رکود بازار مسکن در اراک
مهدیس فرقانی
اراک، مرکز استان مرکزی یکی از شهرهای نسبتا کوچک در فاصله ۲۸۸کیلومتری تهران است. طی سال‌های اخیر این شهر دستخوش تغییرات زیادی شده به طوری که شهرک‌های صنعتی زیادی در این شهر تاسیس شده است.

شهر اراک را می‌توان مانند سایر شهرهای دیگر از نظر طبقه‌بندی قیمت مسکن به سه منطقه تقسیم کرد. خیابان‌های ملک، عباس‌آباد، نیسانیان در قسمت شمال، خیابان‌های محسنی، حصار، حاج باشی و بازار در مرکزیت و خیابان‌های چشمه موشک و فوتبال در جنوب شهر اراک قرار گرفته‌اند که مسلما قیمت زمین و آپارتمان از مناطق شمال شهر به مناطق جنوب شهر سیر نزولی دارد.
قیمت هر متر آپارتمان در شمال شهر اراک از یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان تا ۳میلیون تومان و در مرکز شهر از ۸۰۰هزار تومان تا ۲میلیون تومان و در مناطق جنوب شهر حدودا از ۱۰میلیون تومان تا ۳۰میلیون تومان برآورد شده است و اغلب خانه‌های جنوب شهر قولنامه‌ای هستند.
طبق گفته برخی از مشاوران املاک شهر اراک، هر واحد آپارتمان قیمت نسبتا بالایی دارد به طوری که به واسطه افزایش جمعیت و رشد تقاضا برای خانه‌دار شدن متقاضیان با مشکل روبه‌رو هستند که این امر به نوبه خود باعث رکود بازار مسکن در این شهر شده و وام‌های مسکن 18میلیون تومانی هم نتوانسته کارساز باشد.
مشاوران املاک اراک امیدوارند که هر چه سریع‌تر این مساله حل شده و بازار مسکن از این رکود خارج شود.