گروه بین‌الملل- باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز جمعه قانون به روز شدن روابط تجاری و بازرگانی کشورش با روسیه را امضا و برای اجرا ابلاغ کرد. این قانون موسوم به «مگنیتسکی» که به‌واسطه برداشته شدن محدودیت‌های دوران جنگ سرد قاعدتا باید مایه خشنودی مسکو شود روی دیگری هم دارد: تحریم ناقضان حقوق بشر در روسیه و پرهیز از معامله با چنین افرادی. این قانون که نام آن برگرفته از نام «سرگئی مگنیتسکی» یک وکیل روس است به‌ویژه در مورد افرادی مصداق دارد که در ماجرای فوت این مخالف کرملین در زندان در سال ۲۰۰۹ مسوولیت داشته‌اند.

در همین شرایط نمایندگان دومای روسیه در یک حرکت واکنشی موافقت اولیه خود را با تصویب قانونی مبنی بر ممنوعیت ورود آمریکایی‌های ناقض حقوق بشر به خاک روسیه اعلام کردند.

یلنا افاناسی یوا، یکی از نمایندگان گفت: «متاسفانه طرف آمریکایی یک بار دیگر سعی کرد نقش و کارکرد محاکم بین‌المللی را در انحصار خودش بگیرد. چگونه مقامات آمریکایی بدون برگزاری هیچ‌گونه دادگاهی می‌توانند مشخص کنند که فردی مرتکب جرم شده یا نه؟»

تنها دو نماینده از مجموع ۴۵۰ نماینده دوما به این طرح رای منفی دادند. این طرح پس از تصویب نهایی در مجلس سفلی(دوما) به مجلس علیا (سنا)می رود و در مرحله بعد توسط ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری این کشور امضا و ابلاغ می‌شود.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه هم در واکنش به این متن قانونی در آمریکا، آن را خطرناک و دخالت آشکار در امور داخلی کشورش دانست.