تاکید نوبخت بر نقش مهم مجلس در انتخابات ریاست جمهوری+فیلم

محمد باقر نوبخت در نشست خبری شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ خود با اشاره به برنامه مصوب اعتدال و توسعه برای سال آینده ، اظهار کرد: در اجلاسیه اخیر حزب، نگرانی جدی نسبت‌ به مسائل اقتصادی، اجتماعی اعلام شد و راه حلی هم ارائه شد. نگرانی ما در حزب عمدتا معطوف به اطلاعاتی است که در برخی گزارش‌ها حتی بدون مطالعه گزارش‌های رسمی دولت ارائه می‌شود.

وی با استناد به گزارش رسمی بانک مرکزی، به میزان استقراص دولت از بانک‌ها ، حجم اوراق منتشره در سه سال گذشته و میزان بدهی دولت سیزدهم برای دولت چهاردهم ، ارزش پول ملی، متوسط نرخ تورم اشاره کرد و درباره شرایط اقتصادی کشور در دولت دوازدهم مدعی شد: در سایه انتخاب مردم برای تعامل سازنده با دنیا، نرخ تورم در دو سال تک رقمی شد و جمعیت اشتغال به ۲۴ میلیون نفر افزایش یافت. ۵ سال نرخ ارز  زیر ۴ هزار تومان حفظ شد. قدرت خرید کارکنان دولت جبران شد و از سال ۹۲ تا ۹۶ میزان افزایش حقوق بیش از نرخ تورم بود.

خبر مرتبط
«لاریجانی» از «نوبخت» حمایت کرد +فیلم

علی لاریجانی در یک پیام ویدئویی حمایت خود از محمد باقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه را اعلام کرد.

وی با تاکید بر این‌که «مسئولان باید از سازوکاری که مردم را برنجاند پرهیز کنند»  ابراز عقیده کرد: یک نفر مثل زیباکلام که عقایدش را آزاد اعلام می‌کند، نباید به زندان برود بلکه باید از کرسی‌های آزاداندیشی به او پاسخ داده شود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با بیان این‌که «مجلس می‌تواند نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد»  گفت: نگاه حزب اعتدال و توسعه معطوف به اقلیتی در مجلس است که می‌توانند به جای ورود به مذاکرات قدرت در مجلس، مطالبات اکثریت مردم را بیان و برای مردم تلاش کنند.

وی با اشاره به نتایج بررسی صلاحیت‌ها از جمله رد صلاحیت حسن روحانی در مجلس خبرگان رهبری افزود: شورای نگهبان هم می‌تواند اقدامی کند تا شخصیت‌هایی به میدان بیایند که بتوانند تحول ایجاد کنند.

وی در پاسخ پرسشی درباره اجرای طرح گشت ارشاد، با روش‌های به کار گرفته شده در این طرح مخالفت کرد.

نوبخت در پاسخ به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم با اشاره به انتقادات از دولت قبلی توضیح داد: کسری بودجه به معنای عدم تحقق درآمدهاست که کمتر هم هزینه می شود. دولت سیزدهم بر مبنای نامه دفتر رئیس جمهور  و سازمان و برنامه و بودجه اعلام کرد خزانه خالی دریافت کردیم. این نامه مربوط به تاریخ ده مرداد ۱۴۰۰ است. ما توافقی کردیم که از ماده ۱۱ قانون هدفمندی  یارانه ها استفاده کنیم تا ۲۰ درصد از آن را برای اعتبارات هزینه ای و طرح های ناتمام استفاه کنیم و ۶ هزار میلیارد تومان  استفاده کنیم. آن نامه مربوط به این ۶ هزار میلیارد تومان است که تمام شده بود.از خزانه خالی روزانه پول می‌آید و روزانه هزینه می‌ شود و خزانه خالی یعنی هیچ پولی آنجا نباشد.

وی بار دیگر به میزان استقراض در دولت سیزدهم از بانک‌ها، میزان بدهی دولت، درآمد ارزی کشور نسبت به سال ۹۹ ، اوراق منتشر شده دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: نرخ تورم در سال ۹۲، ۳۴ درصد بود. این نرخ به تدریج کاهش یافت و در سال ۹۳ تا ۹۶ کاهش یافت و دو سال نرخ تورم تک رقمی داشتیم. در پایان سال ۹۹، ۳۶.۴ درصد بود که در ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد رسید. در ۱۴۰۱ به ۴۵ و در ۱۴۰۲، ۴۰ بوده است و میانگین در حد ۴۲ درصد است. رشد اقتصادی در پایان سال ۹۹، ۴.۱ درصد بود.

وی همچنین گفت: اعتقاد داشتیم ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت نبود بلکه یارانه به تولید بود. جهش تورم ناشی از حذف این ارز بود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تصریح افزود: یک عدد ۶۰ درصدی  تورم در انتهای دولت دوازدهم   مطرح شده است که  واقعاً نمی‌دانیم این عدد بر اساس کدام آمارهای رسمی اعلام شده است و تورم را با آن عدد مقایسه می‌کنند و می‌گویند ۲۰ درصد آن را کاهش داده‌اند و آن را یک موفقیت تلقی می‌کنند.

وی تحریم سال‌های ۹۷ و ۹۸، را شوک توصیف کرد و گفت: آنچه در زمان ترامپ اجرا می‌شد با الان تفاوت دارد. دولت قبل که مدعی تعامل بود، حاضر نشد ملاقات با ترامپ را بپذیرد. چقدر رئیس‌جمهور فرانسه وساطت کرد که این ملاقات انجام شود اما دولت مقاومت کرد. دولت دوازدهم تلاش کرد شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد که شرایط برای  دولت سیزدهم  بهتر شود. اگر مردم بخواهند، اصلاحات و بهبود شرایط ممکن است و حزب اعتدال و توسعه ماموریت خود را برای اصلاح این شرایط برای سال آینده به کار می‌برد.

