پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج - ۸ آذر ۸۸

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در پیامی به کنگره عظیم حج، همه مسلمانان و حج‌گزاران را به استفاده از این فرصت گرانبها و مغتنم و بازشناسی وظیفه و نیاز اصلی فراخواندند و تاکید کردند: امروز مهمترین وظیفه امت اسلامی، مستحکم کردن الفت، برادری و پیوندها، مقاومت در مقابل دیو چند چهره استعمار و برائت از مشرکان در قول و عمل است. به گزارش ایسنا، متن پیام مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

موسم حج، فصل بهار معنویت و درخشش توحید در آفاق جهان است؛ و آئین حج، چشمه‏ زلالى است که می‌تواند حج‏گزار را از آلودگی‌هاى گناه و غفلت، پاک سازد و نورانیت فطرت خداداد را به جان و دل او باز گرداند. رها کردن لباس تفاخر و تمایز در میقات حج و درآمدن به لباس همگانى و یکرنگ احرام، نشانه و نماد یکرنگىِ امت اسلامى و فرمان نمادین اتحاد و همدلى مسلمانان در همه جاى جهان است. شعار حج از سویى: فَالهُکُم اِلهٌ واحِدٌ فَلَه اَسِلموا وَ بَشِّرِ المُخبِتین است، و از سویى؛ و المَسجِدِ الحَرامِ الَّذى جَعَلنه لِلنّاسِ سَوآءَ العاکِفُ فیهِ وَ الباد. و چنین هست که کعبه، افزون بر نمایندگىِ کلمه‏ توحید، مظهر توحید کلمه و برادرى و برابرى اسلامى نیز هست.

مسلمانانى که از چهار گوشه‏ جهان در اینجا به شوق طواف کعبه و زیارت حرم رسول اعظم صلى‏اله علیه و آله گرد آمده‏اند، باید این فرصت را براى مستحکم کردن پیوندهاى برادرى میان خود که درمان بسیارى از دردهاى بزرگ امت اسلامى است مغتنم شمارند. امروزه آشکارا مى‏بینیم که دست بدخواهان دنیاى اسلام، بیش از گذشته در کار تفرقه‏افکنى میان مسلمانان است و این در حالى است که امت اسلامى امروزه بیش از گذشته به انسجام و همدلى نیازمند است. امروز پنجه‏ خونین دشمنان در جاى جاىِ سرزمین‌هاى اسلامى به طور نمایان در کار فاجعه‏آفرینى است؛ فلسطین در سیطره‏ خباثت صهیونیست‌ها در رنج و محنت روزافزون است؛ مسجد‌الاقصى در معرض خطر جدى است؛ مردم مظلوم غزه پس از آن نسل‌کشى بى‏سابقه همچنان در سخت‏ترین شرایط به سر مى‏برند؛ افغانستان در زیر چکمه‏ اشغالگران، هر روز دچار مصیبتى تازه است؛ ناامنى در عراق، آرامش و راحت را از مردم سلب کرده است؛ برادرکشى در یمن داغى تازه بر دل امت اسلامى نهاده است. مسلمانان سراسر جهان بیندیشند که فتنه‏ها و جنگ‌ها، انفجارها و ترورها و کشتارهاى کور که در سال‌هاى اخیر در عراق و افغانستان و پاکستان به راه افتاده است، چگونه و کجا تدبیر و طراحى مى‏شود؟ چرا تا پیش از ورود تحکم‏آمیز و مالکانه‏ ارتش‌هاى غربى به سرکردگى آمریکا به این منطقه، ملت‌ها شاهد این همه مصیبت و محنت نبودند؟ اشغالگران از سویى نهضت‌هاى مقاومت مردمى در فلسطین و لبنان و دیگر نقاط را تروریست می‌نامند و از سویى تروریسم وحشى فرقه‏اى و قومى را میان ملت‌هاى این منطقه سازماندهى و رهبرى می‌کنند. منطقه‏ خاورمیانه و شمال آفریقا در دورانى طولانى و بیش از یک قرن، به دست دولت‌هاى غربى انگلیس و فرانسه و دیگران و سپس به دست آمریکا استثمار و اشغال و تحقیر شدند؛ منابع طبیعى آنان غارت و روحیه‏ آزادگى در آنان سرکوب شد و ملت‌هاى آنان گروگان طمع‏ورزى بیگانگان متجاوز شدند و پس از آن که بیدارى اسلامى و نهضت‌هاى مقاومت ملت‌ها، ادامه‏ آن وضع را براى ستمگران بین‏المللى ناممکن ساخت و مساله‏ شهادت و عروج الى‏اللَّه و فى‏سبیل‏اللَّه همچون عاملى بى‏بدیل در صحنه‏ جهاد اسلامى بار دیگر ظاهر شد، متجاوزانِ منفعل به شیوه‏هاى مزورانه روى آوردند و استعمار جدید را جایگزین روش گذشته کردند. ولى امروز دیو چند چهره‏ استعمار، همه‏ توانایی‌هاى خود را براى به زانو در آوردن اسلام به عرصه آورده است؛ از نیروى نظامى و مشت آهنین و اشغال صریح تا زنجیره‏ اهریمنى تبلیغات و به‌کارگیرى هزاران سامانه‏ دروغ پراکنى و شایعه‏سازى و از سازماندهى دستجات ترور و آدم‌کشى بیرحمانه تا گسترش دادن ابزارهاى فساد اخلاقى و تکثیر و ترویج مواد مخدر و تخریب عزم و روحیه و اخلاق جوانان و از تهاجم همه‌جانبه‏ سیاسى به مراکز مقاومت تا برانگیختن نخوت‌هاى قومى و تعصب‌هاى فرقه‏اى و ایجاد دشمنى میان برادران.

