جلسه استماع که توسط مدیر «مرکز موفقیت و مداخله» (Center for Student Success and Intervention) دانشجویان دانشگاه برگزار شد، بر نظر قبلی او که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، متمرکز بود که در آن درباره مبارزه با یک صهیونیست صحبت می‌کرد. او نوشت: «من برای زخمی کردن یا برای اینکه یک برنده یا بازنده وجود داشته باشد نمی‌جنگم، من برای کشتن می‌جنگم.» یکی از مدیران کلمبیا پرسید: «آیا می‌دانی چرا این رویکرد مشکل‌سازاست؟» جیمز پاسخ داد: «خیر».

او همچنین صهیونیست‌ها را با برتری‌طلبان سفیدپوست و نازی‌ها مقایسه کرد. او گفت: «اینها همه سر و ته یک کرباس هستند. وجود آنها و پروژه‌هایی که ساخته‌اند، یعنی اسرائیل، همه در تضاد با صلح است. بنابراین، بله، من احساس راحتی می‌کنم، بسیار راحت و از آنها می‌خواهم که بمیرند.» جیمز گفت: «شکرگزار باشید که من بیرون نرفته‌ام تا صهیونیست‌ها را بکشم.» دانشگاه در اعلام تصمیم خود مبنی بر محرومیت جیمز، مشخص نکرد که آیا او به حالت تعلیق درآمده یا برای همیشه اخراج شده است. سایر گروه‌های معترض این اظهارات را محکوم و خاطرنشان کردند که اظهارات یکی از دانشجویان منعکس‌کننده جریان کلی جنبش نیست؛ اما این اظهارات به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و   پرسشی را به‌وجود می‌آورد که انتقادات را به اعتراضات برانگیخته است؛ چه میزان از جنبش حمایت از مردم فلسطین در غزه آلوده به یهودی‌ستیزی است؟

مدیران کالج در برابر کنگره متعهد شده‌اند که در برابر حملات به دانشجویان یهودی و تهدیدهای یهودستیزانه اقدامی سریع انجام دهند. نعمت شفیق، رئیس کلمبیا هفته گذشته به رهبران کنگره گفت: «به شما قول می‌دهم، دانشجویان این پیام را دریافت می‌کنند که نقض سیاست‌های ما عواقبی خواهد داشت.» سخنگوی این دانشگاه روز جمعه گفت: «دعاهای مملو از خشم و بیانیه‌هایی که افراد را بر اساس هویت مذهبی، قومی یا ملی هدف قرار می‌دهد، غیرقابل قبول است و سیاست‌های دانشگاه را نقض می‌کند.» «برایان کوهن»، مدیر اجرایی کلمبیا/بارنارد هیلل، مرکز زندگی دانشگاهی یهودیان، اظهارات جیمز را خطرناک توصیف کرد. او گفت: «من فکر می‌کنم دانشجویانی که چنین اظهارنظرهایی می‌کنند، به دانشگاه تعلق ندارند.»

اما اوایل صبح روز جمعه، جیمز بیانیه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که به نظراتش می‌پرداخت. او نوشت: «آنچه من گفتم اشتباه بود. هر عضوی از جامعه ما سزاوار این است که بدون هیچ شرطی احساس امنیت کند.» وی خاطرنشان کرد که این اظهارات را در ماه ژانویه قبل از درگیر شدن در جنبش اعتراضی مطرح کرده است و افزود که رهبران اعتراضات دانشجویی این اظهارات را نپذیرفته‌اند. او نوشت: «من با ارزیابی آنها موافقم.»

اما جیمز در مصاحبه‌ای در اوایل هفته، بین «ایده‌های ضد صهیونیسم» که مخالفت با دولت یهودی اسرائیل را توصیف می‌کند و «یهودستیزی» تمایز قائل شد. او گفت: «تفاوت وجود دارد. ما همیشه یهودی‌ها را به‌عنوان بخشی از جامعه خود داشته‌ایم که در آن توانسته‌اند خود را ابراز کنند، احساس امنیت ‌کنند و احساس کنند که دوستشان داریم و ما می‌خواهیم همه مردم در این جناح احساس امنیت کنند. ما یک گروه چند نژادی و چند نسلی از مردم هستیم.»