آغاز بررسی درخواست فلسطینی‌ها در شورای امنیت

برای تصویب عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد به رای مثبت ۹ کشور از ۱۵ کشور عضو در شورای امنیت نیاز است.

آمریکا هشدار داده است که این درخواست را وتو خواهد کرد گروه بین‌الملل- شورای امنیت سازمان ملل متحد رایزنی‌های رسمی خود را برای بررسی درخواست عضویت فلسطینی‌ها در سازمان ملل متحد آغاز کرده‌است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی هفته پیش این درخواست را تقدیم بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد کرد.او در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از اعضای این نهاد جهانی خواست از تشکیل کشور مستقل فلسطینی در غالب مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ حمایت کنند. برای تصویب عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد به رای مثبت ۹ کشور از ۱۵ کشور عضو در شورای امنیت نیاز است. آمریکا هشدار داده است که این درخواست را وتو خواهد کرد. به گفته دیپلمات‌های مستقر در نیویورک، تا به رای گذاشته شدن درخواست محمود عباس چند هفته باقی است. پیش‌بینی می شود شورای امنیت درخواست عباس را به یک کمیته ویژه بفرستد. هر پانزده عضو این شورا عضو این کمیته هستند و توصیه خود درباره درخواست فلسطینی‌ها را پس از بررسی آنها اعلام خواهند کرد. در حال حاضر سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل متحد حضور دارد. ریاض منصور، نماینده این تشکیلات از اعضای شورای امنیت خواسته است با توجه به موافقت دو سوم اعضای مجمع عمومی با درخواست فلسطینی‌ها، خود را با جامعه جهانی هماهنگ کنند. در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از محمود عباس خواسته است گفت و گوهای صلح را بدون هیچ‌پیش شرطی از سرگیرد. این گفت‌وگوها در سپتامبر ۲۰۱۰ به دلیل از سرگیری ساخت‌و‌ساز شهرک‌های صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی متوقف شد. نتانیاهو در مصاحبه با بی بی سی عربی مدعی شد: «شما بدون شروع مذاکرات نمی توانید آن را به پایان برسانید.» او افزود: «اگر قرار باشد درباره از سرگیری گفت‌و‌‌گوها مذاکره کنیم، یعنی همان کاری که در دو سال و نیم گذاشته انجام داده‌‌ایم، راه به جایی نخواهیم برد.» محمود عباس روز یکشنبه هنگام بازگشت از نیویورک به رام الله اعلام کرد تا زمانی که شهرک سازی‌ها متوقف نشود، به میز مذاکره باز نخواهد گشت.

موضوع شهرک‌سازی‌ها یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه مذاکرات صلح خاورمیانه است. رژیم صهیونیستی علاوه بر اشغال کرانه باختری رود اردن با شهرک‌سازی در این منطقه عملا سرزمین‌های فلسطینی را به انضمام خاک خود در آورده ‌است و همچنان به سیاست ساخت شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی ادامه می‌دهد و وسعت خود را گسترش می‌دهد. به همین دلیل محمود عباس، رییس تشکیلات خود‌گردان فلسطین تاکید کرده‌ است تا زمانی که رژیم صهیونیستی ساخت شهرک‌ها از سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان را متوقف نکند به پای میز مذاکرات باز نخواهد گشت.

پیش از این باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده هم از اسرائیل خواسته ‌بود تا ساخت شهرک‌ها را متوقف کند اما رژیم صهیونیستی ضمن رد این درخواست به ادامه سیاست ساخت‌و‌ساز‌ها ادامه داد، موضوعی که در مقطعی منجر به تنش در روابط آمریکا و اسرائیل، این دو متحد همیشگی منجر شد.

اوباما پیشتر همچنین از اسرائیل خواسته‌ بود تا به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی بازگردد تا کشور مستقل فلسطینی در کرانه ‌باختری رود اردن، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی تشکیل شود. اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید به صراحت به اوباما گفت که اسرائیل هیچگاه به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی بازنخواهد گشت. پس از این اظهارات بود که اوباما هم به دنبال فشار لابی اسرائیل در آمریکا موسوم به آیپک از موضع خود عقب‌نشینی کرد و گفت که «مبنای» کشور مستقل فلسطینی باید مرزهای سال ۶۷ باشد و در مقابل سرزمین‌هایی که اسرائیلی‌ها در آن دست به شهرک‌سازی زده‌اند می‌توان از فرمول تبادل زمین استفاده کرد، اما این نگرانی وجود دارد که اسرائیلی‌ها در برابر زمین‌های مرغوبی که اشغال کرده‌اند زمین‌های نامرغوب به فلسطینی‌ها بدهد.

هفته گذشته گروه چهارجانبه مذاکرات صلح خاورمیانه، شامل ایالات متحده، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و روسیه از اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی خواست گفت‌و‌گوهای مستقیم را تا یک ماه دیگر آغاز کنند.