ایکوپرس - سایت تولیدی بلاروس توانایی تولید محصولات جدید «رانا» و «دنا» را دارد.

حبیب‌الله محمدی چاهکی نماینده مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در روسیه و بلاروس، با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه از ماه جولای ۲۰۱۱ منطقه واحد گمرکی بین قزاقستان، روسیه و بلاروس ایجاد شده است و با آماده‌سازی فاز دوم سایت تولیدی یونیسون، امیدواریم بتوانیم علاوه بر صادرات مستقیم از ایران خودرو و بهره‌گیری از مزایای منطقه از جمله حذف عوارض گمرکی، صادرات خوبی به روسیه داشته باشیم. وی ادامه داد: گروه صنعتی ایران خودرو در طول دو سال اخیر با وجود بحرانی که در خارج از کشور به وجود آمد، آغاز به ساخت و ایجاد زیر ساخت‌های جدید کرد و با حذف یا کم کردن هزینه‌ها، سایت تولید سمند در بلاروس را فعال‌تر کرد. محمدی با بیان اینکه سایت تولیدی بلاروس علاوه بر سمند توانایی تولید محصولات جدید رانا و دنا را دارد، تصریح کرد: با تشخیص مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو این امر تحقق خواهد یافت.

نماینده مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در روسیه و بلاروس بیان کرد: ظرفیت تولید سایت یونیسون در یک شیفت کاری پنج هزار دستگاه در سال است، اما چون بازار بلاروس کوچک است، به دنبال آن هستیم که این خودروها را به منطقه CIS صادر کنیم.

وی افزود: همچنین در تلاشیم با اخذ گواهی نامه‌های استاندارد روسیه قسمتی از تولیدات سمند را به این کشور صادر کنیم. محمدی یکی از مهمترین اقدامات گروه صنعتی ایران خودرو در بلاروس را کاهش هزینه‌های ارزی و لجستیک دانست و ادامه داد: با بومی سازی قطعات، هزینه حمل و گمرکی نیز کاهش می‌یابد که در نهایت سود حاصل از عملیات بازرگانی به ایران خودرو تعلق می‌گیرد. نماینده مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در روسیه، نگاه مدیریت ارشد این گروه صنعتی به این سایت تولیدی را بسیار هوشمندانه و علمی دانست، به صورتی که در دو سال اخیر با تجدید نظر در برخی سیاست‌های ایران خودرو و اجرایی کردن زیر ساخت‌های لازم، راه برای صادرات هموارتر شده است. وی تاکید کرد: بازار روسیه در حال پیوستن به WTO است و این بهترین موقعیت برای گروه صنعتی ایران خودرو است که محصولات خود را در این کشور به فروش برساند. محمدی همچنین بازار روسیه را برای تولید انواع سمند، رانا و دنا مناسب خواند و افزود: مصرف‌کنندگان روسیه منتظر محصولات جدید ایران خودرو هستند زیرا محصول قبلی این شرکت در این بازار (سمند) هم جادار است و هم کم مصرف که معمولا خانواده‌های روسی در بین خودروهای زیر ۲۰ هزار دلاری از آن استقبال می‌کنند.

نماینده مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در روسیه خاطرنشان کرد: با اخذ گواهینامه استاندارد روسیه در سال ۲۰۱۱ امیدواریم تا سال ۲۰۱۲ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سفارشات مردم روسیه را از بلاروس تامین کنیم.