چه طرحی در مورد حجاب روی میز است؟

محمدصالح جوکار، نماینده یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در پاسخ به این پرسش که آیا طرحی در خصوص حجاب در کمیسیون متبوعش مطرح است، گفت: طرحی در زمینه حجاب در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نداریم. برخی رسانه‌ها اعلام کردند که طرحی در خصوص حجاب وجود دارد، اما من چنین چیزی را در مجلس نشنیدم.  او در خصوص خبرهایی مبنی بر تعطیلی گشت ارشاد، تاکید کرد: در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در جریان این موضوع نیستیم. ما پیشنهادهای‌مان را در ۶ بند در گزارش نهایی پیرامون فوت خانم امینی که در مجلس قرائت شد، اعلام کردیم.

اما طرحی در خصوص این بندهای پیشنهادی در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نداریم. جوکار در پاسخ به اینکه متولی حجاب در کشور چه نهادی است‌، گفت: ۲۴ دستگاه در بحث فرهنگ عفاف و حجاب متولی هستند. همه دستگاه‌ها باید متولی این امر باشند و اقدامات ایجابی خودشان را انجام دهند.  همچنین محمدحسن آصفری، نماینده اراک و نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا طرحی در خصوص حجاب در مجلس  مطرح است یا خیر، گفت: طرحی در خصوص حجاب در مجلس مطرح نیست و من از این موضوع بی‌اطلاع هستم. 

از سوی دیگر حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم و نایب رئیس دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در خصوص اینکه متولی حجاب و عفاف در کشور کیست، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی سیاست‌گذاری است و مجلس شورای اسلامی متولی قانون‌گذاری است. سیاست‌گذاری و تعیین راهبردها وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و قانون و عملیاتی کردن آن به عهده مجلس است.

مجلس در مورد حجاب یک صدا است؟

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه متولی حجاب تنها یک ارگان نیست، گفت: نمی‌توانیم بگوییم که در مقوله حجاب متولی فقط یک ارگان باید باشد. برای مثال به جز مجلس در هیات دولت هم مقرراتی تصویب می‌شود که قابلیت اجرا دارد. همچنین شوراهای عالی نیز مصوباتی دارند که می‌تواند در حکم قانون باشد. در مقوله حجاب هم همین موضوع عینیت پیدا می‌کند. هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم مجلس می‌توانند در حوزه حجاب قوانینی داشته باشند.  او ادامه داد: بنابراین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار قوه‌قضائیه می‌توانند متولی امر حجاب باشند.

قوه‌قضائیه و قوه مجریه می‌توانند در حوزه حجاب لایحه بدهند و مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم می‌توانند در مورد حجاب طرح بدهند.  این نماینده مجلس در خصوص تعطیلی گشت ارشاد ابراز بی‌اطلاعی کرد، اما در خصوص برخی اظهارات مبنی بر بستن حساب بدحجابان، گفت: به نظر من باید شرایط کشور را بسنجیم و بعد صحبت کنیم. صحبتی هم که از سوی یک نماینده مطرح می‌شود به منزله این نیست که در این خصوص مجلس یکصدا عمل می‌کند و قانونی تصویب می‌شود. این تنها اظهارنظر شخصی یک نماینده است.  رشیدی تاکید کرد: قطع به یقین در تمام مباحثی که مربوط به حوزه فرهنگ و فرهنگ ایران می‌شود از جمله حجاب آنچه تاثیرگذار است اقدامات ایجابی، توجیهی و فرهنگ‌سازی است. بیش از ۹۰ درصد ماده‌های مصوبه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حجاب بر حوزه ایجاب تاکید داشت و تنها ۱۰ درصد آن در حوزه سلبی بود. اما متاسفانه آن ۹۰ درصد رها و به آن ۱۰ درصد پرداخته شد. باید بتوانیم مقوله حجاب را به عنوان یک معروف معرفی کنیم تا سپس بتوانیم به آن امر کنیم.