دنیای اقتصاد- به‌رغم تاکید دولت بر عدم ارائه بودجه چند دوازدهمی به مجلس،‌ مجلسی‌ها بار دیگر بر ضرورت ارائه این نوع از لایحه در کنار لایحه کامل بودجه ۹۲ اصرار کردند. به گفته یک عضو هیات‌رییسه مجلس، «علی لاریجانی در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس تاکید کرده است که دولت باید علاوه‌بر لایحه کامل بودجه، لایحه دودوازدهم را هم به مجلس ارائه کند.» در پایان جلسه دیروز مجلس هم ۲۹ نماینده در تذکری مکتوب خطاب به رییس‌جمهور خواستار ارائه لایحه چند دوازدهمی از سوی دولت شدند. ۲۹ نماینده در تذکری کتبی به رییس‌جمهور مطرح کردند

اصرار مجلس بر ارائه لایحه چنددوازدهم بودجه

عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رییسه مجلس

دنیای‌اقتصاد- به‌رغم عدم استقبال دولت از ارائه بودجه چند دوازدهمی به مجلس،‌ مجلسی‌ها بار دیگر بر ضرورت ارائه بودجه دو دوازدهمی در کنار لایحه کامل بودجه ۹۲ اصرار کردند. با این اوصاف ماراتن تلاش نمایندگان برای رسیدن لایحه بودجه به بهارستان و دست دست کردن دولت در تهیه و تقدیمش به مجلس به مرحله پرابهامی رسیده است. در اثنای این ماجرا، یک عضو هیات‌رییسه مجلس توضیحات علی لاریجانی در خصوص لایحه بودجه در جلسه دیروز مجلس را این‌گونه روایت کرد: «آقای لاریجانی درباره این موضوع که یکی از مسوولان دولتی گفته بود مجلس باید خود را با شرایط تطبیق دهد و اشاره آن به وضعیت لایحه بودجه در دولت بوده است، گفت که این حرف منطقی نیست. ارائه لایحه بودجه از وظایف دولت است و حال که دولت تاخیر داشته باید علاوه بر لایحه بودجه لایحه دو دوازدهم به مجلس ارائه شود.» اشاره لاریجانی به اظهارات محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون رییس‌جمهور در نظارت بر قانون اساسی است که دو روز قبل گفته بود: «قطعا دولت بنایی بر ارائه بودجه چند دوازدهم به مجلس ندارد و بهتر است مجلس در برخی مواقع خود را با شرایط تطبیق دهد.» در عین حال بر اساس گفته‌های رییس و نمایندگان مجلس در صورتی که دولت لایحه دو دوازدهم ندهد مجلس ناچار است مانند دو سال قبل تنخواه برای دولت تصویب کند. آخرین خبرها از دولت نیز حکایت از ورود دولت به بررسی جداول بودجه دارد که به نظر می‌رسد در نهایت سرانجام این بررسی‌ها به زمان بازگشت محمود احمدی نژاد از مصر موکول شده باشد. در این شرایط ۲۹ نماینده مجلس در تذکری مکتوب به دولت خواستار ارائه لایجه چند دوازدهمی از سوی دولت شدند. همچنین سید شریف حسینی، عضو هیات‌رییسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته است که رییس مجلس تاکید دارد «حال که دولت تاخیر داشته باید علاوه بر لایحه بودجه، لایحه دو دوازدهم به مجلس ارائه شود.» علی لاریجانی این سخنان را در بین توضیحات غیرعلنی روز گذشته‌اش به نمایندگان در رابطه با توافقات صورت گرفته در جلسات مشترک دولت و مجلس با آنها در میان گذاشت.

باهنر: هر ساعت که می‌گذرد...

نایب رییس مجلس هم در جلسه علنی دیروز بر ضرورت ارائه همزمان لایحه بودجه چنددوازدهمی با لایحه بودجه کل کشور از سوی دولت تاکید کرد. در پایان جلسه دیروز مجلس، حمیدرضا عزیزی در تذکری با اشاره به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۲ ، گفت: چون در انجام این تکلیف قانونی مهم تعلل شده، براساس ماده ۱۸۸ آیین نامه داخلی مجلس، دولت الزام دارد همراه با لایحه بودجه کل کشور، لایحه چند دوازدهم را هم به مجلس تقدیم کند.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ محمدرضا باهنر نایب‌رییس مجلس نیز که ریاست بخش پایانی جلسه مجلس را برعهده داشت با وارد دانستن این تذکر، گفت: بارها و بارها نمایندگان اعلام کرده‌اند، ریاست مجلس تذکر داده و نامه نوشته‌اند، معاون نظارت مجلس تذکر دادند و همچنان ما منتظر لایحه بودجه سال ۹۲ به انضمام لایحه چند دوازدهم بودجه که دولت موظف به ارائه همزمان آن است، هستیم. وی تاکید کرد: هر روز و هر ساعتی که می‌گذرد این تخلف قانونی متاسفانه استمرار پیدا می‌کند.

