود. پس از قدرت گرفتن شبه‌نظامیان «داعش» و پیشروی‌های سریع آنها، مالکی تحت فشار قرار گرفته است که برای بار سوم نخست‌وزیر نشود و فرد دیگری، یک دولت «ائتلاف ملی» تشکیل بدهد.مالکی دیروز گفت که تا اعلام حکم دادگاه از نخست وزیری کنار نمی‌روم و پیامدهای این اقدام کمتر از خطرات داعش نیست. دولت آمریکا هم از نامزدی حیدر العبادی ابراز خشنودی کرد.

از سوی دیگر دولت آمریکا برای کمک به پیشمرگه‌های کرد در مبارزه علیه شبه‌نظامیان «داعش» ۱۳۰ مستشار دیگر را به اقلیم کردستان عراق فرستاد. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا گفته است که این مستشاران فقط مشاوره می‌دهند و قرار نیست که درگیر جنگ شوند. به گفته هیگل این ۱۳۰ مستشار به توصیه او و با تایید رئیس‌جمهوری آمریکا برای ارزیابی شرایط در شمال عراق و اربیل به منطقه اعزام شده‌اند. وظیفه این افراد ارزیابی دقیق اوضاع برای بررسی نحوه کمک‌رسانی بیشتر آمریکا است. پس از اینکه هزاران ایزدی ساکن عراق، در پی تهدیدهای شبه‌نظامیان داعش، مجبور به فرار از شهر و خانه خود شدند، دولت آمریکا برای کمک به عقب راندن شورشیان، عملیات هوایی خود را آغاز کرد.

شبه‌نظامیان «داعش» که گروهی منشعب شده از القاعده است، پس از اینکه بسیاری از مناطق را در عراق تصرف کردند، خود را به نزدیکی اقلیم کردستان عراق رسانده‌اند.

ارسال کمک و سلاح به عراق

دولت آمریکا برای کمک به پیشمرگه‌های کرد (نیروهای نظامی کردستان عراق) برای آنها سلاح ارسال کرده است. اتحادیه اروپا هم به کشورهای عضو خود اجازه داده است که به‌طور انفرادی و با هماهنگی با دولت مرکزی عراق، سلاح نیروهای کرد را تامین کنند. در همین راستا وزیر دفاع آلمان نیز از ارسال تجهیزات نظامی «غیرکشنده» به عراق خبر داده است. به گزارش دویچه وله، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه پس از یک نشست اضطراری، چهارشنبه توافق کردند که هر یک از کشورهای عضو این اتحادیه می‌تواند برای رزمند‌ه‌های کرد در عراق سلاح ارسال کند.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست اعلام کرد، کشورهایی که مایل به ارسال سلاح به اقلیم خودمختار کردستان هستند با مشورت و هماهنگی نزدیک دولت مرکزی عراق می‌توانند برای رزمند‌ه‌های کرد سلاح ارسال کنند. رزمنده‌های کرد در شمال عراق با تروریست‌های «داعش» مقابله می‌کنند که بخش‌هایی از خاک این کشور را به تصرف خود درآورد‌ه‌اند. اقلیم خودمختار کردستان عراق از جامعه جهانی درخواست کرده است برای مقابله با تروریست‌های افراطی سلاح و تجهیزات در اختیار رزمنده‌های کرد قرار دهد.

در حالی‌که فرانسه، ایتالیا و چک موافق حمایت نظامی از رزمند‌ه‌های کرد هستند، شمار دیگری از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از این اقدام حمایت نمی‌کنند. آلمان که تا کنون هرگونه ارسال سلاح و مهمات به منطقه اقلیم خودمختار کردستان عراق را به شدت رد می‌کرد، اکنون اعلام آمادگی کرده است که تجهیزات نظامی در اختیار ارتش عراق قرار دهد. دولت آلمان در نظر دارد تعدادی خودرو زره‌پوش و سیستم‌های تله‌یاب مواد منفجره به عراق ارسال کند. به نقل از اورزولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان این تجهیزات توسط ارتش آلمان تامین‌شده و با مشارکت نیروی هوایی این کشور در اسرع وقت به مناطق جنگی عراق ارسال می‌شود.

بیانیه سازمان ملل درباره نسل‌کشی ایزدی‌ها

کارشناسان امور حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواستند اقدامات فوری را برای ممانعت از «نسل‌کشی» ایزدی‌ها در عراق اتخاذ کند. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ریتا اسحاق، کارشناس امور اقلیت‌ها در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که باید اقدامات لازم را برای ممانعت از ارتکاب جنایت‌های آشکار و «نسل‌کشی» احتمالی در عراق اتخاذ کرد. در این بیانیه که به امضای کارشناسان سازمان ملل در ژنو رسید، آمده است: دولت عراق و جامعه جهانی به طور مساوی مسوولیت حمایت از مردم عراق در مقابله با جنایت‌های وحشیانه گروه «داعش» را بر عهده دارند. همچنین کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که ظرف ۷۲ ساعت اخیر حدود ۳۵ هزار تن از منطقه سنجار گریخته‌اند و به استان «دهوک» در اقلیم کردستان رفته‌اند.

آدریان ادوارد،‌ سخنگوی این کمیساریا گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که هنوز حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن در کوه‌های سنجار در محاصره باشند در حالی که بدون پناهگاه و غذا و آب هستند.

همچنین کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل به نقل از شهردار «زاخو» گفت: شهر «زاخو» در کردستان عراق در حال حاضر میزبان بیش از ۱۰۰ هزار آواره عراقی است که بیشترشان از مناطق سنجار و «زمار» هستند که طی هفته گذشته توسط داعش از این مناطق رانده شدند.

به گزارش کمیساریای حقوق بشر، مقامات محلی عراق مدارس و ساختمان‌هایی را برای پناه دادن آوارگان بازکرده‌اند در حالی که برخی از آنها زیر پل‌ها یا در ساختمان‌های در حال ساخت به سر می‌برند. این در حالی است که مسوولان سازمان ملل همواره مشغول بررسی بازکردن گذرگاه‌های امن برای انتقال محاصره‌شدگان سنجار هستند، اما هنوز هیچ اقدام مهمی انجام نداده‌اند.

همچنین یکی از افراد پلیس عراق اعلام کرد که افراد مسلح داعش که کنترل سنجار را در دست گرفته‌اند، پس از آنکه نتوانستند انگشتر برخی از زنان این منطقه را از انگشت‌های آنها دربیاورند، اقدام به بریدن انگشت‌های زنان کرده‌اند.

در همین حال، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از کشورهای جهان خواست برای حمایت بیشتر از غیرنظامیان عراقی که با پیشروی‌های داعش خانه و کاشانه خود را رها کرده‌اند، عمل کنند. بان کی مون در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اوضاع دشوار ایزدی‌ها و دیگر اقلیت‌ها در کوه‌های سنجار هولناک است. پیش‌تر سازمان ملل در سوم اوت جاری اعلام کرده بود که کنترل اعضای داعش بر شهر سنجار واقع در شمال عراق باعث شده است تا هزاران تن فرار کنند. سازمان ملل هشدار داد که نگرانی‌های گسترده‌ای نسبت به جان این افراد و وقوع فاجعه انسانی به دلیل کمبود آب، دارو و غذا وجود دارد. از سوی دیگر، همچنان استان دهوک میزبان بیش از ۴۰۰ هزار آواره است که بیشتر آنها از اقلیت‌های عراقی هستند. در کردستان عراق نیز ۷۰۰ هزار آواره مستقر شدند و آنها در صدها پایگاه مختلف حضور دارند. حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار ایزدی نیز از منطقه سنجار فرار کرده و به شمال شرق سوریه در نزدیکی قامشلی پناه برده‌اند. تعداد ساکنان سنجار که به ترکیه رفته‌اند به حدود ۲۰۰۰ تن می‌رسد.