تداوم دوئل نظامی آمریکا و یمن در دریای سرخ

الجزیره در گزارش ۱۰ژانویه نوشت، سنتکام با همکاری نیروهای بریتانیایی گفت که دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی نیز سرنگون شدند. فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه گفت: «حوثی‌ها، حمله پیچیده‌ای از پهپادهای تهاجمی یک‌طرفه... موشک‌های کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سمت دریای سرخ جنوبی پرتاب کردند.» این حمله بیست‌وششمین حمله ارتش یمن به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ از ۱۹نوامبر بود که «گلکسی لیدر»، یک ناو حامل خودرو از ترکیه به هند در دریای سرخ ناپدید شد. یمن تاکید کرد که این حملات را در اعتراض به جنگ اسرائیل علیه غزه آغاز کرده است. سنتکام گفت که جت‌های جنگنده ناو هواپیمابر «دوایت دی آیزنهاور» و چهار ناوشکن از جمله یکی از بریتانیا در این عملیات شرکت داشتند.

هیچ تلفات یا خسارتی گزارش نشده است. ایالات متحده ماه گذشته یک ائتلاف دریایی بین‌المللی برای مقابله با حملات تشکیل داد که باعث شد برخی از خطوط کشتیرانی مسیر دریایی طولانی‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب و از دریای سرخ به‌طور کامل اجتناب کنند. ارتش یمن گفته است تا زمانی که اسرائیل درگیری در غزه را متوقف نکند، به حملات خود ادامه خواهد داد. سنتکام گفت که نیروهای آمریکایی یک پهپاد پرتاب‌شده از یمن را در آخر هفته سرنگون کردند؛ درحالی‌که معاون دریاسالار «برد کوپر»، فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه گفت که ارتش یمن هفته گذشته یک پهپاد دریایی مملو از مواد منفجره را به خطوط کشتیرانی پرتاب کرد. اولین‌بار بود که یمنی‌ها از چنین سلاحی در درگیری فعلی استفاده می‌کردند.

یمنی‌ها می‌گویند کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهند؛ اما کوپر گفت ده‌ها کشور با کشتی‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، ارتباط دارند. در زمان ربوده شدن، گلکسی لیدر - اگرچه در نهایت متعلق به یک شرکت مرتبط با یک تاجر اسرائیلی بود- توسط خط کشتیرانی ژاپنی NYK اداره می‌شد و بیشتر خدمه ۲۵نفره چند ملیتی آن از فیلیپین بودند. سایر کشتی‌ها هیچ ارتباط قابل تشخیصی با اسرائیل نداشته‌اند. شورای امنیت قرار بود در ۱۰ژانویه (دیروز چهارشنبه) درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده توسط ایالات متحده رای گیری کند که حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم می‌کند و خواستار توقف فوری این اقدامات و همچنین آزادی رهبر گلکسی و خدمه آن شد. یامازاکی کازویوکی، فرستاده ژاپن در سازمان ملل هفته گذشته در نشست شورای امنیت گفت که ژاپن از «توقیف مسلحانه و ادامه نگهداری» گلگسی لیدر و خدمه آن خشمگین است.