گروه خبر: پیکر مرحوم منوچهر شجاعی، محیط‌بان حفاظت محیط زیست فارس، با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، استاندار فارس، محیط‌بانان و جمع کثیری از مردم روز یکشنبه در نورآباد ممسنی تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد. منوچهر شجاعی محیط‌‌بان پارک ملی بمو بود که با ضرب گلوله شکارچیان مجروح شده بود و در اثر شدت جراحات وارده، در آخرین ساعات جمعه چهارم تیرماه در بیمارستان رجایی شیراز به خیل شهدای محیط‌‌بان پیوست.

به گزارش «ایسنا» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم منوچهر شجاعی، با بیان اینکه برای حمایت بیشتر از محیط‌‌بانان لایحه‌ای به مجلس ارسال شده است، گفت: به‌روز کردن تجهیزات محیط‌‌بانان نیز در دستورکار قرار گرفته است.

معصومه ابتکار گرفتن هرگونه تعهدی از محیط‌‌بانان قبل از شروع به‌کار در‌خصوص استفاده از سلاح و پذیرش مسوولیت تیراندازی را تکذیب کرد. او در این ارتباط در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: ایشان ضابط قوه‌قضائیه و دارای اسلحه بوده و مانند هر مامور مسلح دیگری از قانون نحوه به‌کارگیری سلاح و آیین‌نامه‌های مرتبط تبعیت می‌کنند. محیط‌بانان آموزش‌های تخصصی ویژه‌ای را در زمینه‌های حقوقی، سلاح، تنوع زیستی، تعامل با جوامع محلی، مدیریت و توان‌افزایی برای کار در شرایط سخت محیطی می‌گذرانند. همچنین به گزارش «ایسنا» معصومه ابتکار روز گذشته در مراسم تشییع پیکر «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» دو تن از محیط‌‌بانان منطقه حفاظت شده گنو در استان هرمزگان که روز پنج‌شنبه به دست شکارچیان به قتل رسیده بودند، شرکت کرد.

برنامه‌ریزی برای قتل دو محیط‌‌بان گنو

در همین حال سرهنگ حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از برنامه‌ریزی ۱۰ نفره برای قتل دو محیط‌‌بان گنو خبر داد. وی افزود: هم‌اکنون پلیس امنیت استان در حال بازجویی ۱۰ مظنونی است که دو تن از آنها به قتل اعتراف کرده‌اند و ۸ نفر باقی از همدستان برنامه‌ریزشان بودند.