مناقشه در اجرای قانون وجهی ندارد

عکس: حمید جانی‌پور

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای قانون در دیدار با نمایندگان مجلس گفت که مناقشه در اجرای قانون پس از طی مراحل مقرر وجهی ندارد. به گزارش دنیای اقتصاد، علی لاریجانی صبح دیروز در آغاز جلسه علنی با اشاره به دیدار روز سه‌شنبه نمایندگان با مقام معظم رهبری اظهار داشت: رهنمودهای مقام معظم رهبری پشتوانه عظیمی برای حرکت آتی مجلس است که هم در رویکرد و هم مکانیزم فعالیت مجلس ثمربخش خواهد بود.

وی ادامه داد: حسن نظر ایشان به سمت‌گیری‌های خانه ملت و نقش آفرینی مجلس در امور مهم کشور اعم از مسائل بین‌المللی و وجوه داخلی و تاثیر آن در اقتدار ملی هم موجب قدردانی آحاد نمایندگان و هم دقت همه جانبه در این امور را همچون همیشه باعث خواهد شد که مستمرا باید رصد دقیق شرایط و شناخت صحیح پیرامونی را نمود و با حضور فعال و هوشمندانه در صحنه به وظایف عمل کرد.

لاریجانی گفت: رویکرد آرمانگرایی در تدوین قوانین که از مبنای شناخت واقعیات به نحو عینی سرچشمه گیرد نه امور وهمی باعث می‌شود تا در تحقق سند چشم انداز با عزم راسخ گام برداشته شود.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: مهم تلقی کردن نمایندگی ملتی بزرگ و کار کارشناسی در امور تقنینی در کمیسیون‌ها و مطالعات جدی پیرامونی در بحث‌های کارشناسی باعث می‌شود که قوانین مصوب از قدرت علمی بالنده در جهت رویکرد آرمانی واقع گرا برخوردار باشد.

وی گفت: تاکید رهبر معظم بر روحیه مسلط مجلس مبنی‌بر انقلابی، مومن، شاداب و دارای احساس مسوولیت و آشنا به مسائل بودن، کلید تحرک سازنده و فعالیت‌های نقش‌آفرین مجلس خواهد بود که ان‌شاءالله با عنایت حق تعالی و توجهات حضرت بقیه‌‌الله الاعظم مستمرا ادامه یابد.

لاریجانی ادامه داد: قدرشناسی و تکریم رهبری معظم از خدمات نمایندگان ملت در دو سال گذشته پشتوانه مهمی برای ادامه راهی است که سلوک متین و صمیمانه در همراهی و کمک به سایر قوا به ویژه قوه مجریه همراه با حفظ حدود و ثغور قانونی پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار مجلس همانگونه که رهبر معظم تاکید کردند، اجرای قانون در کشور است و مناقشه در این امر پس از طی مراحل مقرر وجهی ندارد؛ البته با رعایت آداب قانونگذاری که رهبری متذکر شدند.

رییس مجلس یادآور شد: از آنجا که مجلس نهاد نظارتی بر سایر قوا است، تاکید رهبر معظم بر صیانت از این جایگاه در پرتو مراقبت درونی، نهایت توجه و احترام ایشان به مکانت خانه ملت را نشان می‌دهد که این نهاد ملی حامل نظارتی درونی بر خویش باشد.

لاریجانی گفت: ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک سازوکار آن را در آیین‌نامه مجلس طراحی خواهیم نمود.

نماینده قم تصریح کرد: اما آنچه بیش از هر چیز قلوب را مسخر کرد، توصیه رهبر به نحوه تصمیم‌گیری در هر اقدام تقنینی بود که بر اساس حجت شرعی باشد که این نظارت از هر عامل دیگری جهت دهنده تر خواهد بود.

رییس مجلس گفت: مجلس با سپاسگزاری از قدرشناسی رهبر معظم انقلاب مسائل اصلی مد نظر ایشان را به عنوان اولویت‌های جهت دهنده کار این نهاد تلقی نموده و به ویژه در شرایط فعلی پیچیده بین‌المللی آن را مبنای عمل خویش قرار خواهد داد.

عدم ابلاغ قانون تخلف است

لاریجانی در نشست علنی دیروز مجلس همچنین در پاسخ به یک تذکر در خصوص عدم ابلاغ قوانین مصوب مجلس تاکید کرد: قانونی که از سوی شورای نگهبان تایید شده است، باید سریعا ابلاغ شود و اگر این کار صورت نگیرد تخلف است و پیگیری خواهد شد.

این پاسخ لاریجانی پس از آن مطرح شد که علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تذکری از عدم ابلاغ قانون پذیرش دانشجو در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای توسط رییس‌جمهور انتقاد کرد و گفت: مجلس طرح دو فوریتی پذیرش دانشجو را با رای بالایی به تصویب رساند و با توجه به محدودیت زمانی که برای شرکت این داوطلبان در کنکور وجود دارد، این قانون هنوز ابلاغ نشده است.

وی گفت: متاسفانه در نامه‌ای که رییس‌جمهور به شورای نگهبان نوشت، به چند قانون از جمله این قانون اشاره کرده است، در حالی که هیچ یک از مواردی که رییس‌جمهور اعلام کرده مغایر با قانون اساسی نیست.

عباسپور با درخواست پیگیری این موضوع توسط لاریجانی ادامه داد: خواهش می‌کنم دستور بفرمایید قانونی که مجلس آن را به تصویب رسانده و شورای نگهبان با دقت نظر بررسی و تایید کرده است، سریعا ابلاغ شده و به اجرا در آید.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر عباسپور گفت: قانونی که مجلس آن را تصویب کرده و شورای نگهبان به تایید رسانده درست است و روز گذشته هم رهبر معظم انقلاب این موضوع را تاکید فرمودند.

وی گفت: وقتی مراحل تصویب قانونی در مجلس طی شد و شورای نگهبان آن را تایید کرد، باید سریعا ابلاغ شود و اگر این کار صورت نگیرد، تخلف است و پیگیری خواهد شد. وزارت مربوطه هم باید بداند آنچه که مسیر قانونی را طی کرده باید اجرا شود.

رییس مجلس ادامه داد: اما درباره اینکه آیا شورای نگهبان درست عمل کرده است یا خیر، هر که بحثی دارد می‌تواند با شورای نگهبان مطرح کند و در آن مرحله همه آزاد هستند. لاریجانی گفت: مسیر کار قانونی این است که اگر شورای نگهبان قانونی را تایید کرد، تقریبا کار تمام شده تلقی می‌شود.