زینب موسوی رئیس‌جمهور ایران در سومین سفر خارجی و نخستین سفر اروپایی خود، امروز به عنوان میهمان ویژه به داووس سوئیس می‌رود تا در چهل وچهارمین نشست مجمع جهانی اقتصاد شرکت کند؛ او که پس از سید محمد خاتمی، دومین رئیس‌جمهور ایران است که در این اجلاس حضور می‌یابد، علاوه‌بر دیدارهای دو جانبه با سران و مقامات عالی رتبه کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس، دیدار با دبیر کل مجمع جهانی اقتصاد و مصاحبه با چند شبکه خبری جهانی و رسانه‌های بین‌المللی را در برنامه سفر خود دارد. علاوه‌بر آنکه خبرگزاری آلمان از سخنرانی حسن روحانی در جمع سران دنیا به عنوان «اوج سیاسی» این اجلاس نام می‌برد، خبرگزاری مهر نیز خبر داد که «چندی پیش دبیر اجرایی اجلاس مجمع جهانی اقتصاد، با حضور در تهران شخصا دعوت نامه روحانی را به نهاد ریاست‌جمهوری آورد.» داووس دهکده‌ای توریستی در شرق سوئیس و در ارتفاعات رشته‌ کوه‌های آلپ است که به داشتن هتل‌ها و پیست‌های اسکی فراوان شهرت دارد.

امیدواری کری برای دیدار با روحانی

از آنجا که اجلاس داووس همواره به عنوان یکی از بسترهای مناسب برای دیدار مقامات ایرانی و مقامات سایر کشورها بوده‌است، وزیر خارجه آمریکا نیز امیدوار است بتواند با رئیس‌جمهور ایران دیدار کند. روزنامه لبنانی «النهار» به نقل از منابع آمریکایی نوشت که «جان کری وزیر امور خارجه آمریکا امیدوار است بتواند با حسن روحانی در حاشیه اجلاس داووس دیدار کند.»

اما به نظر می‌رسد ایران احتمالا این دیدار را صرفا بحثی رسانه‌ای می‌داند. «ایسنا» به نقل از مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال دیدار رئیس‌جمهور ایران با وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس داووس نیز خبر داده که «اخبار رسمی در این زمینه منتشر نشده و بحث‌ها صرفا در رسانه‌ها شکل گرفته است.»

افخم همچنین احتمال دیدار محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در حاشیه اجلاس‌های داووس و مونیخ را رد نکرد. او گفت: «از آنجا که هر دو در این اجلاس‌ها حضور دارند به نظر می‌رسد امکان صحبت وجود دارد تا در آن درباره دور بعدی مذاکرات و نحوه آغاز آن رایزنی کنند.» رسانه‌ای شدن احتمال دیدار کری با روحانی به دیدار سید محمد خاتمی و جان کری در سال ۲۰۰۷ باز می‌گردد. خاتمی که در این اجلاس گفته بود «به جای هر نوع تنش، بهتر است همکاری و گفت‌وگو با ایران و سوریه درباره عراق انجام شود» در آن سال به عنوان یک چهره سرشناس سیاسی در اجلاس داووس شرکت کرد.

سوریه و ایران محور گفت‌وگو

به نظر می‌رسد همزمانی نشست امسال داووس با آغاز به‌کار کنفرانس صلح سوریه موسوم به ژنو۲ و نیز اهمیت حل بحران سوریه، مساله بحران این کشور را به یکی از محورهای بحث در این اجلاس تبدیل کرده است. همچنان که خبرگزاری آلمانی د.پ.آ در گزارش خود «برنامه هسته‌ای ایران، توافق‌نامه ژنو، بحران سوریه و کنفرانس ژنو۲» را مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی شرکت‌کنندگان اجلاس داووس معرفی کرده است، کلاوس شواب، بنیانگذار و رئیس گردهمایی جهانی اقتصاد در داووس، به خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ایران و سوریه» را کشورهایی خواند که درباره آنها گفت‌وگو خواهد شد. شواب گفته است میان ۲۵۰۰ شرکت‌کننده نشست داووس و مقام‌های آمریکا، روسیه و نزدیک به ۴۰ کشوری که گفت‌وگوهای صلح سوریه (نشست ژنو ۲) را در سوئیس آغاز می‌کنند، تبادل دیداری وجود خواهد داشت. کلاوس شواب همچنین درباره تاثیر ایران بر کنفرانس ژنو‌۲ می‌گوید:«داووس محل اجتماع نخبگان اقتصادی و سیاستمدارانی‌ است که برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ می‌آیند و فرصت خوبی برای ایران خواهد بود که دیدگاه‌های خود را در مورد آن کشور با دیگران در میان بگذارد.» خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز ایران را با وجود پس گرفته شدن دعوت به کنفرانس صلح سوریه از آن، از کشورهایی معرفی می‌کند که همچنان می‌تواند با بسیاری از بازیگران اصلی برای پایان دادن به بحران سوریه تعامل داشته باشد.

