دنیای اقتصاد- «دولت نمی‌تواند بدون مصوبه شورا نسبت به ساخت مونوریل اقدام کند»، این جمله، پاسخ قاطعی است که حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران دیروز در جمع خبرنگاران به دولت داد و گفت: اگر دولت بخواهد حتی صددرصد هزینه‌های ساخت مونوریل را تامین کند، باز هم باید مصوبه شورای شهر را داشته باشد و اگر هم بخواهد بدون هماهنگی اقدام کند، شهرداری از ادامه این اقدام جلوگیری می‌کند. مخالفت شهرداری و شورای شهر با تصمیم دولت برای ساخت مونوریل چندمین مواجهه جدی این دو نهاد است و به نظر می‌رسد این تقابل در تصمیم‌گیری‌و عمل وارد مرحله‌ای تازه‌ای شده است. بنابراین گزارش رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر، در همین خصوص خاطرنشان کرد: شورای شهر در‌حال‌حاضر در جریان مطالعات انجام شده پیرامون مونوریل توسط دولت قرار ندارد و از مطالعات احتمالی دولت بی‌خبر است.

وی با اشاره به سیاسی شدن موضوع ساخت مونوریل تصریح کرد: بحث‌های افراطی و تفریطی در این مورد توجیه‌پذیر نیست و تنها باید با نگاه کارشناسانه نسبت به استفاده از مونوریل با در نظر گرفتن مکان‌، چگونگی‌، میزان استفاده و ظرفیت آن و سایر مسائل فنی تصمیم‌گیری کرد. عضو شورای دوم و سوم شهر تهران افزود: اولویت اول شهر تهران مترو است و حتی پیشنهاد داده‌ایم علاوه بر ۸ خط مصوب یک خط پیرامونی هم به صورت کمربندی به این خطوط اضافه شود. وی یاد‌آور شد: در طرح ابتدایی مونوریل به ساخت این خطوط با هزینه ۱۸‌میلیاردی اشاره شده بود که پس از بررسی، این هزینه به ۸۰‌میلیارد تومان برای ۶ کیلومتر افزایش پیدا کرد. ضمن آنکه شهرداری وقت تهران قصد ساخت مونوریل با طول حدود ۲۵۰کیلومتر را داشت که شورا تنها با احداث آن به طول ۶ کیلومتر و آن هم به صورت آزمایشی موافقت کرد.

اما در کنار این، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفت: در صورت اختصاص ۱۵۰‌میلیون دلار اعتبار (معادل اعتبار مرحله اول مونوریل) به مترو‌، ظرفیت روزانه حمل مسافر یک‌میلیون نفر افزایش می‌یابد. جعفر ربیعی با‌اشاره به اختصاص اعتبار ۱۵۰‌میلیون دلاری (‌در مرحله اول‌) به مونوریل، خاطرنشان کرد: مترو می‌تواند با اختصاص ۱۵۰‌میلیون دلار حدود ۲۸ قطار جدید که هرکدام هزینه‌ای بیش از ۵میلیون دلار دارند را به قطار‌های خود اضافه کند که در نهایت افزایش ظرفیت مترو را به دنبال خواهد داشت.

اگرچه شورای شهر و شهرداری تهران با کلیت ساخت مونوریل مخالف نیستند اما به نظر می‌رسد اختلاف اصلی بر سر مسیر مونوریل و طول خطوط این وسیله حمل‌ونقل عمومی در تهران است. مهدی چمران در آخرین روز بهمن سال گذشته از توافق شهرداری و شورای شهر با وزارت کشور و رییس شورای‌عالی ترافیک خبر داده و گفته بود: در این جلسه کریدورهای منوریل مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد کمیته‌ای تخصصی جزئیات آن را به‌طور دقیق مطالعه و نتایج را اعلام کند.

از دیگر سو، محسن هاشمی، مدیرعامل مترو تهران در همان برهه نیز گفته بود: مخالف ساخت مونوریل نیستیم ولی اگر پولی اضافه بر ساخت مترو بود به مونوریل اختصاص یابد.

از طرف دیگر محمدباقر قالیباف به عنوان فرد شماره یک شهرداری تهران هم در بیست و پنجم تیرماه سال جاری از توافق کلان شهرداری با وزارت کشور درخصوص ساخت مونوریل خبر داد و حتی از مشخص شدن برخی خطوط مونوریل سخن گفت. چند روز بعد و در آخرین روز تیرماه، جعفر تشکری‌هاشمی، معاون ترافیک شهردار تهران، استنباط خبرنگاران از اظهارات شهردار را اشتباه خواند و گفت: سخنان قالیباف درباره ساخت خطوط هوایی ریلی بوده است نه مونوریل. وی افزود: قرار است یک گروه کارشناسی مشترک از شهرداری و وزارت کشور نوع خطوط ریلی را در خط ۸ و ۹ متروی تهران مورد بررسی قرار دهند و تشکری با قاطعیت به خبرگزاری فارس گفته بود: هیچ طرح جدیدی برای احداث ساخت مونوریل نداریم.

در عین‌حال شهردار تهران چندی بعد درباره پروژه مونوریل و اظهارات معاون حمل و نقل و ترافیک خود به ایسنا گفت: اظهارات بنده هیچ تفاوتی با معاونت حمل و نقل و ترافیک ندارد و من اعلام کرده بودم که منوریل را سیاسی نکنید، زیرا این مساله موضوع فنی و کارشناسی است.

از طرف دیگر، علی افشاری، عضو کمیسیون عمران مجلس به ایسنا، در رابطه با توسعه مونوریل در کشور گفت: مونوریل یکی از گزینه‌های پیشنهادی حمل و نقل عمومی است و مطالعاتی که در کشورهای مختلف انجام گرفته نشان می‌دهد که یکی از بهترین وسایل نقلیه برای جابه‌جایی مسافران است، ولی در ایران برای توسعه آن نیازمند اعتبار و هزینه کرد بسیاری هستیم.

وی تصریح کرد: اگر اعتبارات مترو را به موقع می‌دادیم و خطوط مترو و شبکه ریلی را توسعه می‌دادیم نیازی به مونوریل نداشتیم، ولی متاسفانه در رابطه با گسترش مترو و تخصیص اعتبارات لازم، مشکلات، تضاد دیدگاه‌ها و اعمال سلیقه‌ها و بعضا مسائل سیاسی وجود دارد.