وی درباره اجرای مسکن مهر در دولت ۱۱ و ۱۲   گفت:  در دولت سیزدهم اعلام شده است که  ۲۴۰هزار مسکن مهر باقی مانده از  دولت دوازدهم که به عنوان تعهد به دولت سیزدهم رسیده است و البته ۱۴۰هزار عدد از این مسکن در دولت ۱۳ ساخته و تحویل شده است .این در حالی است که برای دولت یازدهم از تعهد ۲.۲ میلیون مسکن مهر دولت آقای احمدی نژاد ، یک میلیون و ۵۱۰ هزار مسکن مهر به دولت یازدهم  به عنوان تعهدات باقی مانده رسید  و آن دولت توانست یک میلیون و ۲۸۷ هزار مسکن را ساخته و تحویل دهد  و این در کنار ۵۱۴ هزار و ۲۲۶ مسکن روستایی ساخته شده و ۱۲۰ هزار مسکن محرومان که از سال ۹۷ اقدام به ساخت آن شد و ۷۴ هزار و ۱۲۲ مسکن  هم به مدد جویان بهزیستی تحویل شد  و همه اینها در کنار مسکنی بود که ناشی از زلزله وسیل خراب شده و ان را بازسازی کرده و ساخته است.

اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین در اختیار وزیر کشور بود

رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت یازدهم و دوازدهم درباره اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ هم گفت: تخمین زده می‌شد که حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین داده می‌شد. تصمیم سه قوه این شد که قیمت باید تغییر کند. دولت مخالف بود ولی این سیاست تایید شده در سطح سران قوا بود و دولت آن را پذیرفت و تصمیم این شد که وزیر کشور در شب جمعه هر هفته‌ای که مناسب می‌داند، اجرا کند. اجرا در اختیار وزیر کشور بود و حرف حسن روحانی هم به این معنا نبود که از افزایش قیمت بنزین خبر ندارد بلکه زمان  اجرا در اختیار وزیر کشور بود.

وی با بیان این‌که «تا سال ۹۶ که دلار زیر ۴ هزار تومان بود، دولت در بازار ارز مداخله‌ای نداشت: افزود: با شوک تحریمی، افزایش قیمت ارز شروع شد و امکان کنترل آن بسیار دشوار بود. الان هم اگر شوکی وارد شود، ارز تا ۷۰ هزار تومان بالا می‌رود. آن زمان کالاها را به سه دسته تقسیم کردیم و ارز ۴۲۰۰ تومان برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم تخصیص داده شد. برخی معتقد بودند که اگر این ارز حذف شود، اتفاقی نمی‌افتد چون کسانی که این ارز را دریافت می‌کنند آن کالاها را با قیمت بیشتر به فروش می‌رسانند. بعد از این‌که این ارز حذف شد دیدید چه اتفاقی افتاد و بخشی از تورم مربوط به همین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و بعد ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شد.

رجل سیاسی منفعل نباید داشته باشیم

وی درباره میزان تاثیرگذاری نامه اخیر روحانی به شورای نگهبان ابراز عقیده کرد: این نامه مستدل، متقن و براساس اصول قانون اساسی و پاسخ به افکار عمومی است ولی اینکه شورای نگهبان چقدر آن را بپذیرد بحث دیگری است. رجل سیاسی منفعل نباید داشته باشیم وکسی که عشق مردم را دارد باید تا آخرین نفس اقدام کند و موارد مورد نقد را برطرف کند. باید از روش های مدنی استفاده شود و اعتدال و توسعه و آقای روحانی  از کنش هاش مدنی استفاده می‌کنند.

تا تحریم وجود داشته باشد، حداکثر می‌توان شرایط موجود را حفظ کرد

وی در خصوص تاثیر افزایش درآمدهای نفتی بر شرایط کشور تصریح کرد: وقتی درآمد ارزی ۷.۵ میلیارد دلاری سال ۹۸ به ۳۵ میلیارد دلار افزایش پیدا می کند، باید انتظار بهبود شرایط را داشت ولی مدیران دولت سیزدهم را درک می‌کنم. تا تحریم وجود داشته باشد، حداکثر می‌توان شرایط موجود را حفظ کرد. ما این را به صراحت گفتیم.

وی در خصوص دیدگاهش درباره اصلاح مالیات، گفت: جلو فرار مالیاتی به جای تحمیل نرخ های فزاینده بر جمعیت‌های مشمول مالیاتی گرفته شود. مالیات ها به صورت منطقی محاسبه شود. عناوین کلی  طلافروشان و بنگاه داران ما را نفریبد که می‌توان ارقام قابل توجهی از آنها مالیات گرفت.

برنامه حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات ریاست جمهوری

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره برنامه‌های این حزب برای انتخابات سال آینده، گفت: این حزب خود را موظف می‌داند در بهبود شرایط کشور نقش موثری ایفا کند. این نقش می‌تواند با افزایش شاخص نماد جمهوریت یعنی افزایش مشارکت مردم در انتخابات رخ دهد و حزب دنبال تکمیل کادرسازی خود است. مصمم هستیم دفاتر خود در تمام استان‌ها را فعال کنیم. برای انتخابات آینده خود را آماده می‌کنیم و چهره‌های مقبول و رجل سیاسی را معرفی می‌کنیم. دفتر سیاسی ما فعال است و سفرهای استانی به دفاتر خود داریم. ما در یک سال آینده فعال خواهیم بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.