مصری: دولت خود را با قانون تطبیق دهد

افزون بر اینها، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس با اشاره به پایان مهلت قانونی برای ارائه لایحه بودجه به مجلس گفت: بر اساس قانون آیین‌نامه مجلس اگر تا ۱۵ آذر دولت بودجه را به مجلس نیاورد باید دو لایحه را ارائه کند؛ یکی لایحه بودجه و دیگری لایحه چنددوازدهم. عبدالرضا مصری افزود: در چند سال اخیر میانگین روزهایی که مجلس به لایحه بودجه پرداخته ۴۸ تا ۶۰ روز بوده است، ولی سال گذشته چون این لایحه دیر به مجلس آمد، بررسی و تصویب آن تا ۹۳ روز طول کشید.

عبدالرضا مصری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت گفته مجلس باید خود را با شرایط دولت تطبیق دهد، تصریح کرد: دولت و مجلس باید خود را با قانون تطبیق دهند.

تذکر ۲۹ نماینده به رییس‌جمهور

در همین زمینه، ۲۹ نماینده مجلس در تذکری مکتوب به رییس‌جمهور خواستار ارائه لایحه چنددوازدهمی بودجه توسط دولت شدند. جواد جهانگیرزاده عضو هیات‌رییسه مجلس، در پایان جلسه دیروز با اعلام این تذکر اظهار کرد: جعفرزاده، نقوی، توکلی، سقایی، نادران، زمانیان، سید‌هادی حسینی، باقری، موسوی لارگانی، نعمتی، سلطانی، لاهوتی، ثروتی، حیدرپور، دهدشتی، احمدی‌، شهریاری، مصباحی مقدم، آصفری، مرندی، عزیزی فارسانی، شوهانی، رحماندوست، مقیمی، سلیمی، تابش، سبحانی‌نیا، فتح‌الله حسینی و جواد جهانگیرزاده این تذکر را امضا کرده‌اند. به گفته‌ این عضو هیات‌رییسه مجلس در این تذکر آمده است که باید تکلیف دولت به تقدیم لایحه چند دوازدهمی بودجه و جدول منابع و مصارف ارزی بر اساس قانون اساسی و قانون برنامه‌ پنج ساله‌ پنجم و قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، همراه با لایحه بودجه کل کشور اجرا شود.

مرکز پژوهش‌ها: نفت راکمتر از ۹۰ دلار ببندید

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی قیمت نفت کشورهای مختلف در سال ۲۰۱۳ را پیش‌بینی و پیشنهاد کرد این نرخ در لایحه بودجه سال ۹۲ ایران کمتر از ۹۰ دلار در نظر گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز اعلام داشت: اداره اطلاعات انرژی، قیمت نفت خام برنت و نفت خام وست تگزاس اینترمدییت در ازای هر بشکه را به ترتیب ۱۰۴ و ۳۸/۸۸ دلار برای سال ۲۰۱۳ تخمین زده است. این در حالی است که شنیده می شود دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در پیش‌بینی خود برای بودجه سال ۱۳۹۲ نفت خام را از قرار بشکه‌ای ۹۰ دلار در نظر بگیرد.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به رشد کند اقتصاد دنیا و نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی، بیشتر کشورها قیمت نفت خود را برای بودجه سال ۲۰۱۳ بین ۸۰ تا ۹۰ دلار برای هر بشکه پیش‌بینی کرده‌اند. به نظر می‌رسد لازم است دولت به منظور کاهش خطرپذیری و با احتساب شرایط کنونی دنیا و اعمال برخی شرایط ناخواسته علی ایران، قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور را با ملاحظات دقیق‌تری در نظر بگیرد. بنابراین اگر قیمت نفت خام ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲، ۹۰ دلار در نظر گرفته شود، حد بالای قیمت‌های در نظر گرفته شده در دیگر کشورهای ذکر شده در این گزارش خواهد بود.