احتمال بازگشت برلوسکنی به کاخ نخست وزیری

گروه بین‌الملل- رومانوپرودی، نخست وزیر ایتالیا که به دنبال یک رقابت جنجالی و نفس‌گیر با سیلویوبرلوسکنی به ساختمان نخست وزیری ایتالیا وارد شده بود به دنبال اختلاف نظر با مجلس سنای این کشور از پست خود استعفا کرد. استعفای پرودی پس از آن انجام شد که طرح جدید سیاست خارجی او در سنای ایتالیا رد شد. این رای تنها با اختلاف دو رای رد شد. برای تصویب این طرح جدید به ۱۶۰رای نیاز بود که نمایندگان سنای این کشور تنها ۱۵۸رای موافق را به گلدان‌ها ریختند. به دنبال این عدم موفقیت در سنا احزاب مختلف و حتی احزاب عضو دولت ائتلافی شروع به انتقاد از سیاست‌های دولت پرودی کردند. رومانوپرودی تنها ۹ماه در کاخ نخست وزیری ایتالیا دوام آورد و این در حالی است که در تمام این مدت زیر فشار احزاب مخالف به خصوص حزب ائتلاف راست به رهبری سیلویوبرلوسکنی قرار داشت.

جورجیو ناپولیتانو، رییس جمهور ایتالیا پس از پذیرش استعفای پرودی یک بار دیگر به او ماموریت داد دولت جدیدی را در این کشور تشکیل دهد و یا نماینده دیگری از ائتلاف طرفداران دولت را نتخاب کند تا به سمت نخست وزیری گمارده شده و دولت جدید را تشکیل دهد. اما تا کنون رایزنی‌های رییس جمهور با پرودی بی‌نتیجه بوده است. پرودی دیروز برای بازگشت به قدرت شروطی را تعیین کرد که ممکن است مورد توافق احزاب قرار نگیرد. نخستین بازتاب استعفای پرودی قوت گرفتن بازگشت برلوسکنی به قدرت بود. «سی‌ان‌ان» روز پنج‌شنبه گفت: با مطرح شدن استعفای «رومانو پرودی» نخست‌وزیر ایتالیا احتمالی روی کار آمدن «سیلویو برلوسکونی» نخست‌وزیر سابق این کشور قوت گرفت. این شبکه تلویزیونی افزود: به دنبال مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس سنا با سیاست خارجی دولت ائتلافی چپگرای میانه ایتالیا، رومانو پرودی استعفای خود را تسلیم «جورجو ناپولیتانو» رییس‌جمهوری این کشور کرد.

«آلیسیو ونسی» خبرنگار سی‌ان‌ان در رم با حضور در شبکه خبری سی‌ان‌ان در همین خصوص گفت: «با مطرح شدن موضوع استعفای پرودی این احتمال که سیلویو برلوسکونی بار دیگر منصب نخست‌وزیر ایتالیا را از آن خود کند، قوت گرفته است.»

وی با اشاره به مشکلاتی که حزب سیلویو برلوسکونی همچنان با آن روبه‌رو است تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی‌هایی که در همین رابطه انجام شده است اکثر مردم ایتالیا بر این باورند که استعفای پرودی می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت برلوسکونی به قدرت باشد. به گفته خبرنگار سی‌ان‌ان، در صورتی که با استعفای پرودی موافقت و انتخابات برگزار شود، احتمال می‌رود که مردم ایتالیا به برلوسکونی به عنوان نخست‌وزیر آتی ایتالیا رای دهند. بر پایه این گزارش، رییس‌جمهوری ایتالیا در زمان حاضر به دنبال راه‌حلی برای مشکلات پیش آمده است. رومانو پرودی حدود ۹ماه پیش در جریان انتخابات با پیشی‌ گرفتن از سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر وقت ایتالیا، موفق شد به جای وی به عنوان نخست‌وزیر این کشور زمام امور را در دست گیرد.