گروه خودرو- صد شرکت پرفروش امسال بر اساس صورت‌های مالی سال گذشته در حالی رتبه‌بندی شدند که رتبه خودروسازان در فروش، نسبت به سال 90 با افت محسوسی همراه بوده است.
افت رتبه خودروسازان در میان شرکت‌های برتر در حالی است که آنها از سال گذشته با بحران کاهش تولید دست به گریبان هستند. حال آثار بحران تولید را می‌توان به راحتی در صورت‌های مالی فروش خودروسازان مشاهده کرد.
بر همین اساس فروش بزرگ‌ترین خودروساز کشور؛ یعنی ایران‌خودرو در سال ۹۱ نسبت به سال قبل با افت ۳۴ درصدی همراه بوده است.
سایپا دیگر خودروساز کشورمان نیز در سال گذشته با بحران فروش مواجه بوده است؛ زیرا آمار و ارقام از کاهش ۳۰ درصدی فروش این شرکت نسبت به سال ۹۰ خبر می‌دهد.
بر اساس آمار مالی منتشر شده، پارس‌خودرو که زیرمجموعه شرکت سایپا است و به تولید خودروهایی مانند تندر-۹۰، مگان و تیانا مشغول است، نسبت به دو خودروساز دیگر با افت فروش کمتری همراه بوده است. پارس‌خودرو در سال ۹۱ نسبت به سال قبل از آن افتی ۱۲ درصدی را در فروش محصولاتش تجربه کرده است.
افت رتبه خودروسازان در میان شرکت‌های برتر ایران به قدری شدید بوده است که به‌زعم کارشناسان می‌توان از این افت رتبه به عنوان سقوط آزاد یاد کرد.
بر همین اساس شرکت ایران‌خودرو در سال گذشته هشت رتبه در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران نزول پیدا کرد.
پارس‌خودرو نیز نزولی ۲۳ رتبه‌ای را در سال قبل تجربه کرد و شرکت سایپا هم ۹ رتبه افت کرد.
در این بین غلامرضا شافعی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در همایش معرفی ۵۰۰ شرکت که روز گذشته برگزار شد عنوان کرد که شرکت‌های خودروسازی ایران در سال‌مالی گذشته در بین شرکت‌های پرفروش کشور بین ۸ تا ۳۶ رتبه افت کردند و در بین ۱۰ شرکت بزرگ ایران هم هیچ شرکت خودرویی قرار نگرفت.
از دیدگاه غلامرضا شافعی، دلیل اصلی افت رتبه خودروسازان وجود نگاه‌های اجتماعی و سیاسی بود که باعث افت شدید تولید و فروش خودروسازان شد.