نامی پتگر نقاش برجسته ایرانی درگذشت

نامی پتگر عصر روز سه‌شنبه هشتم مرداد بر اثر سکته قلبی در ۶۳ سالگی در آتلیه خود در شهر نوشهر از دنیا رفت.

پیکر این هنرمند فقید روز شنبه ۱۲ مرداد ساعت ۹ صبح از مقابل خانه هنرمندان ایران تا بهشت سکینه در اتوبان کرج بعد از عوارضی قزوین تشییع می‌شود.

پتگر سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شد و از ابتدا مانند پدرش علی اصغر پتگر که استاد او نیز بود، به شیوه واقعگرایانه نقاشی می‌کرد. او سال ۱۳۴۴ یک آموزشگاه مستقل هنر طراحی و نقاشی در تهران تاسیس کرد و در این آموزشگاه خصوصی به هنرجویان مستعد آموزش می‌داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، واقعگرایی آثار پتگر از ناتورالیسم تغزلی به سوی تجرد و به نوعی بیان تمثیلی با حال و هوای تغزلی و شرقی گرایش پیدا کرد و همین ویژگی‌ها آثار رنگ و روغنی او را از آثار فیگوراتیو و غربی متمایز ساخته است.

پتگر با سفر به مناطق مختلف ایران در آثار خود از ویژگی‌های جغرافیایی متنوع و هماهنگی‌های گوناگون رنگ‌های خالص در صنایع دستی تاثیر گرفت. او با وجود اطلاعات بسیار زیاد خود از هنر کلاسیک و مدرن که حاصل سفر به شهرهایی همچون رم، واتیکان، فلورانس و پاریس بود، حس و ادراک شهودی ایرانی خود را از دست نداد.

این هنرمند فقید در بسیاری از نمایشگاه‌های مهم داخلی شرکت داشت که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه هنرمندان خاورمیانه در سفارت ترکیه، نمایشگاه هنرمندان معاصر در سالن جدید موزه ایران باستان و نمایشگاه مکتب کمال الملک و پیروانش در نگار‌خانه مهر شاد، قبل از انقلاب و نمایشگاه هنرمندان معاصر ایران در فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاه هنرمندان معاصر ایران در موزه هنرهای معاصر بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد. او از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۹ با آثار خود در نمایشگاه‌های دو سالانه ایران حضور داشت. پتگر از سال‌ها پیش در شمال کشور زندگی می کرد. مجلس ختم مرحوم پتگر روز دوشنبه ۱۴ مرداد در مسجد الرضا واقع در خیابان نیلوفر از ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ برگزار می‌شود.