بازار سیاه سریال‌های تلویزیونی در اینترنت

بی‌بی‌سی- اگر از طرفداران پر و پا قرص مجموعه تلویزیونی «گمشدگان» (Lost) هستید ولی نمی‌توانید آن را در تلویزیون‌های آمریکا ببینید، پیدا کردن قسمت‌های مختلف این مجموعه روی اینترنت کار سختی نیست. دسترسی به مجموعه‌های محبوبی مثل گمشدگان، کدبانوهای مستاصل و ۲۴ساعت از طریق شبکه‌های مجانی تبادل داده‌ها (peer-to-peer) روز به روز آسانترمی‌شود و اغلب تنها چند دقیقه پس از نخستین نمایش آنها در آمریکا، روی اینترنت قرار می‌گیرند.

بسیاری از مردم در خارج از آمریکا حاضر نیستند صبر کنند تا این مجموعه‌ها از شبکه‌های تلویزیونی محلی پخش شوند.

دکتر دیوید پرایس، رییس بخش نظارت بر نقض مالکیت معنوی در شرکت انویژنال (Envisional) که اینترنت را به این منظور مورد بررسی و کاوش قرار می‌دهد، می‌گوید: «بیشتر قسمت‌های این مجموعه‌های تلویزیونی نیم ساعت بعد از اولین پخششان در آمریکا روی اینترنت قرار می‌گیرند». «کسی که در بریتانیا از طریق خطوط پر سرعت به اینترنت دسترسی دارد می‌تواند قسمت‌های تازه این سریال‌ها را قبل از کسانی که در غرب آمریکا زندگی می‌کنند، ببینند.»

مشکل زمان پخش

از آنجا که تماشاگران به طور روز افزونی خواهان زمانبندی پخش مناسب خودشان هستند، سرقت سریال‌های محبوب تلویزیونی به مشکل فزاینده صنعت تلویزیون بدل شده است. دکتر پرایس معتقد است فرهنگ «فرهنگ براساس تقاضا» به اضافه رواج اینترنت پرسرعت، سبب شده که برنامه‌های تلویزیونی به‌صورت هدف اصلی سرقت اینترنتی در آیند.

او برآورد می‌کند، هر قسمت از سریال‌های جذابی چون گمشدگان، بیش از یک‌میلیون بار به صورت غیر‌مجاز از اینترنت پیاده می‌شوند. چند سال پیش این رقم تنها چیزی نزدیک به ۱۵۰هزار مورد بود.

دکتر پرایس می‌گوید: «در حال حاضر پیاده کردن یک برنامه تلویزیونی از طریق اینترنت به راحتی تنظیم دستگاه ویدئوی خانگی است» و اضافه می‌کند: «این روزها، از دست دادن یک برنامه تلویزیونی حتی برای کسی که حداقل اطلاعات را در مورد اینترنت دارد، مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

دکتر پرایس ادامه می‌دهد: «با دو کلیک برنامه محبوبتان از اینترنت پیاده می‌شود و حتی با استفاده از فناوری آر اس اس (RSS) این کار را می‌توان به صورت خودکار انجام داد.» «در واقع، اینترنت الان به یک دستگاه ویدئوی جهانی تبدیل شده است.» در سایت‌های شناخته شده مبادله داده‌ها، معمولا همیشه هزاران نفر در حال رد و بدل کردن فایل‌هایی هستند که عموما حاوی فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی‌اند.

حذف آگهی

در زمان تهیه این گزارش، بیش از هزار نفر و فقط از یک منبع، آن هم تنها ۲۴ساعت بعد از پخش تازه‌ترین قسمت از مجموعه سی‌اس‌آی نیویورک (CSI) در آمریکا، مشغول رد و بدل کردن آن بودند.

سریال‌های پیاده شده از اینترنت معمولا بدون تبلیغات میانی رایج در تلویزیون‌ها هستند و همین موضوع هم دلیل دیگری برای تماشاگران است تا به سمت این بازار سیاه کشیده شوند. نکته‌ای که موجب نگرانی مدیران تلویزیون‌ها شده است.

یک برنامه ۴۵دقیقه‌ای معمولا حدود ۳۵۰مگابیت حجم دارد و پیاده کردنش، بسته به سرعت اینترنت و محبوبیت برنامه، بین دو تا شش ساعت وقت می‌برد.