پیروزی گسترده زنان در انتخابات درون‌حزبی ایالا‌ت‌متحده

مگ‌ویتمن نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات فرمانداری کالیفرنیا- عکس:AP

گروه بین‌الملل- سایه ماندگار: نامزد‌های زن انتخابات درون حزبی ایالات متحده موفق شدند که پیروز نهایی این رقابت شوند تا نامزد نهایی احزابشان در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر باشند. به گزارش بی.‌بی.‌سی در ایالت کالیفرنیا روسای پیشین دو شرکت بزرگ به نام‌های مگ ویتمن، رییس شرکت eBay و کارلی فیورینا رییس سابق شرکت هیولت پاکارد موفق شدند نامزدی نهایی جمهوری‌خواهان برای انتخابات فرمانداری‌ها در این ایالت و همچنین رقابت بر سر کرسی سنا از ایالت کالیفرنیا را به دست آورند.

سناتور دموکرات، خانم بلانچه لینکولن هم در رقابتی سنگین در ایالت آرکانزاس توانست نامزد نهایی حزبش در انتخابات ماه نوامبر باشد. این پیروزی در شرایطی به دست آمد که ناظران سیاسی بر این باور بودند که با وجود موج فزاینده نارضایتی از کسانی که اکنون قدرت را در دست دارند، خانم لینکولن موفق نخواهد شد که به پیروزی دست یابد.

تحلیلگران امور سیاسی در ایالات‌متحده بر این باورند که انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر می‌تواند اکثریت دموکرات در کنگره را دستخوش تغییراتی کند و شاید حتی اکثریت را در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دهد. اگر اکثریت کرسی‌های پارلمان در اختیار جمهوری‌خواهان قرار بگیرد، شکستی بزرگ برای باراک اوباما، رییس‌جمهوری دموکرات ایالات‌متحده خواهد بود.

در رقابت دموکرات‌ها در ایالت آرکانزاس، سناتور لینکولن موفق شد که با اختلاف بسیار اندکی بیل هالتر، معاون فرماندار کنونی را شکست دهد.

در کالیفرنیا هم ویتمن، نامزد نهایی جمهوری‌خواهان برای جانشینی آرنولد شوارتزنگر، فرماندار کنونی این ایالت خواهد بود. او در انتخابات ماه نوامبر فرمانداری‌ها در ایالت کالیفرنیا با جری براون، فرماندار سابق رقابت خواهد کرد.

خانم ویتمن که یک میلیارد است و ۷۰ میلیون دلار از ثروت شخصی‌اش را برای رقابت‌‌های انتخاباتی هزینه‌ کرده، اولین زنی است که از سوی حزب جمهوری‌خواه کالیفرنیا به عنوان نامزد انتخابات فرمانداری‌ها معرفی می‌شود.

خانم فیورینا هم نامزد جمهوری‌خواهان برای مبارزه با سناتور دموکرات باربارا باکسر در انتخابات ماه نوامبر خواهد بود.

در نوادا هم جمهوری‌خواهان خانم شرون انجل، که یک راست‌گرای بسیار افراطی است را به عنوان نامزد انتخابات ماه نوامبر برای رقابت با سناتور دموکرات هری رید، رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنای ایالات‌متحده انتخاب کردند. این در شرایطی است که محبوبیت سناتور رید در ایالت نوادا به شدت کاهش پیدا کرده‌است.خانم انجل که پیشتر یک استاد بوده است از سوی جنبش تی پارتی حمایت می‌شود که به لایه‌های افراطی حزب جمهوری‌خواه متعلق است. او به شدت از کسری بودجه و نهاد‌های دولت و کنگره در واشنگتن انتقاد می‌کند. با این همه بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که رقابت خانم انجل با هری رید به نفع سناتور رید به پایان خواهد رسید، چرا که مردم ایالت نوادا پیشتر نشان داده‌اند که به لایه‌های افراطی رای نمی‌دهند.همچنین در ایالت نوادا جیم گیبسون نامزدی دوباره خود را پس از طلاق جنجال بر‌انگیزش از دست داد.در ایالت کارولینای جنوبی هم خانم نیکی هالی که او هم از سوی جنبش تی پارتی حمایت می‌شود در تلاش است تا اولین فرماندار زن این ایالت باشد. او که از سوی سارا پیلن، نامزد پیشین سمت معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا حمایت می‌شود، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات فرمانداری این حزب در ماه نوامبر خواهد بود.