گروه خبر: سه روز از وقوع فاجعه خونین منا می‌گذرد و این در حالی است که نام بسیاری از حجاج کماکان در فهرست مفقودان حادثه قرار دارد؛ این یکی از موضوعاتی است که وزارت خارجه ایران آن را عدم مسوولیت‌پذیری عربستان سعودی در قبال فاجعه منا خوانده و از آن انتقاد کرده است.


با این همه شمار جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا همچنان در حال افزایش است. آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران جان باختن 136 نفر، مجروح شدن 99 نفر و مفقود بودن 325 نفر از حجاج ایرانی را تایید کرده است.


اجتناب از رفتار هیجانی

با وجود آنکه آمارهای اعلام شده از تعداد کشته و مفقودان فاجعه منا به‌ویژه حجاج ایرانی، ایرانیان را به سوگ نشانده است، اما یک مقام وزارت خارجه از مردم خواسته تا از هرگونه رفتار هیجانی در این باره پرهیز کنند.


آنچه حمید بعیدی‌نژاد، دبیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در این باره از مردم خواسته به موضوع انتشار اخبار از سوی افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی بازمی گردد. بعیدی‌نژاد در یادداشتی که در اختیار «ایرنا» قرار داده، ضمن تاکید بر اجتناب از هیجانات غیرضرور و تصمیمات شتابزده در این مرحله حساس گفت: «لازم است در اتخاذ هر تصمیم اساسی در خصوص این موضوع، عناصری مانند عدم‌تحریک بحث ایرانی- عربی با توجه به هیجاناتی که هم در شبکه‌های اجتماعی ایرانی و هم عربی علیه اعراب و ایرانی‌ها وجود دارد، عدم دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی و نیز در نظر گرفتن ابعاد میان‌مدت و درازمدت روابط ایران و عربستان، مورد توجه قرار گیرد.»


احضار سه باره کاردار عربستان

در همین حال، معاون عر بی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در گفت‌و‌گویی با اعلام اینکه لیست مفقودان ایرانی به مقامات عربستانی ارائه شده است، گفت که روند امور متناسب با انتظارات ایران نیست و سعودی‌ها مسوولیت‌پذیرانه در مورد تسریع در شناسایی مفقودان و انتقال جان‌باختگان و مجروحان به داخل کشور برخورد نکرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با ابراز تاسف از رضایت‌بخش نبودن روند پیگیری این امور در داخل عربستان عدم مسوولیت‌پذیری سعودی‌ها در قبال فاجعه منا را غیرقابل قبول خواند.نارضایتی ایران از عدم مسوولیت‌پذیری سعودی‌ها کار را به جایی رساند که کاردار عربستان در تهران برای سومین بار درباره فاجعه منا به وزارت خارجه احضار شد.


عدم صدور ویزا برای هیات ایرانی

با این همه اما عربستان سعودی هنوز برای سفر هیات ایرانی به عربستان ویزا صادر نکرده است. در شرایطی که هیات دولت ایران در جلسه فوق‌العاده عصر روز جمعه خود مقرر کرد که هیاتی به سرپرستی علی جنتی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه و تعدادی دیگر از مدیران مربوطه برای پیگیری وضعیت زائران ایرانی در فاجعه منا و بررسی علل این موضوع به عربستان اعزام شوند، اما تا زمان نگارش این گزارش ویزای این هیات توسط عربستان سعودی صادر نشده است. حسین امیرعبداللهیان دیروز در گفت‌و‌گو با خبر ساعت 14 شبکه یک در این باره توضیح داد: « هیات ایران که از قبل مشخص شده آماده پرواز به جده هستند، اما مقامات عربستانی تاکنون با توجیه‌هایی چون تعطیلی روز شنبه و ایام عید در عربستان نسبت به صدور ویزا، اقدام نکرده‌اند.»


افزایش جان‌باختگان

با همه این اقدامات، تلاش ایران برای احراز هویت مفقود شدگان در شرایطی ادامه دارد که آمار جان‌باختگان ایرانی به ۱۳۶ تن افزایش یافته است. بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، آخرین فهرست جان‌باختگان و مجروحان فاجعه مکه که تا عصر دیروز جمع آوری شده حاکی از جان باختن ۱۳۶ نفر و مجروح شدن ۹۹ نفر از حجاج ایرانی است. در همین حال خبرگزاری مهر در گفت‌و‌گو با سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران نوشت: بر اساس آخرین آمارها تاکنون ۱۳۶ زائر فوتی، ۹۹ زائر مجروح و بستری در بیمارستان هستند که وضع عمومی آنها خوب است. اوحدی با اشاره به مفقودان افزود: از میان زائرانی که به کاروان‌ها مراجعه نکرده بودند، پس از بررسی‌های تیم جست‌وجو تعدادی از آنها در میان زخمی‌ها بودند و در نهایت مفقودین به ۳۲۵ نفر کاهش یافت.


واکنش‌هابه فاجعه منا

فاجعه خونین منا در ایران با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. علاوه‌بر واکنش‌های افکار عمومی که بیش از هر جا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، مقامات کشور نیز از این فاجعه ابراز تاسف کرده‌اند. آیت‌الله اکبر ‌هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در جلسه مجمع، تامین امنیت برای برگزاری مناسب و باشکوه حج را از وظایف اولیه و مسلم تولیت آن مکان ذکر کرد و گفت: درست در زمانی که حجاج برای دور کردن شیطان به رمی جمرات اقدام می‌کنند، بدترین اعمال شیطانی انجام می‌شود.


از سوی دیگر اتهام مطرح شده درباره تقصیر حجاج ایرانی در بروز فاجعه منا و گسترش این ادعا در رسانه‌های اجتماعی، سازمان حج و زیارت ایران را به واکنش در این باره واداشت. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در واکنش به ادعای روزنامه الشرق‌الاوسط درباره تقصیر ایرانیان در بروز فاجعه منا گفت: این ادعا صحت ندارد و عذر بدتر از گناه است؛ زیرا رژیم سعودی راه را نه فقط روی زائران ایرانی، بلکه روی زائران کشورهای دیگر مانند هند، نیجریه، مصر، پاکستان و اندونزی بسته بود. اوحدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، توضیح داد: به جز جان‌باختگان ایرانی این حادثه، بیش از ۶۰۰ آفریقایی و حدود ۲۰۰ مصری در این حادثه جان باختند؛ بنابراین اعلام اینکه ایرانیان مقصر این حادثه بودند صحت ندارد.


توضیحات ظریف

فاجعه خونین منا حالا وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی را برآن داشته تا درباره فاجعه منا، اجلاس ویژه‌ای را در نیویورک برگزار کنند. این خبری است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که هم‌اکنون در نیویورک به‌سر می‌برد اعلام کرده است. به گزارش «ایسنا» ظریف توضیح داد که در حاشیه نشست عمومی هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اجلاس ویژه وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی برگزار و در این اجلاس در ارتباط با حوادث منا بحث و گفت‌وگو می‌شود. به گفته ظریف، ایران در این زمینه با سایر کشورهای اسلامی مذاکره می‌کند.


طرح ۲ فوریتی برای ساماندهی حج

همچنین مهرداد بذرپاش، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از طرح دوفوریتی مبنی‌بر الزام دولت برای پیگیری امر انتقال مدیریت از دولت عربستان به سازمان همکاری‌ اسلامی از طریق رایزنی با سایر کشورهای عضو این سازمان خبر داده است.