دنیای اقتصاد: ساعتی پیش از اولین سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در اجلاس سازمان ملل، حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی ان بی‌سی آمریکا، با بیان اینکه لحن و رفتار رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، همه زمینه‌های مثبت را از بین می‌برد، تاکید کرد: آینده سیاست‌های آمریکا برای دولت‌ها، نخبگان و جهانیان قابل پیش‌بینی نیست و این بیش از همه به ضرر ملت آمریکاست.

به گزارش «ایسنا» حسن روحانی در پاسخ به این سوال که «امروز همه دنیا با هیجان زیاد به سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نگاه می‌کند؛ آیا شما شخصا در محل سخنرانی حضور خواهید داشت و چه انتظاری دارید»، گفت: حضور نخواهم داشت، ولی احتمالا گوش خواهم کرد. رئیس‌جمهور افزود: آنچه اهمیت دارد این است که موضوع برجام به‌عنوان یک توافقی است که بعد از سال‌ها تلاش و کوشش ۷ کشور و پشتیبانی ده‌ها کشور از جمله اتحادیه اروپا، حاصل شده است. این توافق می‌تواند به نفع همه باشد و نگرانی‌ها را رفع کند و شرایط را برای بهره‌برداری همه کشورها و ملت‌ها از روابط اقتصادی و فرهنگی و علمی بین کشورها فراهم کند. بنابراین برجام یک توافقی به نفع همه است.

رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: در یک تعهد چندجانبه که مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد و موضوعش مربوط به بحث عدم اشاعه است، خروج آمریکا هزینه بسیار بالایی دارد به این معنا که دیگر کسی به آمریکا اعتماد نخواهد کرد و این بالاترین هزینه‌ای است که آمریکا پرداخت می‌کند. دیگر چه کشوری حاضر است بیاید با آمریکایی‌ها بنشیند، راجع به حل معضلات منطقه‌ای یا بین‌المللی حرف بزند، برای اینکه در برجام بیش از ۲ سال مذاکره ادامه داشت و برای جمله جمله و کلمه به کلمه این توافق بحث شده و بعد از بحث در مراحل مختلف و در کشورهای مختلف مورد بررسی و تصویب نهایی قرار گرفته است.

هزینه خروج از برجام برای آمریکا

روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما آمریکا در صورت خروج از برجام هزینه اقتصادی هم خواهد پرداخت، گفت: از لحاظ اقتصادی الان شرایط برای اینکه مردم آمریکا و کارآفرینان آمریکا و بخش‌های مختلف اقتصادی بخواهند از این فرصت استفاده کنند کاملا آماده است، امروز می‌بینیم که شرکت‌های متعددی از اروپا، فرانسه، ایتالیا، بلژیک و آلمان، به ایران آمدند و فعالیت می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های مشترک را با ایرانی‌ها شروع کردند. در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، مسایل آب، مسأله فاضلاب، ریل و راه‌آهن در زمینه حمل و نقل هوایی و سایر موارد، آمریکایی‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. الان قراردادهای مهمی بین شرکت‌های ایرانی و بوئینگ مطرح است و برخی از قراردادها تا مراحل نهایی تقریبا پیش رفته است.

روحانی خرید بوئینگ از آمریکا را هم به نفع آمریکا و هم به نفع ایران خواند و اظهار کرد: آمریکا قطعا از خروج از برجام ضرر خواهد کرد. او افزود: وجود برجام این نفع را دارد که فضا را برای همکاری‌های متعدد بین دو ملت آماده می‌کند، آیا می‌خواهیم فضایی را که از ۴۰سال پیش بین ایران و آمریکا بوده همان‌طور ادامه دهیم، یا راه‌های بهتری داریم. باید به فکر راه‌های بهتری باشیم آن راه‌هایی که به نفع مردم ایران، آمریکا و به نفع جهان است.او افزود: روسیه، چین و اروپا به برجام متعهدند و به آمریکا هم توصیه کرده‌اند؛ با خروج احتمالی آمریکا، شرایط نوینی ایجاد می‌شود و در آن زمان، ایران هم انتخاب خود را خواهد داشت.

