احتمال افزایش 60 درصدی هزینه ثبت نام عمره

دنیای‌اقتصاد- همزمان با اعلام تصویب ثبت‌نام از متقاضیان جدید عمره مفرده، روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احتمال افزایش هزینه اولیه ثبت‌نام از ۵۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان خبر داد. محمد حسینی روز علاوه بر این اعلام کرد ثبت‌نام جدید از نیمه نخست سال جاری انجام می‌گیرد. پیش از این قرار بود که ثبت‌نام‌های جدید از نیمه دوم سال جاری باشد مضاف بر اینکه تصور بر این بود، قیمت اولیه ثبت‌نام تغییری نداشته باشد. اما با اظهارات وزیر ارشاد چنین به نظر می‌رسد مجموع هزینه حج چیزی حدود دو برابر افزایش پیدا کند. به گزارش فارس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز ثبت‌نام جدید «عمره مفرده» از نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: هزینه ثبت‌نام عمره مفرده احتمالا از ۵۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.وی با بیان اینکه در جلسه اخیر هیات دولت، گزارشی از وضعیت عمره مفرده ارائه شد، اظهار کرد: مقرر شده است امسال ۷۰۰ هزار نفر به عمره مفرده مشرف شوند و امسال ۹۷ هزار نفر نیز به حج تمتع اعزام خواهند شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: همچنین در خصوص اعزام زائران بیشتر به عتبات عالیات، تصمیم‌گیری شد، هر‌چند این اقدام مستلزم تهیه امکانات مورد نیاز زائران در شهرهای نجف و کربلا است‌.

آغاز ثبت‌نام جدید؛ به زودی

بر اساس مصوبه شورای‌عالی حج و زیارت که روز یکشنبه به ریاست احمدی‌نژاد برگزار شد، ثبت‌نام از متقاضیان جدید عمره مفرده به‌زودی آغاز می‌شود. بر اساس مصوبه این شورا، سازمان حج و زیارت موظف شد شرایط و چگونگی ثبت‌نام از متقاضیان جدید عمره مفرده را هر‌چه سریع‌تر اعلام کند. در این جلسه همچنین مقرر شد سازمان حج و زیارت با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به توسعه زیر‌ساخت‌های خدماتی، اقامتی و حمل‌ونقل برای زائران ایرانی عتبات عالیات را فراهم کند؛ افزایش انتقال هوایی زائران به عتبات عالیات از دیگر مصوبات جلسه شورای عالی حج و زیارت بود‌. رییس‌جمهور هم در سخنانی بر ساماندهی اعزام زائران به عمره و عتبات عالیات تاکید کرده و گفته بود اعزام زائران به حج عمره و عتبات عالیات باید بر اساس ضوابط خاصی صورت گیرد تا زائران بتوانند در زمان مقرر اعزام شوند.

هزینه نهایی عمره چقدر بود؟

اما پیش از مصوبات جدید شورای‌عالی حج و زیارت و افزایش قیمت ثبت نام، اولویت‌های اعزام شده از سال ۸۷ تاکنون با هزینه‌ای نزدیک به ۹۰۰ هزار تومان به عمره اعزام شده‌اند. فروردین سال ۸۷ با اعلام رسمی، ثبت‌نام با واریز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به حساب بانک ملت آغاز شد. پس از آن با قرعه‌کشی و اعلام اولویت‌های اعزام به عمره‌گذاران، اعزام کاروان‌ها به عربستان آغاز شد. اما در این مرحله زائران باید علاوه بر سودی که طی مدت سپرده‌گذاری‌شان در بانک به آنها تعلق گرفته بود مبلغی را نیز با عنوان مابه‌التفاوت هزینه ثبت‌نام و حدود ۴۰ هزار تومان را هم به عنوان هزینه تکلیفی به صاحب آژانس پرداخت می‌کردند. در کنار این مبالغ مذکور اضافه شدن هزینه تزریق واکسن و عوارض خروج از کشور و هزینه ثبت‌نام در کاروان، کل مبلغ هر زائر را به چیزی حدود ۹۰۰ هزار تومان می‌رساند که اکنون به نظر می‌رسد با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی مبلغ پایه ثبت‌نام دست کم همین مبلغ به کل هزینه‌های هر عمره گذار اضافه شود.

سایه روابط ایران و عربستان بر عمره

از سوی دیگر موضوعی که سازمان حج از سال ۸۷ تاکنون برای اعزام‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده است، بحث برخی کارشکنی‌ها در صدور ویزا از سوی کشور عربستان در پاره‌ای از مواقع بوده است. هرچند این موضوع چندان نتوانست خللی در روند اعزام‌ها ایجاد کند، اما دست کم ظرف چند روز این موضوع به بحث داغ رسانه‌ای تبدیل شد. به ویژه آنکه با تحولات خاورمیانه و بالا گرفتن اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی و پیش آمدن موضوع بحرین روابط ایران و عربستان رو به تیرگی نهاد و بیم آن می‌رفت که این موضوع بر روند صدور ویزا از سوی این کشور تاثیرگذار باشد. چه همین اتفاق هم افتاد و به صورت رندمی برخی از عمره گذاران با تاخیر در صدور ویزا مواجه شدند و مشهدی‌ها به خصوص بیشتر با این مشکل دست و پنجه نرم کردند. در همین احوال البته ایران به دلیل این که رفتار عربستان را به واسطه حضور نیروهای سعودی در سرکوب مخالفان بحرینی تقبیح می‌کرد، برخی از فعالان دانشجویی و نمایندگان مجلس از مسوولان خواستند تا مانع از اعزام حجاج به عربستان شوند. در همین حال اما یک منبع رسمی در عربستان سعودی در واکنش به این اقدام اعلام کرده بود که «منع ایرانی‌ها از سفر به حج عمره موضوع داخلی ایران است.»این منبع رسمی ضمن رد واکنش به فراخوان های مطرح شده در ایران درباره منع حج عمره در اعتراض به حضور نظامیان سعودی در بحرین برای مشارکت در سرکوب اعتراضات مردمی این کشور تنها به این موضوع اکتفا کرده بود که «اگر دولت ایران می‌خواهد شهروندان خود را از ادای یکی از مناسک اسلامی منع کند این موضوع به آنها مربوط می‌شود.»با این حال به‌رغم اعتراض‌های رسمی و غیر رسمی مسوولان به عربستان به دلیل حضورش در بحرین روند اعزام حجاج طبق برنامه صورت گرفت و براساس مصوبه جدید هم قرار است که در نیمه نخست سال‌جاری ثبت‌نام‌‌ها برای عمره مفرده آغاز شود. اما باید دید که موضوع افزایش قیمت که وزیر ارشاد خبر آن را اعلام کرده تا چه حد می‌تواند جدی باشد و این که آیا این موضوع در آمار حجاج اعزامی از سوی ایران تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ چرا که ایران در سال جاری رکورد اعزام زائران به عربستان را شکسته بود.