رعایت حقوق مردم، وظیفه اصلی قوه قضائیه

گروه خبر- علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات که در دولت یازدهم به سمت دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی منصوب شده است، گفت که اگر زندانی عقیدتی وجود داشته باشد ما پیگیر احوالاتشان خواهیم بود. او همچنین در این مصاحبه تاکید کرد که نگاه امنیتی به قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی نه در حکومت و نه در دولت‌ها وجود ندارد. از وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین ایران که با «ایسنا» گفت‌و‌گو می‌کرد این سوال پرسیده شد که آیا «با توجه به وجود برخی زندانیان در زندان با عنوان زندانیان عقیدتی، پیگیر اوضاع و مطالبات آنها و تعامل با قوه قضائیه در این راستا خواهید شد» که او در پاسخ گفت: «اگر چنین زندانیانی باشند، ما حتما پیگیر احوالات آنها خواهیم بود.»

یونسی در ادامه این گفت‌وگو نگاه امنیتی به هر بخشی از ایرانی‌ها را نگاهی خطرناک خواند و گفت: «در ایران تا جایی که من مطلع هستم، نگاه امنیتی در حکومت‌ها و دولت‌ها وجود نداشته است. در حاکمیت جمهوری اسلامی نسبت به اقوام ایرانی یا اقلیت‌های دینی و مذهبی نگاه امنیتی وجود ندارد. من قبول دارم که برخی از افراد و جریان‌های تندرو در کشور دارای نگاه امنیتی هستند، البته این دسته به هر حزب و گروهی که مثل آنها فکر نکنند، نگاه امنیتی دارند؛ ولی باید گفت که اینها جمع معدودی هستند و ممکن است در نهادها و ارگان‌های امنیتی نفوذ کرده باشند، این افراد کم هستند؛ ولی صدایشان بلند است و گاهی این صدای بلند آنها سبب شده که دیگران خیال کنند اینها زیادند.»

دستیار ویژه رییس‌جمهور درامور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ادامه با بیان اینکه من امروز هیچ نگرانی به خاطر وجود کردها، آذری‌ها و بلوچ‌ها ندارم، گفت: «در ایران دعوای قومی وجود ندارد و در تاریخ ایران هم وجود نداشته است. البته برخی حساسیت‌هایی وجود داشته که محلی است. برخی اختلافات موجود از نوع حیدری- نعمتی است. دربرخی شهرها دعواها محیطی با مرکز است مثلا به بحث‌های محلی حساس هستند که گاهی ممکن است این بحث‌ها به دعواهای جزئی هم بکشد. »

یونسی در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر امنیت در کردستان بیشتر از تهران وجود دارد. یونسی همچنین گفت که هیچ محدودیت و نگرانی برای به‌کارگیری اقلیت‌های مذهبی و دینی وجود ندارد و همه‌ اقوام ایرانی باید در مدیریت عالی کشور سهیم باشند.

در ادامه این گفت‌وگو از دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی سوال شد که برخی از اهل تسنن نسبت به نداشتن مسجد برای برگزاری مراسم‌ خود گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند و او در پاسخ گفت: «اهل سنت در ایران، بیش از ۱۵ هزار مسجد دارند که این تعداد بیشتر از مساجد شیعیان است.»

یونسی همچنین برخورد با کسانی را که به دنبال تفرقه‌افکنی هستند، یک ضرورت خواند و گفت: «اگر من جای مسوولان در قوه قضائیه بودم با همه تفرقه‌افکنان برخورد می‌کردم، اینکه با چنین افرادی برخورد نمی‌شود در واقع ضعف قوه قضائیه را می‌رساند. وظیفه اصلی قوه قضائیه رعایت حقوق مردم است و من معتقدم در این بخش قوه قضائیه ضعف دارد.»

دستیار ویژه رییس‌جمهور درامور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در توضیح انتصابش افزود: « دستیار ویژه به این معنی است که هر کاری که خود رییس‌جمهور نمی‌رسد، انجام دهد، دستیار ویژه انجام می‌دهد و اهمیتش بیشتر از سطح معاونت است.»