گروه بین‌الملل - رشد اقتصادی رو به کند کشورهای توسعه‌یافته به احتمال کاهش تقاضا برای محصولات نفت خام چون بنزین و نفت کوره دامن زد و همین امر موجب شد روز جمعه نیز در آسیا قیمت نفت کاهش بیشتری را شاهد باشد. تتسو ایموری، یک مدیر بازار کالاها در توکیو در این زمینه گفت: «قیمت‌های بازار به این دلیل کاهش یافته است که آمار و ارقام ضعیفی از اقتصاد ایالات‌متحده منتشر شده است. رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت در ایالات‌متحده، اروپا و ژاپن ضعیف شده است و بیش از حد خوشبینانه است اگر فکر کنیم تقاضای بازارهای نوظهور کافی خواهد بود.»

تا اواسط بعدازظهر روز گذشته قیمت نفت خام سبک برای تحویل در ماه سپتامبر با ۸۵ سنت سقوط با قیمت بشکه‌ای ۲۳/۱۲۳دلار در بورس نیویورک معامله شد. قراردادهای نفتی هم یک‌شبه با کاهش ۶۹/۲دلاری بر مبنای قیمت ۰۸/۱۲۴دلار در هر بشکه منعقد شده بودند.

وزارت بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد به‌رغم بازپرداخت مالیات‌ها توسط دولت آمریکا که با هدف رونق اقتصادی این کشور انجام شد، تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده تنها ۹/۱درصد در فصل دوم افزایش یافت، در حالی که انتظار اقتصاددانان رقم ۴/۲درصد بوده است. در عین حال وزارت کار آمریکا نیز خبر از افزایش بی‌سابقه بیکاران جویای مزایای بیکاری ظرف ۵ سال گذشته داده است.

کاهش قیمت بنزین در جایگاه‌های بنزین شاهد دیگری بر کاهش مصرف بنزین است. میانگین قیمت هر گالن بنزین معمولی با ۷/۱سنت کاهش به ۹۰۹/۳دلار رسیده است.

قیمت‌های نفت در بورس نایمکس نیز از تاریخ ۱۱ سپتامبر که رکورد ۲۷/۱۴۷دلار را تجربه کرده بود ۲۳دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

در لندن نفت خام برنت با ۰۶/۱دلار کاهش در معاملات آینده آی‌سی‌ای بشکه‌ای ۹۲/۱۲۲دلار معامله شد. ایموری گفت: «احتمال می‌رود قیمت‌ها ظرف شش ماه آینده به حد بین ۱۰۰ تا ۱۱۰دلار در هر بشکه نزدیک شود. چون در شرایط کنونی عوامل مهمی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.»

در معاملات دیگر نایمکس، معاملات آینده نفت کوره با سقوط ۹۳/۱سنتی با قیمت ۴۴/۳دلار در هر گالن (۸/۳لیتر) انجام شد و قیمت‌های بنزین با ۴۲/۱سنت کاهش به ۰۵۶۷/۳دلار در هر گالن رسید. معاملات آینده گاز طبیعی ۹/۰سنت سقوط کرد و ۱۱/۹دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد.