دنیای اقتصاد- تازه‌ترین گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران با واکنش اعتراضی نماینده کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مواجه شده است؛ دیروز آمانو گزارش سالانه خود را به ۱۹۲ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد که در بخشی از این گزارش علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران سخن به میان آمده است؛ آمانو همچنین طی سخنانی مدعی شد که ایران شواهدی حاکی از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش ارائه نکرده است. در واکنش به این گزارش و نیز سخنان تند آمانو، اسحاق آل حبیب معاون نماینده ایران در سازمان ملل ضمن گمراه‌کننده خواندن گزارش آمانو گفت که ایران تمام اطلاعات لازم را ارائه داده است و به همین دلیل ادعای اینکه ایران همکاری‌های لازم را نداشته است، نادرست و گمراه‌کننده است. اعتراض ایران به گزارش جدید آمانو

آل حبیب: گزارش مدیر کل آژانس مبنی بر اینکه ایران برای شفاف شدن فعالیت‌‌های هسته‌‌ای‌اش همکاری لازم را نمی‌کند، گمراه‌کننده است

دنیای اقتصاد- در پی تازه‌ترین اظهارات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مبنی بر‌این که ‌ایران همکاری لازم را با آژانس اتمی ‌نداشته است، با پاسخ اعتراضی نماینده ایران در سازمان ملل مواجه شد و همزمان برخی کشورهای دیگر هم به‌این گزارش واکنش نشان دادند. آمانو در گزارش خود به اعضای مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که ایران همکاری لازم را برای راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ندارد.

اسحاق‌آل‌حبیب‌، معاون نماینده ایران در سازمان ملل با انتقاد از عملکرد یک بام و دو هوای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌تصریح کرد: باعث تاسف است که کشورهای غیرعضو، از همکاری بیشتر آژانس بهره‌مندند. وی گفت: گزارش مدیر کل آژانس مبنی بر اینکه ایران برای شفاف شدن فعالیت‌‌های هسته‌‌ای‌اش همکاری لازم را نمی‌کند، گمراه‌کننده است. به گفته آل حبیب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌برای توسعه انرژی هسته‌ای در خدمت صلح، بهداشت و توسعه در جهان تاسیس شد ولی همه کشورها از تسهیلات برابر ‌این آژانس برخوردار نیستند. به‌گزارش سایت شبکه خبر اسحاق آل حبیب، در ‌این نشست که به بررسی گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ‌اختصاص داشت، خطاب به نمایندگان کشورها افزود:‌این حقیقت باعث تاسف بیشتر است که اعضای ان پی تی، نه تنها از تسهیلات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌استفاده نمی‌کنند بلکه کارشکنی‌هایی در راه استفاده اعضای آژانس از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای وجود دارد.

وی با اشاره به تاسیسات اتمی‌مخفی رژیم اسرائیل گفت: ‌این رژیم دور از نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به فعالیت هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و باعث تاسف است که کشورهای غیرعضو، از همکاری بیشتر آژانس بهره‌مندند.

اسحاق آل حبیب همچنین با تاکید بر حق جمهوری اسلامی‌ایران در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای، آمادگی تهران را در بازگشت به مذاکرات گروه ۱+۵، بر اساس نامه اخیر رییس دفتر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، یادآوری کرد وحسن نیت ۱+۵ در ‌این مذاکرات را نیز خواستار شد. وی افزود: ‌ایران در نامه‌ای آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات بر اساس مفاد نامه آقای سعید جلیلی به خانم کاترین اشتون اعلام کرده و حالا نوبت طرف‌های مقابل است که تمایل واقعی و حسن نیت خود را برای گفت‌وگوهای جدی و موفقیت‌آمیز اثبات کنند.

اسحاق آل حبیب اضافه کرد: جمهوری اسلامی ‌ایران در بهره‌مندی از حق مسلم خود در استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز کاملا مصمم بوده و ضمن پایبندی به تعهدات حقوقی خویش، با هدف تامین نیاز فزاینده خود به انرژی هسته‌ای، جهت بهره‌مندی از مزایای فناوری هسته‌ای در تولید برق و سایر زمینه‌های صلح‌آمیز تلاش خواهد کرد. نماینده کشورمان با اعلام‌ اینکه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌بارها صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ‌ایران را مورد تایید قرار داده است، با اشاره به آخرین گزارش ‌این نهاد در مورد‌ایران گفت: ارائه اطلاعات درباره جزئیات فعالیت‌های هسته‌ای ‌ایران در‌این گزارش ثابت می‌کند که کشورمان در حال همکاری کامل با آژانس است. سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ‌ایران همچنین در تبیین خطر اشاعه هسته‌ای گفت: فعالیت هسته‌ای پنهان رژیم صهیونیستی که با همکاری و حمایت آمریکا و هم‌پیمانان آن صورت می‌گیرد، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به مخاطره انداخته و تحقق‌ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه را نیز با مانعی اساسی مواجه ساخته است.

واکنش نمایندگان سایر کشورها

به گزارش سایت شبکه خبر صدا و سیما، وانگ‌مین معاون سفیر چین در سازمان ملل در‌این باره تصریح کرد: گفت‌وگو و مذاکره تنها راه برای حل صلح‌آمیز موضوع هسته‌ای‌ ایران است.

وی گفت: امیدواریم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌و مدیرکل ‌این آژانس از امکاناتش حداکثر استفاده را ببرد و نقشی سازنده برای از سرگیری و پیش بردن روند مذاکره بازی کند‌.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در‌این نشست ابراز امیدواری کرد تا همکاری فعال‌تری بین‌ایران و آژانس دیده شود و از تهران خواست تا به پیشنهادهای ارائه شده به صورت سازنده پاسخ دهد‌.وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به زودی از سر گرفته شوند‌.

هورهه والرو، سفیر ونزوئلا در سازمان ملل نیز در‌ این نشست گفت: ما به فشار ناعادلانه به ‌ایران برای ‌اینکه تنها به دنبال حق قانونی خود جهت استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، اعتراض داریم‌.وی گفت: باید ‌این فشار برطرف شود تا راه حل مذاکره‌ای و سیاسی برای‌ این بن‌بست پیدا شود‌.سفیر ونزوئلا اظهار کرد: وقتی که‌ این مساله در نشست‌هایی که با ماهیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ناآشنا هستند مطرح شد؛ با تعصب و تبعیض بر اساس معیارهای غیرعینی به‌این مساله رسیدگی شد که خود می‌تواند اعتبار و مسوولیت آژانس را تحت تاثیر قرار دهد.

والرو گفت: همچنین ونزوئلا از ‌اینکه اسرائیل تنها کشوری است که در خاورمیانه عضو ان پی تی نشده، ابراز تاسف می‌کند و از ‌این کشور می‌خواهد تا بدون حتی یک روز تاخیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر اساس مقررات‌ایمنی آژانس درآورد‌.

رودولفو الیزیو بنیتز ورسون، سفیر کوبا در سازمان ملل نیز گفت: از فضای بی‌اعتمادی‌ای که آژانس نسبت به ‌ایران و سوریه‌ایجاد کرده، آزرده است‌.وی تصریح کرد: آژانس در حالی که کارش را انجام می‌دهد باید استقلال همه کشورهای عضو را به رسمیت بشناسد‌.این مقام کوبایی از همه کشورهای عضو خواست تا حق همه کشورها را برای استفاده از انرژی هسته‌ای محترم بشمارند‌.جنبش عدم تعهد نیز از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ خواست اشتباهات آژانس را درباره موضوع هسته‌ای ‌ایران اصلاح کند. ایهاب فوزی، رییس دفتر جنبش عدم تعهد در وین، در نامه‌ای به یوکیا امانو با اشاره به برنامه هسته‌ای ‌ایران تصریح کرد: چرا در زمانی که گزارش‌های آژانس از نبودن دلیلی مبنی بر انحراف در پرونده هسته‌ای ‌ایران خبر می‌دهد، ‌این سازمان ‌ایران را به عدم همکاری یا چالش در مسیر همکاری دوجانبه متهم می‌کند؟

وی از مدیرکل آژانس بین‌المللی خواست در گزارش دوم دسامبر خود به شورای حکام آژانس در پی اصلاح ‌این گونه اشتباهات بر‌آید. به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین گزارش سالانه خود به مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه گفته است: ایران شواهدی حاکی از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای‌اش ارائه نکرده است. آمانو اظهار کرده است: ایران هنوز همکاری‌های لازم را برای دادن اجازه به آژانس برای تایید اینکه همه مواد هسته‌‌ای در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز است، فراهم نکرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمانو همچنین افزوده است: تهران باید قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس را «کاملا اجرایی کند».