او در زمره بیش از ۲۰تن از مخالفان و شخصیت‌های سیاسی سعید از جمله وزرای سابق و شخصیت‌های تجاری قرار دارد که از بهمن ماه بازداشت شده‌اند. بازداشت او در ماه گذشته، همراه با سایرین، نگرانی بین‌المللی، از جمله نگرانی اتحادیه اروپا را برانگیخت که اهمیت «اصل اساسی پلورالیسم سیاسی» را یادآور شد. ایالات متحده گفت که این دستگیری‌ها «نشان‌دهنده تشدید تنش نگران کننده توسط دولت تونس علیه مخالفان شناخته شده است.» «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان، به خبرنگاران گفت که برلین «با بیشترین نگرانی» به دستگیری غنوشی نگاه کرد و هشدار داد که «دستاوردهای دموکراتیک در تونس از سال۲۰۱۱ نباید بر باد برود.»

سعید ۶۵ساله، مدعی است که افراد بازداشت‌شده «تروریست‌هایی» بودند که در «توطئه علیه امنیت دولتی» شرکت داشتند. مخالفان اما اقدامات او را «کودتا» و بازگشت به حکومت استبدادی در تنها دموکراسی برآمده از قیام‌های بهار عربی در منطقه در بیش از یک دهه پیش نامیده‌اند. غنوشی در ماه آوریل پس از اظهاراتی که هشدار داده بود ریشه‌کن کردن دیدگاه‌های مختلف از جمله چپ یا اسلام سیاسی که حزب وی از آن سرچشمه گرفته است، ممکن است منجر به «جنگ داخلی» شود، بازداشت شد.

النهضه هرگونه قصد غنوشی برای دعوت به جنگ داخلی را رد کرد. دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «مقام‌های تونس حملات خود را به مخالفان تصاحب قدرت توسط رئیس‌جمهور سعید در سال۲۰۲۱ تشدید کرده‌اند.» سلسبیل چلالی، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر تونس گفت: «پس از اهریمنی ساختن حزب النهضه و ایراد اتهامات جدی بدون مدرک به آن، مقام‌های دولت سعید به‌طور موثر اقدام به برچیدن آن حزب کردند.» تونس به‌شدت بدهکار است و با تورم و بیکاری بالا مواجه است که باعث شده است برخی از شهروندانش سعی کنند به اروپا بگریزند.