گروه بین‌الملل- در شرایطی که ده‌ها هزار تن از معترضان تایلندی به اعتراضات خود ادامه می‌دهند،‌ حزب حاکم تایلند دیروز (دوشنبه) پس از انحلال پارلمان اعلام کرد که یینگلاک شیناواترا در انتخابات آتی نامزد خواهد شد.
به گزارش «ایسنا»،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، جاروپونگ روآنگسوان، رهبر حزب «پوئه‌آ تای» متعلق به یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند گفت: از آنجایی که شیناواترا در کنار حزبش فعالیت کرده است، به طور حتم در انتخابات نامزد می‌شود. ما پارلمان را منحل کردیم چون که از خود اطمینان داریم. ما می‌خواهیم حزب دموکرات در انتخابات شرکت کند، نه در بازی‌های خیابانی. از سوی دیگر سخنگوی دولت تایلند در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد،‌ تاریخ دوم فوریه (13 بهمن) برای برگزاری انتخابات جدید پیشنهاد شده است.
به گفته این سخنگو، این تصمیم در جریان نشست دیروز کابینه یینگلاک شیناواترا در بانکوک اتخاذ شد و هدف آن پایان دادن به ناآرامی‌های این کشور است. در همین حال، حدود ۱۰۰ هزار معترض از جمله قانونگذاران سابق از حزب مخالف دموکرات دیروز در خیابان‌های بانکوک تجمع کردند و به دنبال انتصاب «هیاتی غیرمنتخب» برای اداره تایلند بودند.
برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالا فشار بر معترضان را برای توافق در مورد برخی سازش‌ها با دولت افزایش می‌دهد، اما رهبران جنبش ضد دولتی می‌گویند، با اعلام انتخابات جدید راضی نشده‌اند و می‌خواهند تایلند از نفوذ تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین این کشور خلاص شود. سوتپ توئگسوبان، رهبر معترضان تایلندی گفت: ما به مبارزات خود ادامه می‌دهیم. هدف ما از خلاصی از دست رژیم تاکسین است. اگر چه پارلمان منحل شده و انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد، اما رژیم تاکسین هنوز در راس قدرت است. ما چیزی بیشتر از انحلال پارلمان می‌خواهیم. آنها عزمشان را جزم کرده‌اند تا قدرت مطلق را دوباره به دست آورند. شیناواترا به دنبال موج اعتراضات ضد دولتی در بانکوک دیروز از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد. با این حال، این اطلاعیه‌ها مانع حمله معترضان به دفتر نخست‌وزیر نشد. اپوزیسیون در پارلمان تایلند نیز روزیکشنبه در اعتراض به دولت شیناواترا به طور دسته جمعی استعفا کردند.