تغییر رفتاری از وزارت کشور برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای ندیده‌ایم

دنیای اقتصاد- عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد: شورای نگهبان همانگونه که در انتخابات گذشته تحت تاثیر هیچ شخصی و جناحی قرار نگرفت در انتخابات مجلس هشتم نیز تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. کدخدایی همچنین گفت که اگر قرار باشد شورای نگهبان تحت تاثیر افراد و گروه‌های سیاسی از مسیر قانونی خود خارج شود، شورای نگهبان نخواهد بود. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص تاثیرپذیری شورای نگهبان از افراد و گروه‌های سیاسی پرسید، پاسخ داد. در دیدار اخیر شورای نگهبان با مقام معظم رهبری نیز ایشان اشاره کردند، افرادی که در منصب‌های سیاسی قرار می‌گیرند، باید رفتارهای آنان با سیره جمهوری اسلامی ایران مطابقت داشته باشد.

کدخدایی همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر کشور از قطعی شدن برگزاری انتخابات مجلس هشتم به صورت رایانه‌ای خبر داده است و آیا برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه قطعی شده، تصریح کرد: گزارش جدیدی از وزارت کشور دریافت نکرده‌ایم اما منتظر ارسال دستورالعمل این وزارتخانه هستیم تا در جلسه شورا مطرح و مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد.

کدخدایی تاکید کرد: تاکنون تحول خاصی از سوی وزارت کشور در برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای صورت نگرفته است و تا زمانی که از نوع روش و طرح‌های وزارت کشور مطمئن نباشیم نمی‌توانیم قولی برای برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای بدهیم. کدخدایی در پاسخ به این سوال که اگر عضویت در شورای نگهبان شغل محسوب نمی‌شود ، چرا این شورا دارای ردیف بودجه‌ای است گفت: اگر بخواهیم بحث حقوقی داشته باشیم، باید بگویم که عضویت در شورای نگهبان شغل نیست، چون طبق برداشت اعضای شورای نگهبان از اصل ۱۴۱ قانون اساسی و نیز رویه ۲۷ سال گذشته، عضویت در این شورا شغل محسوب نمی‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: چنانچه اعضای شورای نگهبان نسبت به این موضوع قانع شوند، عضویت دراین شورا شغل محسوب می‌شود، اما تاکنون به این نتیجه نرسیده‌ایم.

وی در خصوص تعیین تکلیف لایحه جامع مدیریت خدمات کشوری، گفت: یک جلسه مشترک با رییس مجلس و برخی نمایندگان، رییس‌جمهوری و برخی وزرای دولت و نیز دبیر شورای نگهبان و اعضای این شورا داشتیم و طی آن قرار شد که دولت و مجلس کارشناسی بیشتری در این خصوص داشته باشند و پیشنهاد شد جلسه دیگری بین دولت و مجلس برگزار شود. سخنگوی شورای نگهبان با تایید «لایحه بازنشتگی پیش از موعد کارکنان دولت» در این شورا خبر داد و گفت: بر اساس این لایحه سن سابقه خدمتی کارکنان دولت به ۲۵ سال می‌رسد.