اسپانیا تاریخ به‌ رسمیت شناختن کشور فلسطین را مشخص می‌کند

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا تاکید کرد که روز چهارشنبه تاریخ به‌ رسمیت شناختن کشور فلسطین را از سوی کشورش اعلام خواهد کرد و بعید دانست که این به‌رسمیت شناختن در ۲۱ ماه مه انجام شود.

خبر مرتبط
این کشورهای اروپایی کشور فلسطین را به رسمیت شناختند

منابع خبری اعلام کردند که برخی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از جمله ایرلند و اسپانیا در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند.

براساس گزارش شبکه خبری المیادین، سانچر همچنین اعلام کرد مادرید در حال هماهنگی با سایر کشورها برای صدور یک اعلامیه مشترک است.

نخست‌وزیر اسپانیا به کشورهایی که دولتش در حال حاضر با آنها درباره این موضوع گفت‌وگو می‌کند، اشاره‌ای نکرد اما جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا به او اطلاع داده که تاریخ ۲۱ ماه مه را برای اعلام آن انتخاب شده است.

سانچز با اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که وارد هشتمین ماه خود شده است، بار دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت.

وی تصریح کرد: ما در غزه نمی‌توانیم قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نادیده بگیریم کاری که اسرائیل انجام می‌دهد.

سانچر همچنین خاطرنشان کرد: سیاست مادرید مورد تقدیر جامعه جهانی است.

مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند پیشتر بدون اشاره به تاریخ دقیق در مصاحبه‌ای رادیویی گفته بود: ایرلند «قطعا» کشور فلسطین را قبل از پایان ماه مه به رسمیت خواهد شناخت.

وی افزود: تاریخ دقیق (به‌رسمیت‌شناختن دولت فلسطین) هنوز نامشخص است، زیرا ما هنوز در حال مذاکره با برخی کشورها هستیم. در روزهای آینده مشخص خواهد شد، اما مطمئنا قبل از پایان این ماه خواهد بود.

در ماه مارس، رهبران اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و مالت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند آماده به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین هستند.

هفته گذشته، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، گفت که اسپانیا، ایرلند و اسلوونی قصد دارند در ۲۱ ماه مه کشور فلسطین را به‌رسمیت بشناسند و سایر کشورها نیز می‌توانند از آن پیروی کنند.

ایرلند مدت‌هاست که اعلام کرده است در صورت مشارکت در روند صلح «خاورمیانه»، اصولا با به‌رسمیت‌شناختن رسمی کشور فلسطین مخالفتی ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.