«آزنار» از طراحان اصلی جنگ عراق بود

گروه بین‌الملل- «جورج بوش»، رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده، پیش از انتشار کتاب خاطرات خود گفت که با حمله نظامی به عراق مخالف بوده است. به گزارش ایلنا به نقل از خبر‌گزاری فرانسه، بوش در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی»، یک روز پیش از انتشار کتاب خاطرات خود با عنوان «لحظات تعیین‌کننده» گفت: «پیش از استفاده از زور علیه «صدام»، دیکتاتور سابق عراق، تنها صدایی بودم که با حمله نظامی به عراق مخالفت می‌کرد.»

رییس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده همچنین افزود: «من صدای مخالف بودم و نمی‌خواستم از زور استفاده شود. در نظر داشتم به گفت‌وگوهای دیپلماتیک شانس دیگری بدهم.» او در خاطرات خود آورده است که «خوزه ماریا آزنار»، نخست‌وزیر سابق اسپانیا که در جریان جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ نخست‌وزیر این کشور بود، یکی از بزرگ‌ترین طرفداران جنگ عراق و از طراحان مهم این جنگ بوده است. روزنامه اسپانیایی «ای‌بی‌سی» که نسخه‌ای از خاطرات بوش را دریافت کرده است، نوشت: «آزنار نخستین شخصیتی است که بوش در خاطراتش از او نام برده و او را همراه خود در همه شرایط سخت و دشوار پیش از جنگ و زمان جنگ اعلام کرده است.»

بوش در کتاب خود همچنین نوشته است که تعداد زیادی از رهبران جهان در جنگ عراق مشارکت کرده‌اند، اما آزنار در راس آنها حضور داشت و از قوی‌ترین طرفداران جنگ بود. او از حمایت گسترده دولت اسپانیا از این جنگ و مشارکت آزنار در تصمیم‌گیری برای این جنگ خبر داده و تاکید کرده است: «همه درباره قطعیت پایان دادن به تلاش‌های دیپلماتیک و تلاش برای جلب موافقت شورای امنیت برای استفاده از زور و قدرت و اتخاذ همه تدابیر برای آغاز جنگ عراق توافق کردند.» بوش ادامه داد که آزنار فقط طرفدار جنگ نبود، بلکه با ارائه تفکراتی جدید در طراحی این جنگ نیز سهیم بود و در همان ابتدای جنگ پیشنهاد استقرار ناو هواپیمابر «یو‌اس‌‌اس آبراهام لینکلن» را داد که من نیز بلافاصله با پیشنهاد آزنار موافقت کردم.

بوش در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی از مردم آمریکا به‌خاطر وارد شدن به جنگ عذرخواهی نکرد و با ابراز اطمینان از اینکه جهان بدون صدام در وضع بهتری است، در ادامه افزود: «عذرخواهی به این معنی است که این تصمیم بد بوده است و معتقد نیستم که (حمله به عراق) تصمیم بدی بوده است.» او همچنین با اعلام این‌که تابستان ۲۰۰۶ میلادی، ضعیف‌ترین دوران ریاست‌جمهوری او بود، گفت: «در آن زمان فکر می‌کردم ما در حال باختن جنگ در عراق هستیم.» رییس‌جمهوری پیشین آمریکا درباره رسوایی زندان ابوغریب و بدرفتاری با زندانیان عراقی از سوی نظامیان آمریکایی، گفت که «دونالد رامسفلد»، وزیر دفاع پیشنهاد کرد، استعفا بدهد و او به این تصمیم به طور جدی فکر کرده است.

او ادامه داد: «می‌دانستم که تغییر وزیر دفاع، بعد از چنین اشتباه بزرگی نشانه بسیار مهمی از قدرت خواهد بود. اما عامل مهمی که مانع شد، این بود که جایگزینی برای او وجود نداشت.» رییس‌جمهوری سابق آمریکا با دفاع از تصمیم خود در موافقت با شکنجه مظنونان تروریستی با استفاده از ریختن آب روی سر و صورت آنها به گونه‌ای که آنها احساس غرق شدن می‌کردند، گفت که به نظر او این اقدام از حملات مرگبار در انگلیس جلوگیری کرد. بوش در ادامه سخنان خود گفت که اطلاعاتی که با استفاده از این‌گونه روش‌های بازجویی به‌دست می‌آمد، توانست به جلوگیری از حملات علیه فرودگاه «هیث‌رو» لندن جلوگیری کند. او افزود: «سه زندانی با استفاده از روش ریختن آب روی سر و صورت بازجویی شدند و این تصمیم باعث نجات جان خیلی‌ها شد.» جورج بوش از عملکرد «تونی بلر»، نخست‌وزیر سابق انگلیس به‌عنوان «وینستون چرچیل» مدرن تقدیر کرده و از او به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد سیاسی خود نام برده است.

بوش گفت: «زمانی‌که بلر با رای احتمالی عدم اعتماد در پارلمان انگلیس در بحبوحه حمله به عراق مواجه شد، به او این فرصت را دادم تا در مورد اعزام نکردن نیروهای انگلیسی به عراق تصمیم‌گیری کند چون بلر داشت دولتش را از دست می‌داد. با این حال بلر به من گفت، من هستم. اگر هزینه این تصمیم سقوط دولت باشد،‌ بسیار خوب، می‌پذیرم.» او در مورد برخورد سومین هواپیمای ربوده شده در زمان ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ساختمان پنتاگون در این کتاب نوشت: «خونم به جوش آمده بود. می‌خواستم بفهمم که چه کسی این‌کار را انجام داده است.»