منابع روسی در بهانه تراشی‌های جدید این کشور از تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تا پاییز سال ۸۷ خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک مقام آگاه در صنایع اتمی روسیه دیروز به خبرگزاری نووستی اطلاع داد که نیروگاه اتمی بوشهر زودتر از پاییز ۸۷ نمی‌تواند راه‌اندازی شود. به گفته این منبع، بخشی از دستگاه‌ها برای ساخت این نیروگاه هنوز عرضه نشده‌اند و مونتاژ نهایی نیروگاه، طبق خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها زودتر از سال ۸۷ پایان نخواهد یافت و این در صورتی است که از هم‌اکنون پرداخت‌های ثابت برای تکمیل نیروگاه آغاز شوند و «اتم استروی اکسپورت»، پیمانکار اصلی طرح، بتواند تجهیزات لازم را برای تکمیل ساخت نیروگاه سفارش دهد.

این اظهارات در حالی است که روز گذشته سرگئی نوویکوف دبیر مطبوعاتی «روس اتم» مدعی شد که مسکو خود را در چارچوب معین اتمام مذاکرات در مورد بوشهر قرار نمی‌دهد.

نوویکوف گفت که روسیه چارچوب زمانی دقیقی را برای اتمام مذاکرات با ایران در خصوص ساخت نیروگاه اتمی بوشهر قرار نمی‌دهد.

وی افزود: روند مذاکرات تا حل تمامی مسائل مربوط تا پاییز سال‌جاری ادامه خواهد یافت.

روسیه تاکنون بارها زمان تکمیل نیروگاه بوشهر را به بهانه مسائل مالی به تاخیر انداخته است. مسکو در ماه جولای گذشته ادعا کرد که مشکل عدم تکمیل نیروگاه بوشهر مربوط به تاخیر در پرداخت ۸۶۰میلیون یورو هزینه ساخت این نیروگاه ( معادل یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) از سوی ایران است؛ تهران این ادعاها را مردود دانسته است.

اخیرا مقام‌های ایرانی خبر داده بودند که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس کشورهای عضو پیمان شانگهای به طور شفاهی به احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران قول داده است که نیروگاه بوشهر در موعد مقرر تکمیل شود.