دنیای اقتصاد- اهواز آلوده‌ترین شهر جهان اعلام شد. این گزینش بر اساس نخستین نظرسنجی جهانی انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته که در آن علاوه بر اهواز به نام سنندج هم در رده‌های بالای آلوده‌ترین شهرهای جهان اشاره شده است. به این ترتیب و بر اساس این نظرسنجی شهرهایی در ایران (اهواز و سنندج)، هند، پاکستان و پایتخت مغولستان در میان آلوده‌ترین شهرهای جهان از نظر وضع هوا هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، در این گزارش بیان شده که اهواز در جنوب غربی ایران با داشتن بالاترین میزان ذرات معلق در هوا به اندازه‌ای کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر با اختلاف زیادی بالاتر از شهرهای دیگر قرار دارد.این گزارش در شرایطی اهواز را آلوده‌ترین شهر جهان اعلام کرده است که پیش‌تر از زمانی که پای ریزگردها و گرد و غبار عربی به آسمان ایران باز شد،استان‌های غربی و جنوب غربی اولین مراکزی بودند که با این پدیده درگیر بودند.

به طوری که اهواز، ایلام و شهرهای کردستان همواره اولین شهرهایی بودند که از این موضوع متاثر می‌شدند. علاوه بر اینکه اهواز به لحاظ صنعتی بودن به طور طبیعی از آلودگی رنج می‌برد. این البته در شرایطی است که بسیاری از استان‌های کشور از جمله تهران، کردستان، زنجان و ... نیز متاثر از مقوله آلودگی هوا هستند و روزهای پاک در آسمان کشور کاهش پیدا کرده است. برای حل این مشکل سازمان محیط زیست با برخی کشورهای عربی چون عراق وارد مذاکره شده است، اما به گفته نماینده اهواز نتیجه‌ای از این مذاکرات حاصل نشده است.

با این حال علیرضا مصداقی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که «علت اینکه اهواز آلود‌ه‌ترین شهر دنیاست، چیست؟» صرفا ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است که «بنده ۲۰ ، ۲۵ روز نبودم و مسافرت بودم و در حقیقت با موضوع آشنا نیستم.»

سازمان بهداشت جهانی اما این فهرست را روز دوشنبه منتشر کرده و در آن بر نیاز به کاهش آلودگی هوا تاکید دارد. بنا بر این گزارش، میزان سالانه این آلودگی در اهواز ۳۷۲ میکروگرم در هر متر مکعب بوده است. صنایع سنگین و کیفیت پایین سوخت دو علت مهم آلودگی در این شهر ۳/۱ میلیون نفری هستند.براساس این گزارش اولان باتور پایتخت مغولستان با آلودگی ۲۷۹ میکروگرم در هر متر مکعب در رده بعدی و سنندج با ۲۵۴ میکروگرم در رده سوم قرار دارد. شهرهایی در پاکستان و هند مانند کتا و کانپور در کنار بوتسوانا هم دارای آلودگی‌های زیادی تشخیص داده شده‌اند.

بر اساس این گزارش، میزان آلودگی در شهرهای استرالیا ۱۳ میکروگرم در هر مترمکعب بوده است که این میزان در وایتهورس مرکز ایالت یوکون فقط ۳ میکروگرم و در سانتافه نیومکزیکو ۶ میکروگرم بوده است. این میزان در واشنگتن ۱۸، در توکیو ۲۳ و در پاریس ۳۸ میکروگرم در هر مترمکعب بوده است.

انتقاد نماینده اهواز در مجلس از دولت

پس از انتشار این گزارش نماینده اهواز در مجلس از مسوولان به ویژه رییس جمهور خواست که کمیته‌ای جهت بررسی و حل مشکل آلودگی در شهر اهواز تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا، شریف حسینی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر دوم استانی هیات دولت به استان خوزستان، به مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های استان خوزستان برای کاهش پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از گذشت دو سال و نیم از این مصوبه هنوز هیچ اتفاق عملی صورت نگرفته است. وی افزود: همچنین قرار بود با کشورهای همسایه نشست‌هایی برای حل این مشکل برگزار شود.

ریزگرد‌ها، صنایع نفتی و خودرو‌ها اهواز را آلوده کرده‌اند

در همین رابطه مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان مهم‌ترین منابع آلودگی هوای شهر اهواز را پدیده گرد و غبار، صنایع و خودرو‌ها اعلام کرد. تورج همتی در گفت‌و‌گو با فارس گفت: براساس آخرین مطالعات آلودگی هوای اهواز، صنایع نفتی به دلیل سوزاندن مقادیر عظیمی از گازهای حاوی سولفور و نیز مایعات زائد در گودال‌های آتش، انتشار آلاینده مونوکسید کربن و ذرات، بیشترین سهم ایجاد آلایند‌های زیست محیطی و انتشار آنها در فضای اطراف اهواز را به عهده دارند.