لحظات پیش از مرگ

ما به زمانی برمی‌‌‌گردیم که پنج کارگر در مخزن سخت مشغول انجام وظایفشان هستند که ناگهان ریه‌‌‌هایشان دچار تنگی می‌شود و جدال برای زندگی را آغاز می‌کنند. به گفته مسوولان نیروهای امدادگر، متخصصان HSE و حراست به محل حادثه اعزام می‌‌‌شوند و ایستگاه برداسپی را از نفت تخلیه می‌کنند. محمد مرادی، فرماندار کوهدشت به «ایسنا» اعلام می‌کند: «به دلیل آلوده بودن ورود به محدوده ایستگاه امکان‌‌‌پذیر نیست.» او تاکید می‌کند: «تلاش برای خارج کردن پیکر این کارگران جان‌باخته همچنان ادامه دارد.» شب آسمان کوهدشت را فرا می‌گیرد. آسمانی که همیشه پر از ستاره‌‌‌ است. آن‌‌‌شب در آن مخزن نفت که حالا مخزن مرگ شده؛ دیگر هیچ‌‌‌چیز معنا پیدا نمی‌‌‌کند، جز تمنا برای یک دم و بازدم. آن بیرون خیلی‌‌‌ها ایستاده‌‌‌اند و هنوز از اعماق مخزن صداهای مبهمی به گوش می‌‌‌رسد.

با این حال عملیات نجات بسیار به کندی پیش می‌رود. خبرها حاکی از این است: «به محض اطلاع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کوهدشت در محل حاضر شدند و دستورات لازم جهت پیگیری موضوع صادر شده است.» سپس گروه‌‌‌های آتش‌‌‌نشانی، اورژانس و هلال احمر در موقعیت مستقر می‌‌‌شوند، اما به دلیل تخصصی بودن کار نمی‌توانند ورود کنند و ارتباطات لازم با گروه‌‌‌های عملیاتی تخصصی نجات از طرف شرکت نفت تا حدود ظهر روز یکشنبه ۱۹ آذر ادامه پیدا می‌کند. تا نزدیکی‌‌‌های ظهر همچنان این امید وجود داشت که پنج کارگر محبوس در مخزن انبار نفتی نجات پیدا کنند. فرماندار کوهدشت این امیدواری را داده بود: «با اینکه اقدامات لازم برای بیرون آوردن پنج کارگر محبوس در حال انجام است و ایستگاه پمپاژ از نفت تخلیه شده اما به دلیل آلوده بودن به مواد سمی و استنشاق گاز، ورود به محدوده ایستگاه امکان‌‌‌پذیر نیست.»

زمان مرگ فرا می‌رسد

سرانجام حدود ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه «ایرنا» خبر مرگ این پنج کارگر را از قول فرماندار کوهرنگ اعلام می‌کند. محمد مرادی‌کفراج درباره وضعیت پنج کارگر حادثه‌دیده در ایستگاه برداسپی کوهدشت گفت: «امدادگران با تجهیزات کافی در حال انتقال اجساد به بیرون از محل حادثه هستند.» پیکر پنج کارگر که دیگر نفس در سینه ندارند، از مخزن بیرون می‌‌‌آید. سید‌عزت‌‌‌اله میرحسینی، مدیر روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اسامی این افراد را عنوان می‌کند: «حادثه گازگرفتگی در مرکز انتقال نفت برداسپی منطقه لرستان منجر به فوت حسن لطفی، علی احمدجو، امین طالبیان، علی‌‌‌اکبر جباری و محمد احمد‌جو شد.» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی در پیامی درگذشت این پنج نفر را به خانواده‌‌‌هایشان تسلیت گفته است. باید دید پیگیری مسوولان، راهگشای این می‌شود که در آینده جان کارگران دیگری از دست نرود؟