واحد مرکزی خبر - دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه خودرو‌سازی ایران ظرفیت‌ها و مزیت‌های زیادی برای تولید جهانی و مدیریت قطب منطقه‌ای (بازار 300 میلیون نفری) دارد، گفت: حضور 20 کشور صاحب فناوری تولید خودرو و قطعات در نخستین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران قطعی شده است.
ساسان قربانی گفت: نخستین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران نهم آذر در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برپا خواهد شد.
قربانی گفت: در سال‌های اخیر قدرت‌های جهانی تلاش کرده‌اند محدودیت‌ها و تحریم‌هایی علیه اقتصاد ایران اعمال کنند، اما حضور در این همایش بزرگ تحریم نیست و فرصت خوبی برای شناسایی ظرفیت‌های صنعت و بازار خودرو ایران محسوب می‌شود.
وی افزود: هدف اصلی از برگزاری این همایش فقط اطلاع‌رسانی و معرفی ظرفیت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در بازار منطقه‌ای ایران است.
قربانی اظهار کرد: تاکنون حضور هیات‌هایی از فرانسه، ژاپن، آلمان، ایتالیا، ترکیه، انگلیس، چین، هند، چک، کره جنوبی، اسپانیا، مصر، سوئیس، دانمارک و ... قطعی شده است؛ اما خودروسازان آمریکایی هنوز پاسخ روشنی نداده‌اند.
وی تصریح کرد: تحریم‌های صنعت خودرو ایران ظالمانه است و منطقی هم ندارد چون بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های صنعت خودرو ایران در اختیار بخش خصوصی است.
قربانی اظهار کرد: مزیت‌ها و زیرساخت‌های مناسب صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران، سطح قابل قبول فناوری و دانش فنی، منابع انسانی توانمند، ذخایر معدنی و انرژی ایران و همچنین دسترسی مناسب به بازارهای منطقه خاورمیانه فرصت‌های بسیار مناسبی برای مشارکت و همکاری خودروسازان بزرگ جهان محسوب می‌شود که امیدواریم از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
صنعت خودرو ایران با دو میلیون دستگاه ظرفیت سالانه، تجربه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را دارد و زیرساخت‌های صنعت قطعه‌سازی رتبه تک رقمی جهان را از آن خود کرده است.
همزمان با برپایی این همایش، نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار خواهد شد.