راهکار امیر آشتیانی برای بحران قفقاز

همچنین امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در دیدار ارتشبد سرگئی شویگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه با مرور تحولات منطقه گفت: «حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین‌المللی جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و در این زمینه قالب پیشنهادی ۳+۳ را یک راهکار برای حل مسالمت‌آمیز مشکلات و مسائل در منطقه قفقاز می‌دانیم.» به گزارش «ایسنا»، امیر آشتیانی افزود: «همکاری‌‌‌های دفاعی و نظامی دو کشور همواره با حمایت و پشتوانه رهبران عالی‌رتبه با هدف تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و نظام بین‌الملل پیگیری و دنبال شده است.» وزیر دفاع با اشاره به تحولات جدید بین‌المللی و تلاش کشور‌های مستقل برای ایجاد نظام چند‌قطبی و عادلانه در برابر رویکردهای یک‌جانبه‌گرایانه برخی از کشورها تاکید کرد: «رشد و توسعه سازمان‌های منطقه‌ای نظیر شانگهای و بریکس، نشانه‌‌‌هایی از تمایل کشورهای جهان به نظام چند‌قطبی است.»

امیر سرتیپ آشتیانی با موفق ارزیابی کردن تجربه همکاری و مشارکت در حوزه‌های منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم در غرب آسیا، شرایط و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را نیازمند مشارکت بر مبنای منافع متقابل و مشترک دانست و افزود: «به طور قطع همکاری‌های دفاعی و نظامی دوجانبه در چارچوب صلح و امنیت بین‌الملل پیش خواهد رفت.» وی با اشاره به اهمیت همکاری‌‌‌های فی‌مابین در حوزه‌‌‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان تضمین‌کننده منافع و امنیت دو کشور اظهار کرد: «مقابله با چالش‌های مشترک از جمله یک‌جانبه‌گرایی آمریکا از موضوعات مهم و راهبردی در راستای همکاری‌‌‌های مشترک است.»

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توافق‌نامه برجام و اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی شورای امنیت در اکتبر ۲۰۲۳، اقدام جدید سه کشور اروپایی در خصوص عدم‌لغو تحریم‌های موشکی را نقض آشکار تعهدات اروپا ذیل برجام دانست و گفت: «بیانیه مغرضانه این کشورها مبنی بر عدم‌پایبندی ایران به تعهدات خود نیز یک دروغ بزرگ سیاسی و نشانه روشنی برای عدم‌اعتماد ملت ایران به آنها است.» در ادامه این دیدار ارتشبد سرگئی شویگو با تشکر از دعوت جمهوری اسلامی ایران، سطح روابط میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را در سطح بالا و راهبردی ارزیابی کرد. وی با تاکید بر ارتقای سطح همکاری‌های راهبردی میان دو کشور، تعاملات سازنده میان ایران و روسیه را موجب ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دانست و به تداوم همکاری‌ها و حرکت در راستای نظام چندقطبی اشاره کرد.

این مقام نظامی روسیه در خصوص تحولات منطقه‌ای افزود: «روسیه در مسائل منطقه‌ای فعال است و همراهی کشور بزرگی مانند ایران می‌تواند به امنیت و ثبات منطقه کمک کند.» ارتشبد شویگو با استقبال از چارچوب ۳+۳ برای حل و فصل مسائل منطقه قفقاز، حضور کشورهای منطقه به‌ویژه ایران را مورد تاکید قرار داد. وی با حمایت و پشتیبانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات قفقاز، از حضور و فعالیت کشورهای فرامنطقه‌‌‌ای انتقاد و بر راه‌‌‌حل‌‌‌های منطقه‌‌‌ای با مشارکت کشورهای منطقه و توجه به ظرفیت‌‌‌های فرهنگی، تاریخی تاکید کرد. وزیر دفاع روسیه تداوم همکاری‌‌‌های چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در غرب آسیا و همچنین بهره‌‌‌گیری از ظرفیت‌‌‌های سازمان‌های منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای را مورد تاکید قرار داد و از برگزاری اجلاس وزرای دفاع این کشور‌ها خبر داد.

همچنین به گزارش خبرگزاری تاس، وزیر دفاع روسیه در این دیدار خاطرنشان کرد که همکاری‌‌‌های تهران و مسکو به سطوح جدیدی دست خواهد یافت. وی گفت: «ما به‌رغم مخالفت آمریکا و متحدان غربی‌‌‌اش مصمم هستیم که مجموعه فعالیت‌‌‌های برنامه‌ریزی‌شده خود را اجرا کنیم. فشار تحریم‌‌‌ها بر روسیه و ایران، در حالی که همکاری مسکو و تهران در حال رسیدن به اوج‌های جدید است، پوچ و بیهوده خواهد بود.» وزیر دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که کشورش برای برداشتن گام‌‌‌های مشترک بیشتر به منظور تقویت ثبات و امنیت در خاورمیانه آمادگی دارد. شویگو افزود: «ما خرسند هستیم که یادآوری کنیم، گفت‌‌‌وگوهای روسیه و ایران اخیرا قوی و زیاد بوده است.» به گفته این مقام ارشد روس، این امر تا حد زیادی به دلیل روابط مبتنی بر اعتماد بین رهبران روسیه و ایران است و تعداد زیاد دیدارها، عزم مشترک دو کشور را برای ادامه تقویت مشارکت دفاعی راهبردی تایید می‌کند.

برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه

همچنین سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز سه‌‌‌شنبه میزبان وزیر دفاع روسیه بود. سرلشکر باقری در این دیدار گفت که برگزاری رزمایش مشترک در فوریه سال آینده، زمینه‌‌‌ای جهت ارتقای سطح روابط دفاعی و نظامی ایران و روسیه است. وزیر دفاع روسیه به دعوت رسمی رئیس ستادکل نیروهای مسلح وارد تهران شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روابط عمومی ستادکل نیروهای مسلح، سرلشکر باقری در دیدار با ارتشبد سرگئی شویگو با اشاره به اهمیت تحکیم روابط دو کشور، گفت: «بر اساس تصمیم رهبران دو کشور روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه در مسیر رشد و توسعه قرار دارد و خوشبختانه این رابطه در بستر زمان ابعاد نوینی پیدا کرده است.» رئیس ستادکل نیروهای مسلح افزود: «تحولاتی که امروز در سطح جهان ایجاد شده است، بیانگر این است که دوره جهان تک‌قطبی خاتمه یافته و ساختار نظام بین‌المللی به سمت و سوی یک جهان چند‌قطبی در حال حرکت است.» سردار باقری گفت: «برآیند موضع‌گیری‌های دو کشور ایران و روسیه نیز بیانگر همین مساله است که حرکت تحولات جهانی به سمت و سوی نظام چند‌قطبی در حال تسریع است.»