گروه جهان: اجلاس کشورهای گروه ۷ در ژاپن زیر سایه تهدید خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار گرفت. به گزارش سی‌ان‌ان، اوباما به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری مستقر تلقی می‌شود که پس از جنگ جهانی دوم به ژاپن سفر کرده است. اگرچه بسیاری بحث عذرخواهی او از حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی را مطرح کردند، اما چنین مساله‌ای از سوی مقام‌های آمریکایی رد شد. به هر روی، نشست گروه ۷ در ژاپن اگرچه بر چالش‌های اقتصادی جهان و موضوع مهاجرت تمرکز داشت، اما سایه تهدید بریتانیا مبنی بر خروج از اتحادیه همچنان بر این اجلاس سنگینی می‌کرد. رهبران گروه ۷ در نشست خود در ژاپن گفتند که رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا «تهدیدی جدی را متوجه رشد جهانی خواهد کرد.»

این گروه در بیانیه پایانی خود اخطار داد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روند رو به رشد تجارت جهانی، سرمایه‌گذاری و اشتغال را وارونه خواهد کرد. هشدار این گروه در مورد عواقب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا درحالی صادر می‌شود که بریتانیا برای رفراندومی در روز ۲۳ ژوئن آماده می‌شود. نظرسنجی‌های تازه حاکی است که شمار طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا بیشتر است.

با این حال، پس از دو روز گفت‌وگو، رهبران آمریکا، کانادا، بریتانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه و ژاپن رشد اقتصادی جهان را یک «اولویت‌فوری» دانستند. این گروه قول داد «به‌طور‌جمعی» به خطرات عمده‌ای که رشد جهانی را تهدید می‌کند، از جمله تهدید ناشی از حملات تروریستی و افراط‌گرایی برای نظم بین‌المللی رسیدگی کند. آنها در بیانیه خود خواستار این شدند که بازارهای بین‌المللی «باز» بمانند و با همه اشکال حمایت‌گرایی مقابله کنند. سران این کشورها همچنین قول دادند که از کاهش ارزش واحدهای پولی خود برای قرار گرفتن در موقعیت بهتر برای رقابت خودداری کنند. در بیانیه پایانی گروه۷ بحران مهاجرت اروپا «یک چالش جهانی که نیازمند واکنشی جهانی است» توصیف شده که محتاج افزایش کمک نهادهای مالی بین‌المللی و مساعدت مالی کشورها است. در این بیانیه همچنین نسبت به وضعیت در «دریای شرقی و جنوبی چین ابراز نگرانی» شد؛ جایی که مناقشه‌های سرزمینی باعث بروز تنش در چند سال اخیر شد. به گزارش سی‌ان‌ان، رهبران گروه ۷ روز گذشته هشدار دادند که سایر تکانه‌های بالقوه مانند بدتر شدن تضادهای ژئوپلیتیک، تروریسم و بحران آوارگان می‌تواند رشد اقتصاد جهانی را با خطر مواجه سازد. بیانیه گروه ۷ می‌افزاید: «رشد همچنان آرام و اندک است و از آخرین دیداری که داشتیم خطر وارونگی در اقتصاد جهانی افزایش یافته است.» با این حال، سی‌ان‌ان می‌افزاید: «رهبران هیچ اقدام خاصی برای بهبود اوضاع اعلام نکردند.» شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن پس از این نشست در یک کنفرانس خبری هشدار داد که اگر گروه ۷ سیاست‌های خود را اصلاح نکند، اقتصاد جهانی وارد بحران خواهد شد.

مساله دیگری که در اجلاس گروه ۷ مطرح شد بحث‌های مربوط به جلوگیری از فروپاشی عراق بود. ۷ کشور صنعتی متعهد شدند برای باثبات کردن و بازسازی این کشور، کمکی ۶/ ۳ میلیارد دلاری (۲/ ۳ میلیارد یورویی) در اختیار این کشور می‌گذارند. این برنامه از طریق صندوق بین‌المللی پول عملی خواهد شد. با این کمک باید نفوذ داعش در عراق از بین برود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جمعه (۲۷مه/ ۷ خرداد) در پایان نشست سران کشورهای «جی ۷» در ژاپن گفت که هدف هفت کشور بزرگ صنعتی مبارزه با علل آوارگی مردم در این کشور جنگ‌زده است. او با توجه به این موضوع که هنوز بخش‌های گسترده‌ای از خاک عراق در کنترل «داعش» است، گفت: «اعتقاد راسخ ما این است که عراق باید باثبات شود.» آلمان چند هفته پیش نیز اعلام کرده بود که قصد دارد اعتباری ۵۰۰ میلیون یورویی در اختیار عراق قرار دهد. مرکل گفت این اعتبار در کمک‌هایی که از سوی «جی ۷» تصویب شده، منظور شده است. مرکل که در نشست سران «جی ۷» خواهان همبستگی بیشتری در بحران پناهجویان شده بود، از تصویب کمک مالی به عراق ابراز شادمانی کرد و گفت: «من این نشست را یک موفقیت ارزیابی می‌کنم.» سران «جی ۷» همچنین اعلام کردند که قصد دارند تا پایان سال جاری میلادی توافق‌نامه‌ مربوط به تجارت آزاد میان اتحادیه‌ اروپا و ایالات‌متحده آمریکا از یکسو و اتحادیه‌ اروپا و ژاپن را از دیگر سو به تصویب برسانند.