زمان‌سنج - ۲ بهمن ۹۲
گروه تاریخ اقتصاد- سال 1776 کتاب ثروت ملل آدام اسمیت، اقتصاددان و فیلسوف اسکاتلندی منتشر شد. اسمیت نظریه‌پرداز و چهره اصلی سرمایه‌داری مدرن و اقتصاد سیاسی است.
کتاب ثروت ملل که نامش یادآور اصطلاح معروف «دست نامرئی» است مسیر اقتصاد جهانی را آن هم در طلیعه انقلاب صنعتی تغییر داد. از نظر اسمیت، تقسیم کار بدون وجود و دخالت دولت، به صورت خودبه‌خودی در بازار صورت می‌گیرد. به سخن دیگر، تقسیم کار پیامد طبیعی تمایل ذاتی بشر به «مبادله و معاوضه تهاتری یک مال با مال دیگر» است.
آنچه انگیزه اساسی مبادله را فراهم می‌کند، نه حس خیرخواهی نوع بشر که حس منفعت‌طلبی و منفعت‌جویی شخصی است. این دیدگاه قرن هفدهمی به رغم نقدهای اقتصاددان‌های قرن نوزدهمی، همچنان به عنوان نظریه بنیادین سرمایه‌داری آزاد محفوظ مانده است. کتاب ثروت ملل از پنج جلد تشکیل شده که دو جلد اول این کتاب دربرگیرنده مباحث اصلی مرتبط با آزادی تجارت و اقصاد آزاد است. در این دو جلد او علت بنیادی ثروت ملل را تبیین می‌کند.
دهه ۱۷۷۰ در واقع دهه به عرصه آمدن پدران صنعت و اقتصاد مدرن است؛ ریچارد آرک رایت و آدام اسمیت. هر دو مهاجران اسکاتلندی و مقیم انگلستان.