گروه بین‌الملل- صدها نفر از مردم روسیه در نخستین سالروز جنبش اعتراضی این کشور در مسکو راهپیمایی کردند. پلیس تعداد زیادی، از جمله چهره‌های برجسته مخالفان را دستگیر کرده است. در تومسک سیبری نیز علیه پوتین تظاهرات برگزار شد. به گزارش دویچه‌وله، صدها تن از مردم روسیه روز شنبه (۱۵ دسامبر/ ۲۵ آذر) به خیابان‌های مسکو، پایتخت این کشور آمدند و به رغم ممنوعیت راهپیمایی در نخستین سالروز جنبش اعتراضی کشور تظاهرات کردند. در تومسک سیبری نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد.

تظاهرکنندگان مسکو شعارهایی برای آزادی زندانیان سیاسی و روسیه‌ای بدون ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور، سر دادند. پلیس علیه تظاهر‌کنندگان وارد عمل شد و تعدادی از رهبران برجسته اپوزیسیون، از جمله آلکسی ناوالنی، از منتقدان مطرح پوتین و سینیا سوبچاک، مجری تلویزیون روسیه، را دستگیر کرد. ناوالنی خبر دستگیری خود را از طریق پیامک اینترنتی توئیتر به اطلاع همگان رساند.‌اندکی بعد سخنگوی او این خبر را تایید کرد. ایلیا یاشین، از مخالفان سرشناس دولت روسیه در توئیتر نوشت که به همراه سوبچاک بازداشت شده است. بکه تلویزیونی خصوصی «دوژد» روسیه که به مخالفان نزدیک است نیز تصاویری پخش کرد که حاکی از دستگیری سرگئی اودالتسوف‌‌‌، از سران چپ‌های مخالف دولت است. تعداد زیادی مامور پلیس برای مقابله با این تظاهرات در خیابان‌های اطراف میدان لوبیانکای مسکو مستقر شده بودند. پلیس شمار تظاهرکنندگان را حدود ۷۰۰ تن اعلام کرده است و می‌گوید، نیمی از این تعداد متعلق به رسانه‌ها بوده است. اما گزارشگر خبرگزاری فرانسه شمار تظاهرکنندگان را بیش از این اعلام کرد و گفت، شمار آنان که در سرمای زیر ۱۵ درجه برای تظاهرات آمده بودند بسیار بیشتر از آمار پلیس است.مخالفان شمار راه‌پیمایان را حدود ۷ هزار تن اعلام کرده‌اند. مقامات دولتی با تقاضای برگزاری راهپیمایی مخالفت کرده و آن را ممنوع اعلام کرده بودند.

تظاهرکنندگان در برابر بنای یادبود سولوویتسکی، یکی از یادمان‌های قربانیان سرکوب‌های سیاسی اتحاد جماهیر شوروی سابق شاخه‌های گل بر زمین گذاشتند.

تظاهرات شهر تومسک

در شهر تومسک سیبری نیز تظاهرات اعتراضی بر پا شد. به رغم سرمای منهای ۳۵ درجه حدود ۶۰ نفر به خیابان‌ها آمدند و در پاسداشت سالروز جنبش دموکراسی‌طلبانه کشور نزدیک به ۴۰ دقیقه راه‌پیمایی کردند.

در دسامبر سال گذشته (۲۰۱۱) در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی روسیه جنبش اعتراضی جدیدی علیه پوتین آغاز شد. ده‌ها هزار نفر انتخابات را پرتخلف نامیدند و در خیابان‌ها به آن اعتراض کردند. جنبش اعتراضی به سرعت گسترش یافت و نزدیک ده‌ها هزار نفر را با خود همراه کرد. آنها خواستار برگزاری انتخاباتی عادلانه و برکناری ولادیمیر پوتین بودند.