نتانیاهو در داووس

دعوت از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای شرکت در اجلاس داووس، از دیگر مباحث مورد توجه رسانه‌ها درباره این اجلاس است. بر اساس خبر باشگاه خبرنگاران، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد: «‌نتانیاهو در ماه مه دعوت‌نامه‌ای از رئیس این کنفرانس برای سخنرانی در این مجمع دریافت کرده است و قصد دارد در جلسه عمومی آن به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری در اقتصاد اسرائیل سخنرانی کند.» حضور مقامات صهیونیست در این اجلاس یادآور اتفاقی است که در نشست این مجمع در سال ۸۷ توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. در آن نشست رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، با حمله لفظی به شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی خطاب به او گفت که« وقتی صحبت کشتار باشد، شما خوب بلدید این کار را بکنید.» او از اینکه سخنرانی‌اش به خاطر انتقاد از اسرائیل قطع شده بود خطاب به رئیس رژیم صهیونیستی افزود: «شما ادعاهای دروغ می‌کنید شما از کودک‌کشی و آدم‌کشی لذت می‌برید، خوب می‌دانم چگونه کودکان را در سواحل هدف قرار دادید و کشتید.» اردوغان به کشتار مردم غزه در جنگ ۳۳‌روزه اسرائیل علیه غزه اشاره کرده بود.

سابقه حضور ایران در داووس

سید محمد خاتمی نخستین میهمان ایرانی جلاس داووس بود که در سال ۲۰۰۴ به عنوان رئیس‌جمهور ایران به این اجلاس رفت. در سال ۲۰۰۷ از محمد خاتمی به عنوان رئیس موسسه گفت و گوی تمدن‌ها برای حضور در دهکده داووس دعوت شد و این در شرایطی صورت گرفت که در آن زمان محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران بود، اما از او دعوتی به عمل نیامد و از منوچهر متکی وزیر خارجه وقت دعوت شد. سال ۸۹ نیز برای نخستین بار از مقامات ایران برای شرکت در اجلاس داووس دعوت نشد. این اتفاق در سال ۹۱ هم رخ داد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهورسابق ایران که علاقه زیادی به حضور در اجلاس‌های بین‌المللی داشت، هیچ وقت به این اجلاس دعوت نشد. از میان چهره‌هایی که هرگز به داووس نرفته‌اند می‌توان به دو رئیس‌جمهور اخیر آمریکا، جورج بوش و باراک اوباما اشاره کرد. سید محمد خاتمی، محمد باقر قالیباف، جواد لاریجانی، معصومه ابتکار، منوچهر متکی از معروف‌ترین چهره‌های ایرانی هستند که در اجلاس داووس شرکت کرده‌اند. براساس اعلام برگزار‌کنندگان داووس، درچهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد بیش از دو هزار و۵۰۰ نفر ازجمله ۴۰ رئیس دولت حضور خواهند داشت و پیش‌بینی شده که یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان را نیز روسای شرکت‌های بزرگ اقتصادی جهان تشکیل دهند.

به گزارش «ایرنا» شخصیت‌های فرهنگی، علمی، رسانه‌ای و نمایندگان جامعه مدنی ازکشورهای مختلف جهان از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست بین‌المللی هستند. مجمع جهانی اقتصاد، بنیادی غیردولتی و بین‌المللی، مستقر در ژنو سوئیس است که همه شهرت خود را مدیون اجلاس سالانه در داووس است.