هفدهمین دوره دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی دیروز با حضور حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.

ایشان همچنین شماری از جانبازان و فرزندان شهدای نیروی انتظامی را مورد تفقد قرار دادند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این مراسم، امنیت را زمینه‌ساز موفقیت و پیشرفت جامعه در عرصه‌های مختلف دانستند و با اشاره به وظیفه بسیار مهم و افتخارآمیز نیروی انتظامی در برقراری امنیت تاکید کردند: امروز نیروی انتظامی در خدمت مردم، در کنار مردم و پشتیبان آنان است و آحاد مردم نیز به این نیرو افتخار می کنند و به آن اعتماد دارند.

ایشان عطوفت و رافت با مردم و اقتدار در مقابل قانون‌شکنان و برهم‌زنندگان نظم را دو جنبه مهم وظیفه نیروی انتظامی برشمردند و افزودند: خداباوری، تعهد، احساس مسوولیت، مردم دوستی و شجاعت در مقابل اخلال گران در امنیت جامعه از ویژگی‌های مهمی است که باید در نیروی انتظامی متبلور باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به افتخارات و عزت ملی که ملت ایران در منطقه و جهان به دست آورده است، خاطرنشان کردند: بدخواهان این ملت، موفقیت و عزت ملت ایران را در مقابل منافع نامشروعی که برای خود تعریف کرده‌اند می‌بینند، بنابراین درصدد اخلال در مسیر پیشرفت‌های علمی و سیاسی، و ایجاد ناامنی هستند که نیروی انتظامی باید بسیار هوشیار باشد.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای درخصوص ایجاد امنیت برای آحاد مردم تصریح کردند: همه آحاد جامعه با هر مذهب و قومیتی و همچنین با هر گرایش سیاسی و سلیقه‌ای، در برخورداری از امنیت یکسان هستند و فقط باید اخلال گران در امنیت مردم احساس ناامنی کنند.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین در جمع فرماندهان، مدیران ارشد اجرایی، رؤسای دانشکده‌ها و اعضای هیات علمی نیروی انتظامی، رویکرد جدید نیروی انتظامی را برای برخورد علمی با مسائل مختلف اجتماعی و همچنین مسائل حرفه‌ای و تخصصی این نیرو، اقدامی مطلوب و درخور تقدیر دانستند و تاکید کردند: دیدگاه‌ها و نظرهای کارشناسانه علمی در حوزه‌های مربوط به وظایف نیروی انتظامی، حتما باید در عمل نیز اجرایی شوند و تحقیقات علمی در مرحله نظر متوقف نمانند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به عقب ماندگی تاریخی علمی ملت ایران به دلیل بی تدبیری و وابستگی حاکمان قاجار و پهلوی، افزودند: یکی از آثار این عقب ماندگی علمی، روحیه تقلید در موضوعات مختلف اعم از علمی و آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با خودباوری ملت ایران، این روحیه تضعیف شده است، اما باید با نگاه نو در مسائل مختلف به ویژه مسائل علمی روحیه تقلید را از بین برد.

ایشان استفاده از دستاوردهای علمی دیگران را متفاوت با تقلید صرف دانستند و خاطرنشان کردند: نیروی انتظامی نیز باید در چارچوب وظایف و ماموریت‌های خود، نگاه نوینی داشته باشد که دربردارنده موضوعات‌سازمانی آن، اعم از نیروی انسانی، آموزشی و مهارت‌های تخصصی باشد.

فرمانده کل قوا تاکید کردند: در این نگاه نو باید پلیس ایرانی براساس مبانی و روش‌های جدید و متناسب با روحیه، فرهنگ، و رفتار اجتماعی ملت ایران تعریف شود.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به ظرافت و پیچیدگی وظیفه نیروی انتظامی، بر ضرورت رعایت جنبه‌های علمی روان شناختی و جامعه شناختی در برخورد با قشرهای مختلف مردم تاکید کردند و درخصوص اجرای طرح امنیت اجتماعی افزودند: نیروی انتظامی باید با پرهیز از طرح‌های موسمی و موقت، طرح امنیت اجتماعی را با قدرت ادامه دهد تا اهداف آن در جامعه نهادینه شود.

فرمانده کل قوا با یادآوری وظایف دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی در ارتقای امنیت اجتماعی خاطرنشان کردند: نیروی انتظامی در ادای آن بخش از وظایفی که برعهده این نیرو است، بدون توجه به برخی جوسازی‌ها و مخالفت‌ها، به وظیفه خود عمل کند.