اگر میان ملت‌هاى مسلمان و میان فرقه‏هاى اسلامى و اقوام مسلمان با یکدیگر، محبت و حسن‏ظن و همدلى، جاى بدگمانى و بدبینى را که خواسته‏ دشمنان است بگیرد، بخش اعظم توطئه و تدبیر بدخواهان را خنثى خواهد کرد و نقشه‏هاى شوم آنان را براى سیطره‏ روزافزون بر امت اسلامى عقیم خواهد ساخت.

حج یکى از برترین فرصت‌ها براى این هدف والا است.

مسلمانان با همکارى و تکیه بر مبانى مشترکى که قرآن و سنت بدان ناطق است، قدرت خواهند یافت که در برابر این اهریمن چندچهره بایستند و آن را مغلوب اراده و ایمان خود سازند. ایران اسلامى با پیروى از درس‌هاى امام خمینى کبیر، نمونه‏ بارز این مقاومت موفق است. آنان در ایران اسلامى شکست خورده‏اند. سى‏ سال ترفند و توطئه و دشمنى از کودتا و جنگ تحمیلى هشت ساله، تا تحریم و مصادره‏ اموال، و از جنگ روانى و تبلیغاتى و صف‏بندى رسانه‏اى تا تلاش براى جلوگیرى از رشد علمى و دستیابى به دانش‏هاى نوین و از جمله دانش هسته‏اى و حتى تحریک و دخالت آشکار در ماجراى پرشکوه و پرمعناى انتخابات اخیر، همه و همه به صحنه‏هایى از شکست و انفعال و سرگردانى دشمن تبدیل شد و آیه: انّ کیدالشیطان کان ضعیفا در برابر چشم ایرانیان بار دیگر مجسّم گشت. در هر نقطه‏ دیگر نیز که مقاومت برخاسته از عزم و ایمان، مردم را به مصاف مستکبران پرمدعا کشانید، پیروزى نصیب مومنان و شکست و رسوایى سرنوشت حتمى ستمگران شد. فتح‏نمایان ۳۳ روزه در لبنان و جهاد سرافراز و پیروز غزه در سه سال اخیر، شاهد زنده‏ این حقیقت است.

توصیه‏ موکد اینجانب به عموم حاجیان سعادتمند و به خصوص به علماء و خطباء کشورهاى اسلامى که در این میعاد الهى حضور یافته‏اند و به خطباء جمعه‏ حرمین شریفین، آن است که با فهم درست مساله، وظیفه‏ امروزى و فورى خود را باز شناسند. با همه‏ توان، توطئه‏ دشمنان اسلام را براى مستمعان خود باز گویند و مردم را به الفت و اتحاد فراخوانند. از هر آنچه به سوءظن مسلمانان به یکدیگر مى‏انجامد، به جِد بپرهیزند و هرچه انگیزه و فریاد دارند بر سر مستکبران و دشمنان امت اسلامى و راس فتنه‏ها یعنى صهیونیسم و آمریکا فرو ریزند و برائت از مشرکین را در قول و عمل به ظهور رسانند.

از خداوند متعال هدایت و توفیق و کمک و رحمتش را براى خود و همه‏ شما متضرعانه مسالت می‌کنم.

والسلام علیکم

سیدعلى حسینى خامنه‌‌اى

سوم ذى‏‌الحجه‌الحرام ۱۴۳۰

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌‌الاسلام آقای حاج شیخ مهدی قاضی

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر، معظم انقلاب اسلامی، در پیامی درگذشت عالم خدمتگزار و ایثارگر مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ مهدی قاضی را تسلیت گفتند.

متن پیام به این شرح است:

بسم‌الله‌ الرحمن الرحیم

درگذشت عالم خدمتگزار و ایثارگر جناب حجت‌‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ مهدی قاضی رحمه‌‌الله علیه را به خاندان مکرم ایشان و به همه ارادتمندان این شخصیت روحانی دانا و توانا تسلیت عرض می‌کنم. خدمات برجسته این روحانی پرتلاش و مبتکر چه پیش از انقلاب و چه در دوران مبارک جمهوری اسلامی، از ایشان، شخصیتی کم‌نظیر در جامعه روحانیت و حوزه‌های علمیه پدید آورده بود و درگذشت ایشان، فقدانی تاسفبار است.

از خداوند متعال رحمت و مغفرت و اجر جزیل برای تلاش خستگی‌ناپذیر و فداکارانه این روحانی عالیقدر مسالت می‌کنم.

سیدعلی‌ خامنه‌ای

۵/آذر/۱۳۸۸