گروه دیپلماسی:‌ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پایان سفر دو روزه خود به فرانسه، بامداد پنج‌شنبه وارد آمستردام پایتخت هلند شد.

به گزارش «ایرنا» ظریف در این سفر با نخست‌وزیر، وزیر خارجه و برخی دیگر از مقامات هلندی دیدار و رایزنی کرد. ظریف روز پنج‌شنبه در ملاقات با نخست‌وزیر هلند، با ابلاغ سلام گرم رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، از مارک روته، نخست‌وزیر هلند برای انجام سفر رسمی به ایران دعوت کرد. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به نقش هلند در اتحادیه اروپا، روابط تهران - آمستردام را دیرینه خواند و با اشاره به روند گسترش مناسبات دوجانبه در یک سال اخیر گفت هلند هم اینک سومین شریک تجاری ایران در بین اعضای اتحادیه اروپا است. نخست‌وزیر هلند نیز در این دیدار بر تمایل دولت هلند برای تحکیم و توسعه مناسبات با ایران تاکید کرد. روته با اشاره به سفر وزیر خارجه و دو سفر وزیر اقتصاد هلند به ایران در یک سال اخیر آن را نشانه علاقه و تمایل دولت هلند به تقویت همکاری‌های مشترک با ایران دانست.نخست‌وزیرهلند تاکید کرد: «شرکت‌های بزرگ هلندی علاقه‌مند به گسترش همکاری‌ها با ایران هستند.»

وضعیت بحرین بسیار تاسفبار است

از سوی دیگر رئیس دستگاه دیپلماسی در سفر به هلند، با برت کُندرس، همتای هلندی خود نیز دیدار کرد. ظریف در نشست مشترک با کندرس، به موضوع بحرین پرداخت و بستن راه‌های اعتراض مسالمت‌آمیز برای مردم بحرین را خطرناک خواند. به گزارش «ایسنا» او افزود: «تهران معتقد است جامعه بین‌المللی باید توجه بیشتری به اوضاع بحرین داشته باشد.»

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه وضعیت بحرین بسیار تاسفبار است، ادامه داد: «به نظر می‌رسد به‌خاطر فشارهای خارجی که از زمان تهاجم عربستان سعودی به این کشور وارد شده، راه‌های مخالفت صلح‌آمیز برای مردم بحرین بسته شده و ما بر این باور هستیم که این وضعیتی بسیار خطرناک و مستلزم توجه بیشتر جامعه بین‌المللی است.» به گزارش خبرگزاری صداو سیما، برت کُندرس نیز در این نشست خبری ضمن اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای ایران گفت: «من فکر می‌کنم این توافق برای دیپلماسی بین‌المللی، معیاری مهم است و البته همان طور که پیش‌تر گفته‌ایم، اهمیت آن در اجرای این توافق از هر دو طرف است و ما در این زمینه هم‌نظر هستیم.» وزیر امور خارجه هلند همچنین افزود: «در بسیاری از حوزه‌های همکاری دیگر، مانند حوزه اقتصادی نیز ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و البته ما در مورد مسائلی که گاهی حساس‌تر هستند نیز به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌ایم.» برت کُندرس با بیان اینکه «ایران در منطقه آشوب زده‌ای واقع شده است»، گفت: «در نشست با آقای ظریف در مورد مسائل منطقه از جمله عراق و سوریه صحبت کردیم.»

همچنین در دیدار وزیر امور خارجه ایران و اعضای کمیسیون روابط خارجی پارلمان هلند نیز موضوع برجام، تحولات کشورهای منطقه اعم از عراق و سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش «ایرنا» محمدجواد ظریف در این دیدار تاکید کرد که افراط‌گرایی یک تهدید جهانی است و هیچ‌کس نمی‌تواند نیروهای افراطی را به تنهایی مهار کند. او با اشاره به اینکه در زمان جنگ تحمیلی کشورهای غربی و شرقی از صدام حسین حمایت می‌کردند و سلاح‌های پیشرفته در اختیارش قرار می‌دادند، گفت: «ایران در زمان جنگ تنها بود و در حال حاضر تنها به تقویت بنیه دفاعی خود می‌پردازد.»

دیدار با اولاند

ظریف که پیش از سفر به هلند، سفری دوروزه به فرانسه داشت در آخرین ساعات سفرش به پاریس با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و در مورد ابعاد روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی و بانکی دو کشور با وی گفت‌وگو کرد. ظریف در این دیدار تاکید کرد: «به دنبال سفر دکتر روحانی رئیس‌جمهوری ایران به پاریس، روابط دو کشور جهت‌گیری بسیار خوبی پیدا کرده است.»او با اشاره به ملاقات‌های خود با مقامات فرانسوی آنها را سودمند و ثمربخش خواند و افزود: «در حال حاضر زمینه‌ها برای همکاری دو کشور فراهم است.» اولاند نیز در این دیدار بر گسترش مناسبات در همه زمینه‌ها تاکید و از افزایش پروازهای بین دو کشور استقبال کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه، مشورت‌های سیاسی بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و لزوم حمایت از دولت عراق برای مبارزه با تروریسم را خاطرنشان کرد.ظریف سومین سفر دیپلماتیک خود به اروپا را با سفر رسمی به فرانسه و بنا به دعوت «ژان مارک ایرو» همتای فرانسوی خود از روز دوشنبه آغاز کرد و پس از پایان سفر سه روزه‌اش به فرانسه و هلند صبح دیروز وارد تاشکند پایتخت ازبکستان شد.