به‌راحتی به شرایط گذشته برمی‌گردیم

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: بازگشت به گذشته برای ما سخت و مشکل نیست. به‌راحتی می‌توانیم به شرایط گذشته برگردیم در صورتی که طرف‌های تعهد، به تعهد خودشان عمل نکنند، اما می‌دانید که ایران آغازگر این کار نخواهد بود و همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم و نهادی که در این زمینه باید قضاوت کند که ایران کاملا متعهد به این توافقنامه است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در تمام گزارش‌های خودش تاکنون این را تأیید کرده که ایران صددرصد به تعهداتش عمل کرده است و از لحاظ اخلاقی و بین‌المللی برای ما بسیار مهم است چون بسیاری از اتهامات نابجایی که قبلا به ایران زده می‌شد، این اتهامات امروز برداشته شده است.

در مورد موشک‌های دفاعی حرف نمی‌زنیم

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت‌های موشکی ایران و تناقض آن با برجام نیز گفت: این حرف آمریکایی‌ها درست نیست. برای اینکه شما اگر به متن مذاکرات ما در طول ماه‌ها با آمریکایی‌ها برگردید، به صراحت گفتیم که راجع به موشک‌های دفاعی خودمان با کسی حرف نخواهیم زد. این را به صراحت گفتیم در مذاکرات بارها هم گفتیم.

شرایط گفت‌وگو با آمریکا فراهم نیست

رئیس‌جمهور در جواب این پرسش که آیا حاضر به دیدار و گفت‌وگو با ترامپ هستید و آن را مفید می‌دانید، گفت: هیچ‌وقت تاکنون بعد از انقلاب بین دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا مذاکرات دوجانبه و مستقیمی نبوده؛ در دولت قبل شاید شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که این شرایط را آماده می‌کرد برای یک گفت‌وگو و مذاکره، اما لحن آقای ترامپ و موضع‌گیری‌های ایشان، فعلا این زمینه را از بین برده، مگر اینکه بعدها شاهد تغییر رویه دولت آمریکا باشیم. وقتی دولت آمریکا بحث تغییر رژیم را در ایران مطرح می‌کند معنا ندارد که مقامات ایرانی بخواهند با آمریکا حرف بزنند.روحانی اظهار کرد: وقتی آمریکا نسبت به یک تعهد مهمش با تردید صحبت می‌کند، معنا ندارد که ایرانی‌ها بخواهند با آمریکایی‌ها در سطح بالا حرف بزنند. حرف‌زدن‌ها و مذاکره کردن‌ها بر مبنای آن است که آن مذاکره بتواند نتیجه مثبتی را به نفع دو ملت داشته باشد. در شرایط فعلی، چنین شرایطی را نمی‌بینم.روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: امنیت شبه‌جزیره کره برای ایران مهم است؛ روابط خوبی با ژاپن،کره جنوبی و چین داریم؛ همه را به پایان تهدید و تنش و حرکت در مسیر ثبات، آرامش و گفت‌وگو دعوت می‌کنیم.

در ادامه این دیدارها رئیس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه با رهبران مسلمان آمریکا در نیویورک و مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های همگانی آمریکا و جمعی از نخبگان سیاست خارجی آمریکا دیدار کرد. روحانی همچنین در ادامه دیدارهایش سه‌شنبه شب با «چالرز میشل» نخست‌وزیر بلژیک، «شاهد خاقان عباسی» نخست‌وزیر پاکستان، «رومن رادف» رئیس‌جمهور بلغارستان و «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد. لزوم تعهد به برجام از سوی همه طرفین محور اصلی گفت‌وگوی روحانی با مقامات کشورهای مذکور بود. همچنین حسن روحانی روز گذشته ‌با ترزا می، نخست‌وزر انگلیس دیدار و گفت‌و‌گو کرد.